"Tekisi mieli tehdä poppareita ja seurata sitä lastenvaatedraamaa" – nettikirppiksillä riittää ristiriitoja, joita osa pitää mainiona viihteenä

Myynti-ilmoituksien selaaminen on arkipäivää lähes 60 prosentille nettikirppistelijöistä.

Asia käy ilmi Savon Sanomien toukokuussa tekemästä verkkokyselystä, johon vastasi 191 nettikirpputoreja käyttävää suomalaista.

"Haukuttiin pikkumaiseksi"

Kyselyssä tiedusteltiin lukijoiden nettikirppiskokemuksia muun muassa ihmisten käyttäytymisen ja myyntikokemusten kautta.

Esimerkiksi Huuto.net-sivuston käyttäjät kokevat kauppojen teon sujuvaksi, kun taas joissain Facebookin kirpputoriryhmissä riittää mutkia.

"Ilmaiseksi annettava tuote olisi pitänyt viedä 19 kilometrin päähän, vaikka ilmoituksessa luki vain nouto. Ostajalla ei ollut sopivaa rahaa mukana ja yritti saada alennusta tavarasta. En suostunut myymään halvemmalla, ostaja sanoi pikkumaiseksi ja poistui paikalta. Parin päivän päästä tuli viesti, onko tuote vielä saatavana ja saisiko sen hinnasta tinkiä. Pikkumaisena en vastannut mitään ja laitoin ostajan estoille."

Kuva: Henri Salonen

 

 

Hörhöily kuuluu asiaan

Osa kirppistelijöistä on jo tottunut siihen, ettei kaupan teko suju kuin tanssi.

"Turhat kyselijät ja hupivaraajat työllistävät jonkin verran mutta taitavat 'kuulua asiaan'."

"Joku jättänyt hakematta varaamansa tuotteen. Se vaan kuuluu tähän."

"Pääsääntöisesti kokemukseni ovat mukavia, koska samanhenkisiä kierrättäjiä siellä on vastassa. Toisista on jäänyt paha maku, jos vaikka aikataulut eivät mene yhteen tai huudellaan hupihuutelijaksi, vaikka on ollut tosissaan mukana. Meillä joillakin kun on muutakin elämää netin ulkopuolella."

Kuva: Henri Salonen

Melkoista sirkusta – äideillä draamaa

Osa kokee nettikirppisilmoittelut jopa huvittavaksi viihteeksi.

"Se on kyllä välillä melkoista sirkusta. Joskus tekisi mieli ihan tehdä poppareita ja seurata sitä draamaa, minkä esimerkiksi joku lastenvaate voi saada ihmisissä aikaan."

"Joissain ryhmissä meno äityy hiekkalaatikkotappeluiden tasolle. Välillä ihan huvittaa kun aikuiset ihmiset käyttäytyy kuin pienet lapset."

"Legendaariset 'epätoivojonot' ovat huvittavia, mutta samalla myyjälle työläitä."

"Kommentointi on yleensä asiallista, välillä syntyy äitien kesken draamaa."

"Säännöttömillä meno välillä hervotonta, mutta usein hauskaa. Jos joku myy tyyliin käytettyjä alushousuja, niin voihan jo olettaa, että asiasta mainitaan."

"Pääasiassa kommentointi on toimivaa ja napakkaa. Usein humorististakin. Kirpparikansa on hyväntahtoista."

Toisten aikaa ei arvosteta – oharit ärsyttävät

Kaikkein harmittavimmiksi myyjät kokevat oharit, eli ostaja jättää tuotteen hakematta.

"Se tuo pettymystä, ärtymystä, kun on itse sovitellut työvuoronsa ja perunut menonsa, että olisi kotona hakijan tullessa, ja tämä ei sitten tulekaan."

"Ärsyttävää, kun toisen aikaa ei arvosteta. Olen usein odottanut kotona, että ostaja tulisi hakemaan tuotteet, mutta heitä ei näy eikä kuulu."

"Ottaa päähän. Olen laittanut nimet muistiin enkä ole ko. henkilöille enää varaillut mitään."

"Joskus toinen osapuoli on perunut viime hetkellä ja ollut ilmaantumatta sovittuun paikkaan. Pahinta jos viesteihin ei vastata kuin yhden kerran."

Myös myyjät tekevät ohareita. Joku kertoi jääneensä ilman sovittuja kauppoja, koska joku muu oli tarjonnut tuotteesta enemmän.

"Raha-ahneus iskee myyjälle."

Hankalat kokemukset vaikuttavat nettikirppiskäyttäjiin.

"Olen vähentänyt käyttöä sen av-, yv-, jono-, varaus-, perun -sotkun takia. Myyn sille joka sen ensin hakee pois."

Kuva: Henri Salonen

Neljän euron repusta 90 euroa

Trokaamista, eli halvalla ostamista ja tuotteen kalliimmalla myymistä harrastaa lähes joka viides kirppistelijä.

"Teen sitä useastikin. Juuri myin viidellä eurolla 'rikkinäisenä' ostamani laitteen 70 eurolla. Se ei ollut rikki, vaan myyjä ei osannut käyttää sitä."

"Olen muutamasti ostanut erittäin halvalla jotain ja saanut paljonkin voittoa välillä. Kerran ostin kantorepun neljällä eurolla ja myin sen 90 eurolla."

Aina jälleenmyyntiajatus ei toteudukaan.

"Annoinkin tuotteen kaverin lapselle, kun oli juuri passeli hänelle."

"Olen ostellut merkkivaatteita. Yleensä en ole kuitenkaan saanut aikaiseksi niitä myydä ja ne on jääneet omaan kaappiin turhan pantiksi."

Osa ajattelee taas jo ostoksia tehdessään, että myy tuotteen eteenpäin, jos se ei sovi omaan käyttöön.

"Joskus olen näin tehnyt. Olen ajatellut, että ainakin saan omani takaisin ja tavaran eteenpäin, jos ei ole omaan käyttöön sopiva."

Kuva: Henri Salonen

Kaupasta saat halvemmalla!

Kirppistelijät ovat myös toistensa tukena mahdollisia ylirahastajia vastaan, vaikka osaa se ärsyttää todella paljon.

"Joskus joku ylihintaa pyytänyt on saanut ohjeita oikeampaan hinnoitteluun tai kiinnostuneet ostajakandidaatit on ohjattu viestillä oikeaan kauppaan ja kerrottu paljonko vastaava, uusi tuote kaupassa maksaisi. Ja se on hyvä, käytetystä ei kannata maksaa uuden hintaa."

"Kirppikselle ei kuulu, että 'Lidlistä saa uuden tällaisen 9,90 eurolla.'"

"Kiusaaminen on alhaisinta"

Tuotteista ja myynti-ilmoituksista käydään joskus vilkasta keskustelua. Aina se ei ole kaunista katsottavaa – eikä edes hyvien tapojen mukaista.

"Osa kommentoinnista on asiatonta. Epärehellisyyttä kohdanneet levittävät herkästi kokemuksiaan ja nimeävät kuvan kanssa vääryyttä tehneet henkilöt."

"Joskus kommentoidaan myyjää tai ostajaa henkilökohtaisella tasolla, kuten hänen ulkonäköä tai kirjoitusvirheitä."

"Epäasialliset kommentoinnit tuotteesta, vaikka ei ole itse tuotteesta edes kiinnostunut. Luulee olevansa vain niin viihdyttävä puujalkavitseineen."

"Kiusaaminen on alhaisinta. Joskus tekisi mieli arvostella myyjän hintapyyntöä. Tai sitten sitä, kun myyjä turvautuu tähän: 'Tarjoa, myyn jos hinta miellyttää'. Tai entäs 'ei pakkomyynnissä' = 'kunhan heittelen verkkoja, jos joku rahakas osuus kohdalle'. Mutta en viitsi haastaa riitaa, siksi en puutu."

"Tuotteista voidaan keskustella, mutta myyjistä/ostajista ihmisinä ei."

Näin kaupat hoituvat helpoiten

Parasta kaupanteko on silloin, kun viestittely on asiallista.

"Hyvät tavat, itsensä esitteleminen ja asiallinen viestittely. Yleensä kaupat hoituvat helpoiten, kun ihminen soittaa ja sopii siinä asiat, ettei tarvitse kymmentä viestiä lähettää."

"Selvintä on, jos myyjä ilmoittaa kaiken oleellisen pyytämättä, ja ostaja miettii ennen kuin varaa ja jos varaa, niin suorittaa kaupat viipymättä."

"Pysytään asiassa, normaalit hyvät käytöstavat ja muistetaan, että maailmassa tavaraa riittää."

Kyselyn vastauksia tuodaan esiin myös Savon Sanomien podcastin Porokka&Poutiainen julkaisujen yhteydessä.

Kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin neljä lipppakettia kahdelle. Voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti.


Kuuntele Porokka & Poutiainen -podcastin uusin jaksa täällä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Podcastissa nyt: Verottaja kiinnostuu voittoa takovasta kirppismyyjästä

Jakso 8: Trokarit