S-ryhmän Alarotu mainoskohusta: "Hyvä huumori voidaan näköjään kokea hyvin monella eri tavalla"

Tuottajat ovat loukkaantuneet televisiossa pyörivistä mainoksista, joissa ruoka on niin kallista, että juustoonkin on varaa vain miljonääreillä. Taustalla on S-ryhmän halpuuttamiskampanja.

Pitkän ja palkitun uran mainosmaailmassa tehnyt Unto Paltemaa painottaa, että jos mainos ymmärretään väärin, niin vika ei ole vastaanottajassa.

– Se on aika yksiselitteistä. Kyllä vika on mainoksen tekijöissä ja suunnittelussa, sanoo nykyään sijoittajana toimiva Paltemaa.

Savolaiset juuret omaava ja Iisalmessa aikoinaan asunut Paltemaa on ollut matkoilla, eikä ole sen vuoksi vielä nähnyt kyseisiä mainoksia.

– Tästä porusta päätellen olisin sitä mieltä, että saman asian olisi voinut esittää niin, että se ymmärretään oikein kaikissa ryhmissä.

 

Tuottajaportaassa tunteet käyvät kuumina myös Pohjois-Savossa. MTK Pohjois-Savon toiminnanjohtajan Jari Kauhasen puhelin on soinut melkoisesti.

Tuottajat ovat ärsyyntyneitä ja mainonta osoittaa heidän mielestään huonoa makua koko kaupparyhmältä.

– Ei ruuasta pitäisi tehdä pilkkaa missään mielessä, ei edes mainoksilla.

Maidontuottajahinta on Kauhasen mukaan laskenut yli 20 prosenttia. Pohjois-Savossa se tietää vuositasolla maatalouden rahavirroissa 33 miljoonan euron menetyksiä.

 

S-ryhmässä tuottajien ärhäkkä suhtautuminen mainoksiin on tullut yllätyksenä.

– Tarkoitus on ollut kääntää suomalaisen ruuan myynti kasvuun. Tässä tapauksessa myönteinen asia on käännetty negatiiviseksi ja se siinä yllättää, sanoo S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu.

Mainosten tekeminen on ollut S-ryhmän omaa tuotantoa, eikä niissä ole käytetty ulkopuolisia mainostoimistoja.

– Hyvä huumori voidaan näköjään kokea hyvin monella eri tavalla. Jos näitä mainoksia katsotaan kunnolla, niin ei niissä moitita suomalaista ruokaa eikä tuottajaa. Jatkamme kyseistä mainoskampanjaa suunnitellulla tavalla, Alarotu jatkaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.