Uusi alkoholilaki puri Alkon myyntiin  –  miinusta lähes 10 prosenttia

Viime vuoden maaliskuussa voimaan astunut uusi alkoholilaki on purrut Alkon myyntiin. Yhtiö myi viime vuonna 8,5 prosenttia vähemmän juomia kuin toissa vuonna.

Alkoholiveroton liikevaihto tippui 564 miljoonaan euroon 596 miljoonasta eurosta. Liikevoitto heikkeni 46 miljoonaan euroon 53 miljoonasta eurosta.

–  Alkon tulos oli budjetoitua parempi. Alkoholilain muutoksen vuoksi tulos oli ennakoidusti edellisvuotta pienempi, kertoo toimitusjohtaja Leena Laitinen tiedotteessa.

Uusi alkoholilaki sallii aiempaa vahvempien alkoholijuomien myynnin kaupoissa ja kioskeissa. Alkon mukaan alkoholin kokonaiskulutus kasvoi viime vuonna yhtiön myynnin heikkenemisestä huolimatta. Yhtiö laskee, että kokonaiskulutus kasvoi 0,6 prosenttia.

Alkon hallitus esittää, että yhtiö tilittää voitostaan 30 miljoonaa euroa valtiolle.

Oluen juonti väheni

Panimoliiton mukaan suomalaiset joivat viime vuonna olutta kolme prosenttia vähemmän verrattuna toissa vuoteen. Sen sijaan virvoitusjuomien kulutus kasvoi kymmenen prosenttia.

Muista juomista lonkeroiden menekki nousi 37 prosenttia ja kivennäisvesien 21 prosenttia. Long drinkkien kulutus jäi selvästi vähäisemmäksi kuin oluiden. Olutta myytiin 370 miljoonaa litraa ja lonkeroita 51 miljoonaa litraa.

Virvoitusjuomia myytiin 265 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 91 miljoonaa litraa. Panimoiden kokonaismyynti kohosi 5 prosenttia 803 miljoonaa litraan. Panimoliiton mukaan lähes puolet juomista oli alkoholittomia.

Alkoholilain muutos salli aiempaa vahvempien alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakaupoissa viime vuonna maaliskuun alusta lähtien.

--- Korjattu aiempaa uutista klo 10.58:

Liikevaihto tippui 564 miljoonaan euroon, ei 534 miljoonaan euroon. Tarkennettu, että kyse on alkoholiverottomasta liikevaihdosta.