Ponsse on Suomen maineikkain yritys – vieremäläisyritykselle ennätyspisteitä

Metsäkoneyhtiö Ponsse ylsi kärkeen Suomen maineikkaimman yrityksen mittauksessa. Kokonaispisteiden lisäksi Ponsse sai ennätyspisteet vastuullisuudesta ja uudistumiskyvystään, tiedottaa selvityksen toteuttanut T-Media.

Ponsse Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Juha Vidgrén arvioi menestyksen pohjautuvan kykyyn selvitä haastavista tilanteista, jotka ovat peruja Ponssen 1970-luvun alun lamavuosista.

– Tuolloin ei ollut pääomia, ei insinööritaitoja, ei konevalmistusoppia tai edes omaa tehdashallia. Näistä lähtökohdista kumpuaa edelleen tinkimätön asiakkuuksien hoitaminen, peräänantamattomuus ja epävarmuuden sietäminen, työnteon ja henkilökunnan ammattitaidon arvostus ja joustaminen. Kirkkaimpana tavoitteena on aina ollut valmistaa maailman parhaita metsäkoneita. Yhtiön perustajan Einari Vidgrénin sanoin metsien mersuja, Vidgrén sanoo.

Hän arvelee myös, että kun kilpailu kiristyy osaavasta työvoimasta, maine on merkittävässä roolissa.

– Hyvä maine tukee omia rekrytointejamme, mutta parantaa myös koko metsäkonealan arvostusta, jolla on omat haasteensa saada työvoimaa.  Maine nostaa myös henkilökunnan kokemaa ylpeyttä työstään - jokaisen ponsselaisen rooli osana kokonaisuutta on tärkeä.

Vidgrén vastaanotto palkinnon tiistaina pääministeri Juha Sipilältä.

Kakkostilalla oli peliyhtiö Supercell ja kolmantena hissivalmistaja Kone. Hyviä mainearvosanoja saivat myös Marimekko ja Elisa.

Heikkomaineisia yrityksiä olivat tutkituista yhtiöistä isoimman kolauksen kärsinyt Nordea, terveydenpalvelu- ja hoivayhtiö Attendo, tavaratalo Kärkkäinen sekä vaate-, kosmetiikka- ja kodintekstiiliyritys Hennes & Mauritz.

Kaiken kaikkiaan suomalaisten mielikuvat yrityksistä ovat parantuneet. Erityisesti arviot yrityksistä reiluina työnantajina ja vastuullisina toimijoina ovat selvityksen mukaan vahvistuneet.

– Näemme jatkuvalla syötöllä uutisia yksittäisten yritysten virheistä ja erityisesti eettisistä epäkohdista. Tästä tulee tunne, että yritykset eivät hoitaisi asioita kunnolla. Näin ei kuitenkaan ole, sanoo T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka tiedotteessa.

Hänen mukaansa kärjistynyt ilmapiiri saa yritykset huolellisemmiksi ja ne ovat alkaneet mitata ja johtaa mainettaan. Myös talouden hyvä vire auttaa.

– On helpompi olla reilu työnantaja, kun taloudellinen tilanne ei edellytä irtisanomisia, Leinikka sanoo.