Pop-Up Kuopio käynnistyi rauhallisesti

Kaikkien aikojen ensimmäinen Pop-Up Kuopio -tapahtuma käynnistyi maanantaiaamuna kauppakeskusten avatessa ovensa asiakkaille. Vaikka asiakkaita ei vielä ensimmäisen tunnin ajaksi ihan jonoksi asti päässyt kertymään, niin odotukset tapahtuman suhteen ovat korkealla.

Riistavedellä Litoriina-yritystä pyörittävä Susanna Kuusisto on toiminut yrittäjänä jo vuodesta 1994 lähtien. Hän on rakentanut oman pop-up -myymälänsä kauppakeskus Minnan toiseen kerrokseen.

– Maaseudulla on hankala markkinoida itseään ja sinne vaikeaa saada asiakkaita. On todella hienoa, että tällainen tapahtuma järjestetään ja sitä kautta pienet käsityöyrittäjät pääsevät myös kokeilemaan yrittämistä keskustassa, Kuusisto toteaa.

Kuopiolainen Tanja Puustinen oli lähtenyt maanantaiaamuna ostoksille varta vasten Pop-Up Kuopio -tapahtuman houkuttelemana.

– Ja keskiviikkona tulen uudestaan, koska täältä löytyi niin paljon kaikenlaista hyvää ostettavaa. Nämä ovat todella tyylikkäitä, Puustinen kehuu.

Hän on tyytyväinen keskustan liiketarjontaan.

– Tarjonta olisi vieläkin parempaa jos nämä tyhjät tilat saataisiin käyttöön. Tuntuu ikävältä, että keskustassa on liiketiloja tyhjillään, Puustinen toteaa.

Tapahtumaan osallistuu seuraavan kahden viikon aikana yli 20 toimijaa, jotka toimivat 12 liiketilassa. Pop-Up Kuopio -tapahtuman liiketilat ovat torin ympärillä olevissa kauppakeskuksissa. Mukana ovat esimerkiksi kauppakeskukset Aapeli, Minna, Sektori ja Vihtori.

Tapahtuman järjestävät Kuopion nuorkauppakamari ja Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys. Tapahtuman ideana on yksinkertaisesti tarjota uusille yrittäjille ja yhteisöille mahdollisuutta kokeilla toimintaa Kuopion keskustassa.

Sisustussuunnittelua tekevän Savo Livingin yrittäjä Mirella Hölttä on ottanut liikkeeseen kymmenen suomalaisen yrityksen valmistamia design -tuotteita.

– Minulla on haaveena perustaa jossain välissä oma sisustusliike, jossa on mukana sellaisia yrityksiä, joiden tuotteisiin uskon, Hölttä kertoo.

Mukana on esimerkiksi Hakolan huonekaluja, kuten sohvia ja sohvapöytiä.

– Kokeillaan tätä nyt kaksi viikkoa ja katsotaan sitten, että lähteekö Hakola minulle jälleenmyyntiin ja ryhdynkö etsimään omaa kiinteää liiketilaa, Hölttä jatkaa.

Outokummusta tapahtumaan osallistuu Matkakumpu Oy, joka on markkinoimassa museotunnelia ja lasten kaivosta.

– Kuopio on juuri sopivan matkan päässä ja meillä käy täältä paljon asiakkaita. Emme ole aikaisemmin osallistuneet vastaaviin tapahtumiin, matkailun kehittämispäällikkö Ulla-Riitta Moilainen kertoo.