Vaatteiden shoppailu kauppakeskuksissa ei kiinnosta entiseen malliin – viihde- ja vapaa-ajanpalvelut vetävät puoleensa

Kauppakeskusten vertailukelpoinen kokonaismyynti kääntyi loka-joulukuussa hienoiseen laskuun verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Suomen Kauppakeskusyhdistyksen mukaan myynti laski reilun prosentin. Pääkaupunkiseudulla myynti laski 0,5 prosenttia, muilla suurilla kaupunkiseuduilla laskua oli 2,7 prosenttia ja muualla Suomessa 0,7 prosenttia.

Jyrkintä pudotus oli lokakuussa. Alkuvuoden vahva kasvu nosti kuitenkin koko vuoden kokonaismyynnin prosentin suuremmaksi kuin edellisvuonna.

Vaatteiden myynnin lasku kiihtyi loppuvuodesta, ja vuositasolla niiden myynti väheni 4,8 prosenttia.

Viihde- ja vapaa-ajanpalvelujen myynti kasvoi puolestaan lähes viidenneksen, ja nousu oli jyrkintä pääkaupunkiseudulla. Kyseisiin palveluihin lasketaan muun muassa elokuvateatterit, keilaradat sekä seikkailu- ja teemapuistot. Niiden osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä on kuitenkin vielä vain parin prosentin luokkaa.

Vertailukelpoisen kauppakeskuskannan kävijämäärä laski vuositasolla 1,6 prosenttia edellisvuodesta. Kävijämäärät pienenivät eniten pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa.

Kun tarkasteluun otetaan mukaan koko kauppakeskuskanta, eli myös uudet kauppakeskukset sekä olemassa olevien keskusten laajennukset ja remontit, nousee kauppakeskusten kokonaismyynnin viimeisen vuosineljänneksen kasvu reiluun prosenttiin ja kävijämäärien kasvu reiluun kahteen prosenttiin. Vuositasolla koko kannan myynti kasvoi 4,6 prosenttia.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.