Saattohoitaja siivoaa jäljet

Konkurssi on inhimillinen onnettomuus ja häpeä. Monet talousahdinkoon ajautuneet yrittäjät eivät ole valmiit kantamaan epäonnistujan leimaa, jonka firman lopettaminen vararikon kautta tuottaa.

Apuun rientää silloin yritysten saattohoitopalvelu, joka lupaa pelastaa sen, mikä on vielä pelastettavissa ennen lopullista katastrofia. Konkurssiyrittäjien elämä on ikuista piinaa ja luottotietojen menetys maailmanloppu, jos uskoo saattohoitopalvelujen nettisivuihin. Ainoaksi vaihtoehdoksi julkisivun menetykselle jää yrityksestä irtaantuminen vaikka maksamalla siitä.

–Suomessa on sellaiset pelisäännöt, ettei ole muuta vaihtoehtoa, perustelee Kunnia Finans Finland Oy:n Thomas Onkamo. Nettisivuston mukaan yritys ostaa ”kaikki yritykset rasituksineen, velkoineen ja vastuineen. Vapautamme hallituksen jäsenet ja toimitusjohtajan heti”.

 

Viranomaisten näkökulmasta asia ei ole välttämättä yksiselitteinen. Yrityksen siirtäminen nimellistä kauppahintaa vastaan bulvaanin nimiin sisältää riskejä, jos yrityksen kirjanpito on retuperällä ja rahaa on nostettu ulos käteisnostoina.

–Vaikka yrittäjä luulee selviävänsä helpolla, kun hän antaa viisi tonnia ostajalle, niin hän maksaa tyhjästä. Vastuut yrityksen toimista ennen kauppaa eivät katoa, sanoo toimistopäällikkö, varatuomari Pekka Pulkamo konkurssiasiamiehen toimistosta.

Saattohoitopalveluita tarjoavien yritysten markkinointiväitteet ovat tuttuja myös konkurssiasiamiehen toimistolle, joka valvoo vuosittain vireille asetettujen runsaan 2200 konkurssitapauksen laillisuutta. Konkurssia edeltävät tapahtumat yrityksen rahaliikenteessä joutuvat usein pesänhoitajan suurennuslasin alle.

 

Yrityksen julistaminen vapaaehtoiseen selvitystilaan on saattohoitajalle monesti ajanpeluuta, jonka aikana velkojien aktiiviset perimistoimet vaimenevat. Yritystä ei edes välttämättä haeta konkurssiin.

–Konkursseista jopa 60 prosenttia raukeaa varojen puutteeseen. Velkojat eivät yleensä ole valmiita selvittelemään varojen kohtaloa omalla kustannuksellaan, Pulkamo kertoo.

Konkurssiasiamiehen toimisto ottaa vuosittain julkiseen selvitykseen 90–100 konkurssia, joihin katsotaan olevan aihetta puuttua. Viranomaisen kustantamassa julkisessa selvityksessä on tällä hetkellä noin 400 konkurssia ja määrä on tasaisessa kasvussa. Huomattava osa tapauksista on johtanut tutkintapyyntöön poliisille ja syyteharkinnan kautta talousrikossyytteisiin.

 

Yritysten saattohoito on ollut kasvava trendi ainakin viimeiset kolme vuotta. Ammattimainen saattohoitaja voi operoida vuosittain jopa 50–100 yritystä, joista irtoaa pelkästään myyjiltä perittävien konsulttipalkkioiden muodossa satojen tuhansien eurojen tulot.

–Hoidamme vuosittain noin 80 yrityssaneerausta ja selvitystilaa. Koko paketti maksaa asiakkaallemme 3700 euroa plus arvonlisäveron, kertoo lakimies, oikeustieteen kandidaatti Ilmo Hakkarainen Company Services & Collection CSC Oy:stä.

Karkea laskutoimitus kertoo, että normitaksoilla sata yritystä tuottaa saattohoitajalle vähintään puolen miljoonan euron vuositulot, mutta toimialan tiukentunut kilpailu näkyy tarjoushintoina. Nettipalveluna yrityssaneeraushakemus voi hoitua alle tuhannella eurolla.

 

Saattohoitokonsultin peruskonsepti voi toistua kymmenissä konkursseissa samana. Yleensä konkurssia on viivytetty vapaaehtoisella selvitystilalla tai hakemuksella yrityssaneerauksesta.

–Ja kauppakirjaan merkitään aina sata euroa. Eteenpäin ostettua yritystä ei voi myydä, sillä velat jäävät yhtiöön, kertoo Muukkonen & Soikkeli Oy:n asianajaja Jukka Soikkeli, joka on nostanut konkurssipesän hoitajana kymmeniä takaisinperintäkanteita saattohoitajien jäljiltä.

Yksi Soikkelia työllistäneistä saattohoitopalveluista on liikemies Tapani Parviaisen Comuf-yhtiöt, jotka ovat vaihtaneet ostamiensa yhtiöiden nimet ennen konkurssiin ajautumista. Yritysryhmään mahtuu jopa kohtuullisen suuria pk-yrityksiä kuten säiliökuljetuksiin erikoistunut kuljetusliike Logira Oy, jonka viimeisen tilikauden liikevaihto oli 7,4 miljoonaa euroa. Nimenvaihdoksen jälkeen yritys teki viime vuonna konkurssin nimellä Comuf Senior Oy.