Mobiilipankkien käyttömäärät kasvavat rivakasti – "Palvelu on yksinkertainen"

Pankkien mobiilipalvelut ohittavat käyttömäärissä pian perinteiset verkkopankit, kirjoittaa Karjalainen.

Suomen kolmesta suurimmasta pankista Danske Bankilla lähes puolet kirjautumisista verkkopalveluihin tehdään nyt mobiilisovelluksen kautta, ja osuuden arvioidaan nousevan kahteen kolmasosaan.

Nordea ja Osuuspankki arvioivat, että mobiilisovellusten käyttö ylittää verkkopankkien käytön tänä vuonna.

Käyttäjiä verkkopankeilla on edelleen enemmän kuin mobiilisovelluksilla, mutta mobiilipalveluihin kirjaudutaan huomattavasti useammin kuin verkkopankkiin.

Esimerkiksi Osuuspankissa yksi mobiilipankkia käyttävä asiakas kirjautuu mobiilisovellukseen keskimäärin 18 kertaa kuukaudessa. Verkkopankkiin asiakas kirjautuu huomattavasti harvemmin, keskimäärin 5–6 kertaa kuukaudessa.

 

Helppous ja nopeus selittävät mobiilipankkien suosiota.

Uusimmilla laitteilla sisäänkirjautuminen onnistuu sormenjäljellä, joten esimerkiksi tilin saldon pääsee tarkistamaan nopeasti. Mobiilipankissa puhelimen kameraa pystyy käyttämään viivakoodinlukijana, joten laskujen maksaminenkin on jouhevaa.

– Nyt mobiilipalveluiden käyttäjiksi tulee myös iäkkäämpiä ihmisiä. Palvelu on yksinkertainen, sen käyttöön ei tarvitse hiirtä ja jos esimerkiksi näkö on huono, näkymää pystyy suurentamaan helposti, Osuuspankin palvelukanavista vastaava johtaja Sari Heinonen sanoo.

 

Mitä yksinkertaisemmaksi käyttö tulee, sitä enemmän mobiilipalvelut houkuttelevat asiakkaita. Muutos on ollut nopeaa viime vuosina.

Esimerkiksi Nordean mobiilipankin käyttäjiä on nyt noin 350 000, ja määrä on tuplaantunut joka vuosi sen jälkeen, kun sovellus julkaistiin vuoden 2012 joulukuussa.

– Odotamme, että kasvu jatkuu samanlaisena tulevaisuudessa ainakin muutaman vuoden ajan vielä, Nordean mobiilipalveluiden asiantuntija Mikko Pehkonen arvioi.

 

Mobiilipankkien lisäksi pankit ovat kehitelleet myös muita maksamiseen liittyviä mobiilisovelluksia.

Nordean tunnuslukusovellus, joka korvaa paperiset pankkien tunnuslukulistat, on kerännyt reilussa puolessa vuodessa yli 200 000 latausta.

– Tällä hetkellä tunnuslukusovellus on käytössä vain Nordealla, mutta uskomme muiden pankkien seuraavan pian perässä, Mikko Pehkonen ennakoi.

Lisää aiheesta maanantain Savon Sanomissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.