Uudella päästömittaustavalla ei suuria vaikutuksia autojen hintoihin

Syyskuun alussa voimaan astuvalla uusien henkilöautojen päästömittaustavalla (wltp) ei ole suuria vaikutuksia autojen hintoihin, vaikka laskennalliset päästöt nousevat vanhaan mittaustapaan verrattuna.

– Autoveroprosentteja tiputetaan suurin piirtein sen verran kuin wltp:stä johtuva muutos on, arvioi Autotuojat ja -teollisuus -etujärjestön toimitusjohtaja Tero Kallio.

Hänen mukaansa uusi mittaustapa tuottaa keskimäärin noin 22 prosenttia suuremmat laskennalliset hiilidioksidipäästöt kuin vanha nedc-mittaustapa. Autovero määräytyy mitattujen hiilidioksidipäästöjen mukaan, joten ilman korjauksia autoverotaulukoon uusien autojen hinnat nousisivat.

– Yleinen tason nousu on otettu huomioon uusissa verosäädöksissä, kertoo erityisasiantuntija Keijo Kuikka Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Hänen mukaansa yksittäisten automallien osalta muutoksella voi kuitenkin olla vaikutusta hintoihin.

Uudessa mittaustavassa otetaan huomioon muun muassa autojen lisävarusteet, joita vuonna 1992 käyttöön otettu nedc ei huomioinut lainkaan. Samalla automallilla on siten erilainen vero hiilidioksidipäästöihin vaikuttavien varusteiden mukaisesti. Lisävarusteet voivat nostaa auton ilmanvastusta, painoa tai vierintävastusta.

Auton massa sekä ilman- ja vierintävastus vaikuttavat voimakkaasti polttoaineen kulutukseen ja siten hiilidioksidipäästöihin. Samalla automallilla voi olla kymmeniä erilaisia varustekombinaatioita.

 

Samanaikaisesti koko EU:ssa

 

Uusi mittaustapa otetaan käyttöön samanaikaisesti koko EU:ssa. Syyskuun alun jälkeen EU-markkinoille voi tulla ainoastaan uudella tavalla mitattuja autoja. Alle 50 grammaa hiilidioksidia päästäville pistokehybrideille ja täyssähköautoille on kuitenkin myönnetty siirtymäaika.

– Näyttää siltä, että kaikki valmistajat testaavat kaikki autonsa, myös pistokehybridinsä ja sähköautonsa, uudella wltp:llä. Ne eivät hyödynnä siirtymäaikaa, vaan haluavat siirtyä kaikilta osin uuteen päästömittaukseen, Kallio kertoo.

Myös EU:n ulkopuolella valmistettujen autojen pitää täyttää wltp-mittaustavan vaatimukset. Japanilaisille ja korealaisille autovalmistajille tämä ei ole ongelma, sillä valtaosa niiden EU-markkinoille tulevista autoista valmistetaan Euroopassa.

 

Testit tehdään edelleen laboratoriossa

 

Wltp-mittaus tehdään edelleen laboratoriossa kuten vanha nedc-mittauskin. Kallion mukaan wltp on kuitenkin paljon rankempi testaustapa autoille kuin nedc. Tavoitteena on jäljitellä paremmin todellisia liikenneolosuhteita.

Mittausaika ja ajomatka pidentyvät, keskinopeus ja maksiminopeudet nousevat ja vaihteiden käyttö muuttuu ajoneuvokohtaiseksi kiinteiden vaihtohetkien sijasta. Myös mittauksen aikainen nopeudenvaihtelu on kuormittavampaa.