Uusi laki teki sen: Alkon myynti tussahti

Viime vuoden maaliskuussa voimaan astunut uusi alkoholilaki on purrut Alkon myyntiin. Yhtiö myi viime vuonna 8,5 prosenttia vähemmän juomia kuin toissa vuonna.

Liikevaihto tippui 534 miljoonaan euroon 596 miljoonasta eurosta. Liikevoitto heikkeni 46 miljoonaan euroon 53 miljoonasta eurosta.

– Alkon tulos oli budjetoitua parempi. Alkoholilain muutoksen vuoksi tulos oli ennakoidusti edellisvuotta pienempi, kertoo toimitusjohtaja Leena Laitinen tiedotteessa.

Uusi alkoholilaki sallii aiempaa vahvempien alkoholijuomien myynnin kaupoissa ja kioskeissa. Alkon mukaan alkoholin kokonaiskulutus kasvoi viime vuonna yhtiön myynnin heikkenemisestä huolimatta. Yhtiö laskee, että kokonaiskulutus kasvoi 0,6 prosenttia.

Alkon hallitus esittää, että yhtiö tilittää voitostaan 30 miljoonaa euroa valtiolle.