Polkuautotehtaalla halutaan eroon turhista työvaiheista

Vieremälle on avattu polkuautotehdas. Aikuiset miehet ja yksi nainen surauttelevat akkuporakoneella ruuveja paikoilleen ja kiintoavaimilla muttereita kierteille.

Antti Tenhunen ajaa koekierroksen Rientolan salissa.

– Muuten hyvä mutta pakki puuttuu ja ohjaus puskee.

Leikitäänkö täällä vai tehdäänkö töitä?

– Leikiltä tämä näyttää, ja huumoria on mukana. Tehdasympäristö on ammattilaisille mielekkäämpi oppimispaikka kuin pöydän ääressä tehty harjoitus, iisalmelainen Harri Mähönen Suomen Osaamistalosta sanoo.

– Suurin osa ihmisistä tykkää tekemällä oppimisesta, koska silloin siitä tulee konkreettista, JMAC-JTO Oy:n toimitusjohtaja Peter Kanerva Kirkkonummelta lisää.

Miehet ovat pystyttäneet Rientolan liikuntasaliin kolmeksi viikoksi tehdassimulaattorin, jonka avulla he kouluttavat yli sata savolaista ja kainuulaista työnjohtajaa, tehdaspäällikköä ja asentajaa muun muassa Ponsselta, Transtechiltä, Geneleciltä, UK-Muovilta ja Timacolta.

 

Vaikka polkuautot ovat ulkopuoliselle näkyvin ja jännittävin osa koulutusta, Mähönen huomauttaa, ettei oleellista ole se, että koulutuksessa tehdään auto. Koottava tuote voisi olla mikä tahansa muukin. Tärkeintä on ajattelutapa.

– Miten hukka ja sählääminen saadaan pois. Täällä harjoitellaan työn suunnittelua ja tuotteen virtausta linjalla, Mähönen kertoo.

Hukka on esimerkiksi odotteluaikaa, tavaroiden etsimistä ja turhia työvaiheita.

Kanerva havainnollistaa näyttämällä kahdeksan polkuauton kokoamiseen kulunutta aikaa, kun autot koottiin koulutuksen aluksi ilman suunnittelua ja opastusta.

Sen jälkeen mietittiin yhdessä kehittämisideoita ja toteutettiin ne. Kokoamiseen käytetty aika lyheni sekä turvallisuus ja laatu paranivat. Jälleen kokoonnuttiin yhteen ja pohdittiin lisää: Koska asentaja tekee arvoa tuottavan työn, työpiste on muutettava asentajan kannalta järkeväksi.

– Työtä sujuvoittamalla luodaan onnistumisen edellytykset. Arkisilla ja ilmiselvilläkin asioilla saadaan merkittäviä parannuksia, Kanerva sanoo.

 

Samanlaista tehdasharjoitusta on tehty Ruotsissa 20 vuotta, mutta Suomessa se on uutta. Peter Kanerva on ohjannut polkuautotehdasta viisi vuotta, ja nyt koulutus on alkanut saada suosiota. Hänen mukaansa sama ajattelumalli sopii niin teolliseen tuotantoon kuin palvelualoille.

Leaniksi kutsuttu valmennusohjelma on kehitetty Japanissa pääosin Toyotalla käytössä olevien periaatteiden pohjalta. Toyota onkin Japanin johtava teollisten valmistustapojen kehittäjä.

Mähösen mukaan suomalaisten yritysten olisi mahdollista parantaa työn tuottavuutta 20–30 prosenttia miettimällä tuotannon sujuvoittamista.

– Suomella on kaikki edellytykset pärjätä Virolle, Kiinalle ja Intialle. Meillä on tekninen osaaminen ja koulutetut ihmiset. Meidän kannattaa tuottaa erikoistuotteita, joissa on pienet erät ja lyhyet toimitusajat.

 

CNC-koneistusta tekevän Timacon työntekijälle Antti Remekselle on voimistunut ajatus, että työtä pystyy ja sitä pitää kehittää.

– Ajatusmaailman voi viedä omalle työpaikalle mutta yksittäisiä tekoja ei niinkään, hän sanoo.

Kajaanilaiselle Jouko Ollilalle koulutus on tuonut vahvistusta sille, mikä hänellä työssään työntutkijana ja menetelmäsuunnittelijana on jo ollut ajatuksena.

– Standardoitu menetelmä tuo tuloksen ja tekee tuotannosta tasaista.

Ollila työskentelee junavaunujen valmistaja ja konepajayhtiö Transtechillä.

Fakta: Polkuautotehdas laboratoriona

Lean-ajattelun tavoite on poistaa hukka ja hävikki tuotannosta.

Standardisoimalla lopputuloksesta tulee aina sama. Standardisoitu työtapa on paras tiedossa oleva suoritustapa.

Koko henkilökunta osallistuu kehittämiseen, koska ensimmäinen kohde on oma työpiste. Lisäksi yritysten eri osien yhteistyö on ratkaisevaa sujuvan tuotannon aikaansaamiseksi.

Yksi lean-ajattelun työkaluista on polkuautotehdas, jossa on helppoa ja havainnollista kokeilla muutosten vaikutusta tuotantoon.

Leaniin kuuluu yli 150 menetelmää, joilla yrityksen tuotannon tai palvelun sujuvuutta ja tehokkuutta voidaan parantaa.

Ylä-Savossa koulutuksesta innostuivat päämiehet. Alihankkijat olivat vähemmistössä.

Lähde: Peter Kanerva