Verkkomainontaa jo viidennes hupenevasta mainoskakusta

Verkkomainonnan osuus Suomen mediamainonnasta on noussut jo 19,4 prosenttiin. Verkkomainontaan käytettiin alkuvuonna 51,7 miljoonaa euroa, kertoo mediamainontaa seuraava markkinointiviestintäyhdistys IAB Finland.

Verkon osuuden kasvua korostaa se, että mediamainonta on supistunut vauhdilla. TNS Gallupin lukujen mukaan mediamainonta on alkuvuonna kutistunut 11,4 prosenttia. Verkkomainonta kulki vastavirtaan reilun kolmen prosentin kasvulla.

IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen arvioi, että verkkomainonta Suomessa on vasta oman evoluutionsa alussa. Kasvuluvut ovat kovia erityisesti mobiilimainonnassa, joka on vielä euromääräisesti hyvin pientä.

Tiedot IAB:n katsaukseen kerätään muun muassa mediatoimistoilta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.