Ani harva kompensoi lentojensa hiilijalanjälkeä päästömaksuilla

Ilmastoa ajatteleva suosii suoria lentoja – ja vähentää lentämistä.

Jos harrastat kaukomatkoja tai lennät useamman kerran vuodessa, hiilijalanjälkesi on todennäköisesti suurempi kuin keskivertosuomalaisella, vaikka olisit yksiössä asuva kasvissyöjä.

Hiilijalanjälki on kulutuksen mittari, joka on eniten yhteydessä ilmastonmuutokseen. Suomalaisen jälki on Sitran teettämien asiantuntijalaskelmien mukaan 10,5 tonnia vuodessa.

Jos ilmaston lämpeneminen haluttaisiin pysäyttää yhden ihmisen hiilijalanjälki saisi olla My Climate -säätiön mukaan vuodessa enintään kaksituhatta hiilidioksidiekvivalenttia (CO2e).

Pelkästään yhden Thaimaan-loman lentojen hiilijalanjälki on kolme tonnia.

Jos lentojensa hiilijalanjälkeä haluaa pienentää, kannattaa lentää sellaisella yhtiöllä, jolla on uusimmat lentokoneet. Uudet Boeing 787 Dreamliner ja Airbus 350 -matkustajakoneet kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin edellisen sukupolven saman koko luokan koneet.

Lentojensa hiilijalanjälkeen voi vaikuttaa myös valitsemalla suorat lennot, sillä polttoainetta kuluu etenkin nousuissa ja laskuissa.

Myös mahdollisimman suorilla reiteillä operoiva lentoyhtiö on hyvä valinta.

Sitran hiilineutraalin kiertotalouden asiantuntijan Matti Kahran mukaan tavallisen kuluttajan kannalta tärkeintä olisi kuitenkin vähentää lentämistä.

– Lentää harvemmin ja vaikka viettää perillä sitten pidempiä aikoja, Kahra sanoo.

Kahra neuvoo käyttämään vaihtoehtoisia kulkuneuvoja, kuten junaa tai laivaa, aina kun mahdollista.

Esimeriksi Manner-Euroopassa on hyvä junaverkosto, joten juna on aidosti vaihtoehto. Lentämisen päästöt ovat 15-kertaiset junamatkustamiseen verrattuna.

Jos lentämistä ei voi vähentää tai muiden kulkuneuvojen käyttö ei ole mahdollista, Kahra suosittelee lentojen kompensoimista päästömaksuilla.

Vapaaehtoisten päästömaksujen maksaminen ei ole kuitenkaan vielä yleistä. Arvioiden mukaan niin tekee vasta muutama prosentti lentomatkustajista.

Finnarin asiakkaista noin kaksi prosenttia maksaa lentojensa hiilijalanjäljen neutraloinnista.

– Edes sellaiset yritykset, joilla on kestävän kehityksen ohjelma, eivät ole valmiita maksamaan työntekijöidensä lennoista kompensaatiomaksuja. Sitä kautta trendi pitäisi kuitenkin saada liikkeelle, Finnairin kestävän kehitysen johtaja Kati Ihamäki pohtii.

Päästölaskureita on internet pullollaan. Niiden laskema rahasumma, jolla lentonsa päästöt voi kompensoida, vaihtelee kuitenkin suuresti.

Esimerkiksi Helsinki–Ivalo–Helsinki-lentojen päästömaksu on laskurista riippuen alle kolmesta eurosta neljäänkymppiin.

Myös kohteet, joihin rahat menevät, vaihtelevat ilmastotyötä tekevän organisaation mukaan. Osa tukee tuulivoiman rakentamista Intiassa, osa tehokkaampien liesien valmistamista Afrikassa.

Finnair ohjaa päästömaksuhaluiset asiakkaansa luotettavien tahojen, kuten Maan ystävät -järjestön, puoleen. Koko summa menee järjestölle ilmastotyöhön.

Sitran elämätapatestillä jokainen voi laskea oman hiilijalanjälkensä suuruuden.

Testi tarjoaa lopuksi vinkkejä, joilla vuosittaista jalanjälkeään voi pienentää. Yksi vaihtoehto on lahjoittaa rahaa aarniometsien suojeluun.

Lahjoituksen voi tehdä Luonnonperintösäätiölle, joka käyttää rahat suojelualueiden ostoon. Säätiöstä kerrotaan, että kuluihin on viime vuosina mennyt 16 prosenttia tulosta, loput menevät metsän ostoon.

– Olemme laskeneet, että jokaisella lahjoitetulla eurolla saa suojeluun kaksi neliötä metsää, ja siitä on jo poistettu kulut, toiminnanjohtaja Anneli Jussila kertoo.

Hiilijalanjälkensä voi laskea netissä.

Lue lisää aiheesta

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut