Sanoman liikevaihto supistui, operatiivinen liikevoitto laski

Mediayhtiö Sanoman tammi-maaliskuun operatiivinen liikevoitto laski 8,2 miljoonaan euroon, kun oikaistu vertailuluku viime vuodelta oli 20 miljoonaa. Liikevaihto laski 262 miljoonaan euroon viime vuoden ensimmäisen neljänneksen 282 miljoonasta eurosta.
Yhtiön mukaan liikevaihtoa nakersi etenkin se, että oppimisratkaisuihin erikoistuneen Learning-liiketoimintasegmentin tilaukset ovat lykkääntyneet aiempaa myöhemmiksi.
– Ensimmäinen neljännes on meille tyypillisesti pienin niin media- kuin varsinkin Learning-liiketoiminnassa. Learning-liiketoiminnassa olemme jo viime vuosina havainneet tilauskannan rakenteellista siirtymistä ensimmäiseltä vuosineljännekseltä myöhempiin neljänneksiin. Ilmiö oli maltillisempi viime vuonna, mutta kiihtyi jälleen tänä vuonna, kertoo toimitusjohtaja Susan Duinhoven tiedotteessa.
Duinhovenin mukaan myös mainosmarkkinoiden heikkous jatkui, mikä vaikutti kielteisesti Sanoman medialiiketoimintaan.
Sanoma ilmoitti tammikuussa, että se myy naistenlehtensä Belgiassa. Duinhovenin mukaan myynti etenee suunnitellusti ja kauppa saataneen viimeisteltyä loppukesästä.
Maaliskuussa Sanoma kertoi ostaneensa N.C.D. Productionin festivaali- ja tapahtumaliiketoiminnan Suomessa, millä Duinhovenin mukaan vahvistettiin monikanavaista viihdetarjontaa.
– Livetapahtumat ovat kasvava markkina ja yleisesti kannattavampia kuin media-ala keskimäärin. Yritysosto on hyvä esimerkki kasvustrategiastamme: se täydentää nykyistä liiketoimintaamme ja hyödyttää niin mainostajia, kuluttajia kuin esiintyviä artistejakin.
Sanoman heikentynyt tulos ei miellyttänyt osakemarkkinoita. Sanoman osake sukelsi 8,40 prosenttia Helsingin pörssissä.