Uusi sukupolvi vie Savonlinjaa alan suuressa murroksessa

Maanteillä ja linja-autoasemilla huomaa yhden muutoksen. Savonlinja Oy:n säntillisen valkoisten bussien kyljessä aaltoilevat nyt iloiset keltamustat maisemakuvat.

– Palaute on ollut pelkästään positiivista. Auton näkeminen tuottaa ihmisille iloa, sanoo toimitusjohtaja Kai Honkanen.

– Brändinmuutos oli tämän vuoden ykkösjuttu. Hinnoittelun muutos ja kesällä avattu oma verkkokauppa ovat myös isoja asioita. Ja ensi vuonna on tulossa taas uusia juttuja. Hyvässä alussa ollaan.

Suomen toiseksi suurin bussiyhtiö on ollut virallisesti kolmannen sukupolven käsissä elokuusta lähtien, kun 60 vuotta yhtiötä johtanut Raimo Honkanen väistyi, ja liiketoimintajohtajana operatiivista toimintaa jo pyörittänyt poika Kai otti johdon.

– Meillä on pitkä historia, ja tietää, että vuosiin on mahtunut aikamoisia juttuja. Ja samalla eletään alan isoimmassa muutoksessa ikinä. On omat haasteensa, että eletään vielä seuraavatkin sata vuotta, Kai Honkanen sanoo.

– Alalla on monta kymmentä vuotta menty suunnilleen samaan tapaan, mutta nyt kaikkea joudutaan katsomaan uudella tavalla. Meilläkin on siinä iso työ. Yhtiöllä on pitkä historia eikä toimintatapojen uudelleen tarkastelu ole helppoa. Mutta on avainkysymys, pystyykö muuttumaan ja olemaan ehkä jopa ensimmäisenä.

Suurimpia joukkoliikenteen myllertäjiä on liikenneministeriön Liikennekaari-hanke ja siihen kytkeytyvät liikennelainsäädännön muutokset. Ne ovat vielä pitkälti auki, mutta Savonlinjassa tilannetta halutaan katsoa positiivisesti, Kai Honkanen sanoo.

– Tulee varmasti uusia mahdollisuuksia, mutta myös uusia kilpailijoita. On hyvä, että lainsäädäntöä uudistetaan. Monet pykälät ovat vanhoja eivätkä sovi enää tähän päivään.

– On jännittävää nähdä, miten MaaS-konsepti (Mobility as a Service, liikenne palveluna) toteutuu Suomen ympäristössä. Meillä on harva asutus ja paljon yksityisautoja.

– Matkaketjujen yhdistelyyn ollaan varmasti menossa. Mutta ratkaisematta on iso kysymys, miten rahat jaetaan. Jokaiselle pitäisi jäädä jotakin ja operaattorikin haluaa osansa. Myönnytyksiä on tehtävä varmasti moneen suuntaan eikä toiminta ole aluksi kannattavaa.

– Mielenkiintoista aikaa tämä on. Meno muuttuu kovasti. Kun linja-autoliikenne myllättiin 2014, nyt vuorossa ovat muut liikennemuodot.

– Aikaisempiin muutoksiin peilaten toivoisi ainakin, että muutos olisi selkeä ja johdettu homma. Yhtenäisyys ja selkeys on peruslähtökohta, ja se että kaikilla on tasavertaiset mahdollisuudet.

Kaukoliikenteen hintakilpailu ja halpayhtiöiden tulo on ravistellut linja-autoalaa. Savonlinja on Honkasen mukaan pystynyt vastaamaan kilpailuun aika hyvin.

– Olemme jo pitkään olleet monella välillä halvempi kuin Onnibus. Tiukka kisahan se on. Ei se ole heillekään niin helppoa.

Palvelujen kehittämisessä ollaan vasta alkumetreillä, Kai Honkanen sanoo. Sen sijaan Savonlinjan takavuosina ahkerasti harrastama kasvu yritysostoilla on historiaa.

– Kun tietyn alueen liikenneoikeudet olivat ennen tietyllä yhtiöllä, piti ostaa yrityksiä. Nyt kun saa ajaa missä vain, siihen ei ole enää syytä. Myynnissä niitä kyllä olisi.

Tausta: Savonlinja Oy

Savonlinja Oy on maan toiseksi suurin yksityinen bussiyhtiö.

Yhtiöllä on noin 500 autoa ja 800 työntekijää.

Mikkeliläisyhtiö liikennöi lähinnä Itä- ja Kaakkois-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla, mutta toimii myös mm. Turun kaupunkiliikenteessä.

Matkustajia on vuosittain noin 14 miljoonaa ja ajokilometrejä yli 30 miljoonaa.

Toivo J.Honkanen aloitti aikataulun mukaisen liikenteen 23-vuotiaana 1.12.1924 Lappeenrannan ja Lauritsalan välillä.

Toivo Honkasen poika, liikenneneuvos Raimo O.Honkanen johti yhtiötä 60 vuotta vuodesta 1956.

Raimo Honkasen poika Kai Honkanen aloitti Savonlinja Oy:n toimitusjohtajana ja hallituksen puheenjohtajana elokuussa.