Oletko ostamassa taljaa? Huomioi nämä tärkeä asiat

Erilaiset taljat, kuten lampaantaljat, ovat olleet viime aikoina näyttävästi esillä sisustuslehdissä ja -blogeissa. Olohuoneissa, makuuhuoneissa ja jopa kylpyhuoneissa.

Näkyvyyden myötä taljojen menekki on kasvanut, sanoo Rintalan Tilan yrittäjä, lampuri Anne Rintala Yläneeltä Varsinais-Suomesta.

– Olemme tehneet tätä työtä 34 vuotta. Menekki on kasvanut ja buumi näkyy.

– Osasyy on toki myös se, että avasimme verkkokaupan ja ihmiset löytävät meidät kauempaakin. Mutta ylipäätään taljojen käyttö sisustuksessa on selvästi lisääntynyt.

 

Rintala on seurannut jo muutaman vuoden verran ruotsalaisissa sisustuslehdissä toistuvaa kaavaa.

– Kodit ovat toinen toistaan kauniimman näköisiä, mutta niissä on usein puinen vuodesohva ruokapöydän toisella puolella, vähän eri näköisiä tuoleja ja lampaantalja levitettynä. Makuuhuoneessa pitää olla lampaantalja sängynpäädyssä levitettynä ja tietynlainen kristallikruunu katossa. Nämä toistuvat jatkuvasti.

– Onhan se toisaalta lampurin etu! hän hymähtää.

– Tällä hetkellä muodissa ovat taljat, joiden villa ovat pitkää ja valuvaa. Myös värien kirjo on lisääntynyt.

 

Taljabuumi rantautui Rintalan mukaan Ruotsista Suomeen. Kysyntää olisi etenkin harmaille taljoille. Se on suomalaistuottajien kannalta harmillista:

– Ruotsissa on harmaata skotlanninturkislammasta, jota meillä taas ei ole. Suomenlammas on joko valkoinen, musta tai ruskea.

Rintalan Tilalta on kysytty myös pesunkestäviä taljoja.

– Etenkin Ikea myy niitä paljon. Pesunkestävyys vaatii kuitenkin aina kromimuokkauksen.

Rintalan Tilan taljoja ei parkita kromilla, mutta muutoin valmistusprosessissa on mukana teollisia aineita.

 

Kromin käyttö nahkojen ja taljojen parkitsemisessa on Eettisen kaupan puolesta ry:lle (Eetti) ihmisoikeuskysymys. Eetti ry on kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on edistää ”oikeudenmukaista maailmankauppaa, kestäviä tuotantotapoja ja vastuullista kuluttamista”.

Järjestön kampanjakoordinaattorin Anna Härrin mukaan suurin ongelma parkitsemis- tai nahkatehtaissa on se, että yhden nahkavuodan käsittelemisessä saatetaan käyttää kymmeniä eri kemikaaleja. Parkitseminen tarkoittaa vaihetta, jossa nahasta tehdään kestävää, jotta siitä voidaan ommella tuotteita.

– Silloin kun prosessi ei ole kontrolloitu, kuten usein kehitysmaissa, työntekijät saattavat joutua kosketuksiin kemikaalien kanssa. Heillä ei välttämättä ole riittäviä suojavarusteita.

Valtaosa nahasta parkitaan kromilla, Härri kertoo.

– Kolmiarvoinen kromi saattaa huonosti hallitussa käsittelyprosessissa muuntua vaarallisemmaksi muodoksi, kuusiarvoiseksi kromiksi. Kromi(VI) on äärettömän vaarallinen, karsinogeeninen eli syöpää aiheuttava aine.

Kromi(VI) on myös ympäristömyrkky. Muokkaamolla, jonne Rintala lähettää suolalla esikäsitellyt taljat, on erillinen jätevesijärjestelmä krominmuokkausta varten.

– Myös kaikki värjätyt nahat käsitellään kromilla, hän huomauttaa.

 

Kromin avulla nahasta tulee hyvälaatuista. Lisäksi kromilla parkitseminen on huomattavasti nopeampaa ja edullisempaa kuin kasviperäisillä aineilla.

– Ei ole mitään pakollista merkintää, joka kertoisi, millä kemikaaleilla nahkatuotetta on käsitelty, Anna Härri toteaa.

– Jotkut yritykset haluavat tuoda maineensa vuoksi ilmi sen, että heidän tuotteensa on kasviparkittu. Vaikka tuote olisi kasviparkittu, prosessiin jää vielä monia muita kemikaaleja, kuten värjäysaineita. Nekin saattavat olla vaarallisia työntekijälle. Kasviparkittu ei siis tee koko prosessia autuaaksi, mutta on toki askel eteenpäin.

 

Tuotteissa ei myöskään ole pakollista alkuperämerkintää. Nahka tai talja voi kulkea monen maan kautta ennen kuluttajalle päätymistä.

– Karja on voitu kasvattaa Brasiliassa. Sitten raakavuota säilötään esimerkiksi suolaamalla ja saatetaan lähettää ihan muualle parkittavaksi ja/tai värjättäväksi, kuten Bangladeshiin. Esimerkiksi nahkakenkien tuotantoketjussa on usein niin monta vaihetta, että sen kirjoittaminen auki voi olla vaikeaa.

Härri korostaa, ettei Eetti ry pyydä välttämään mitään tiettyä tuotantomaata, vaan tarkoituksena on korjata tilanne.

– Suuria ongelmia parkitsemisessa on esimerkiksi Bangladesh–Intia-akselilla.

Lähteenä käytetty myös Työterveyslaitoksen nettisivuja.