Piti tilata vain kynttilä, mutta vastaan tuli "sitä sun tätä ihanaa" – kuopiolainen Heidi Vuorinen on yksi kotikuljetusta suosivista kuluttajista

Piti tilata vahakynttilä, mutta tuli tilattua paljon muutakin. Heidi Vuoriselle lähti lopulta Kuopion Rautaniemeen kotiinkuljetuksella juuttimatto tyttären huoneeseen, silikonialusta tyttären tulevalle koulupöydälle, pärekori kylppäriin – ja se alun perin ajatuksissa ollut vahakynttilä.

– Kun aloin selata verkkokauppaa, niin tuli sitä sun tätä tuli vastaan. Maton ostaminen tyttären huoneeseen on ollut suunnitelmissa, ja nyt tuli sekin sopivasti hankittua.

Heidi Vuorinen ei ole lainkaan yllättynyt, että ostoskoriin tuli vähän enemmän kuin mitä alun perin oli suunnitelmissa.

– Myymälästäkään en pysty lähtemään yhden tuotteen kanssa kotiin. Minulla on selkeä visio omasta kodista, ja pystyn näkemään myös verkossa, että tämä ja tämä sopisivat yhteen. Ainoa ongelma on se, mitä pitää budjettisyistä jättää seuraavaan ostoskertaan, hän naurahtaa.

Tällä kertaa Vuorinen sai ostoksensa kuopiolaisen sisustusliike Live4:n yrittäjän Eveliina Huttusen kyyditsemänä, kun Huttunen palasi töistä samalle suunnalle kotiinsa. Mutta yhtenä yrityksenä Live4 on lähtenyt mukaan myös usean yrityksen yhteiseen Vitosella kotiin -kuljetusrinkiin, jossa tavarat toimitetaan taksilla perille.

Live4:n toinen yrittäjä Mari Myllynen kertoo, että ehdotus mukaan lähtemisestä tuli heille hyvässä saumassa.

– Ajatus oli selvä: Palveluita on muokattava, jotta voisimme palvella asiakkaita tässäkin tilanteessa. Ajattelimme, että viemme paketit itse. Sitten Lelukauppa Partasen Minna Kunnasluoto kysyi, lähtisimmekö mukaan yhteiskuljetuksiin, ja päätimme yhdistää voimat.

Periaate toimii viiden euron maksulla kaupunkialueella (70100–70840). Mukana ovat tällä hetkellä Kaiku Kids, Fashion Star by Satu, Live 4, Liivi Rusini, Lelukauppa Partanen, Puustjärven kello ja kulta sekä Vievie-taksiyrittäjä Jukka Kuiri. Mukana olevien yritysten saamat tilaukset lähtevät kolme kertaa viikossa taksien kyydissä asiakkaille.

Kokemukset ovat olleet heti alussa hyviä.

– Pitkälle toistakymmentä pakettia lähti maanantaina matkaan, Myllynen kuvaa starttia. Hän sanoo, että palaute on ollut parasta.

– Eräs asiakas oli ilahtunut ovenripaan ilmestyneestä kassista niin paljon, että laittoi kiitosviestiä Instagramissa.

Tältä viikolta Myllysen mieleen jäi erityisesti pieni tyttö, joka sai ukiltaan syntymäpäivälahjapaketin onnittelukortteineen kotiovelle.

– Muutenkin nyt ostetaan leluja lapsille, sanoo Myllynen.

Toisaalta myös pääsiäinen on saanut tilaamaan pääsiäiskoristeita.

Verkko-ostaminen näyttää hieman poikkeavan kivijalkamyymälässä asioinnista, kertoo Mari Myllynen.

– Kauppa tuottaa elämyksiä esillepanoillaan, ja asiakas ostaa herkemmin monta yhdessä esillä olevaa tuotetta. Verkossa ei ole fiiliskuvia, ja asiakas ei välttämättä osaa yhdistää omassa mielessään monta eri tuotetta ryhmään, Myllynen selittää.

Mielihyvää tuottavien asioiden ostamista ei siis estä, että monet pienet kaupat rajoittavat aukioloaikojaan lattialiikenteen harventuessa – eikä edes se, jos kuluttaja ei halua poistua kotoaan laisinkaan. Asiakkaiden tarpeista on syntynyt vain uudenlaisia logistiikkaketjuja.

Taksiyrittäjä Jukka Kuiri kuljettaa tällä hetkellä asiakkaiden lisäksi ruokakasseja ja Vitosella kotiin -verkoston kuljetuksia. Hän luonnehtii, että pitää olla kiitollinen siitä, että on edes jotakin ajoa. Kuiri ei ole jäänyt seisomaan toimettomana vaan on koettanut keksiä monenlaista bisnestä oheen kodintavaroiden ja vaatteiden toimittamisesta autonpesuun.

– Tällaiset työt olisivat hyvä lisä myös tavanomaisena aikana. Luulen, että osa yritysten käynnistämistä toimista säilyy tämän ajan jälkeenkin, koska asiakkaat oppivat siihen, että näinkin voi toimia.

Marjo Kokkola Home Decor Charmantesta aloitti kotiinkuljetukset jo ennen korona-aikaa. Kuva: Marko Happo

Kuopiolaisyrittäjä Marjo Kokkola Home Decor Charmantesta hoitaa kuljetuksensa omin voimin. Yrityksellä oli ilmainen kotiinkuljetus jo ennen korona-aikaa. Nyt sen merkitys on vain korostunut, kun myymälää on pidetty pari viikkoa kiinni.

– Miehen kanssa viedään yhdessä. Toisessa kännykässä on navigaattori ja toisella puhelimella ilmoitellaan asiakkaalle, että lähetys on kohta perillä, Kokkola kuvailee.

Myös yrittäjä Ninamarie Antikainen kuopiolaisesta Sisustus Picasosta on vienyt tuotteita kotiin.

– Viimeisin tuote oli matto. Asiakkaat kuuluvat riskiryhmään, ja aiemmin tilattu ja nyt saapunut matto toimitettiin kotiin.

Ninamarie Antikainen kertoo, että on paljon tuotteita, joita ei osteta hetken mielijohteesta verkosta. Esimerkiksi mittatilausmatot ja -verhot vaativat perehtymistä.

– Esimerkiksi kangasnäytteet on hyvä käyttää myös kotiympäristössä testattavana, joten liikettä on pidetty auki edelleen.

Ninamarie Antikainen sanoo, että etänä ostaminen soveltuu tietyntyyppisiin ostoksiin, mutta erilaiset verho- ja verhoilukankaat ja matot on nähtävä ja kokeiltava itse, etenkin, jos niihin laittaa paljon rahaa kiinni. Kuva: Laura Oja

Sosiologian professori Terhi-Anna Wilska seuraa mielenkiinnolla paikallisesti syntyneitä kotiinkuljetuksia. Ne ovat yllättävä innovaatio, joka saattaa kääntää kelkan suunnan.

– Suomalainen kauppa on aiemmin pärjännyt heikosti verkossa. Kuluttajat ovat olleet pitkään halvan tavaran huumassa ja tilanneet ulkomailta. Saa nähdä, jäävätkö nämä uudet innovaatiot voimaan ja miten kuluttajien käyttäytymisen käy. Väsytäänkö ja aletaanko ajattelemaan taas entiseen tapaan vai opitaanko tässä vallitsevassa tilanteessa kuluttamaan vastuullisesti? Kulutusta sinänsä ei pidä nyt lopettaa, Wilska päättää.

Saaristokaupungissa asuva Heidi Vuorinen on lisännyt verkko-ostamista korona-aikana.

– Uskon, että se vain lisääntyy jatkossa. Tilasin vasta myös kevään ulkoiluvaatteet lapsille, enkä lähde käymään kauppoja läpi.

Hän uskoo olevansa juuri sellainen kuluttaja, joka käyttäisi kotiinkuljetusta jatkossakin.

– On oma hommansa ottaa kolme lasta mukaan ja lähteä kaupungille. Nuorin lapsi on vasta puolivuotias, Vuorinen kertoo.

Mitä enemmän hän kohdistaa ostoksiaan juuri tälle aikajaksolle, sitä enemmän hän kokee myös olevansa hyödyksi.

– Ollaan tilattu miehen kanssa myös ruokia ravintoloilta. Ihan sillä ajatuksella, että kannatellaan yrityksiä tämän vaikean ajan yli, että ne olisivat olemassa jatkossakin. Rajataan mieluummin muita menoja ja tuetaan paikallisia.

Sisustusarkkitehti ja hyvinvointivalmentaja Maaretta Tukiainen näkee, että meneillään oleva, monilla kuluttajilla pitkälti kotiin keskittyvä jakso on omiaan viemään kaikenlaiset projektit loppuun.

– Kaikki se, mihin ei ole aiemmin kiinnittänyt huomiota, tulee nyt näkyvämmäksi. Suunnitelmat viedään päätökseen, kun niille on viimeinkin aikaa.

Sosiologian professori vahvistaa Tukiaisen näkemyksen oikeaksi.

– Rautakaupoissa on jo pantu merkille piikki. Ihmiset remppaavat kotejaan ja tekevät ainakin pientä fiksausta. Piristetään parvekkeita ja terasseja ja ostetaan säiden lämmetessä ulkokukkia ja istutuksia. Myös verkosta ostetaan esimerkiksi käsityötarvikkeita, Terhi-Anna Wilska luettelee.

Home Decor Charmanten yrittäjä Marjo Kokkola kertoo, että tuunaus näkyy verkkokaupan ostoskorien sisällöissä.

– Kalkkimaalit ovat nyt erityisen myytyjä, hän nostaa.

Maaretta Tukiainen tietää, että päätöksen kypsyvät, kun asioihin on aikaa paneutua. Siksi kotia remontoidaan ja sisustetaan. Kuva: Anttonen Agata

Lopulta kaikki meneillään oleva kotoilu kietoutuu turvallisuudentunteen ja vastapainon ympärille, pohtii Maaretta Tukiainen.

– Kodin perusfunktio on luoda turvaa. Kun meillä on näkymätön virus, eikä tiedetä, mistä se tulee, niin kodin merkitys turvapaikkana kasvaa. Samalla saatetaan ostaa pieniä mielihyvää tuottavia asioita.

Tämän vahvistaa Heidi Vuorinen. Hän laittaa kotiaan aina, mutta nyt siinä on vielä erityinen aspekti.

– Ystävien kanssa ollaan juteltu paljon tästä uudesta ja ahdistavasta ajasta. Uutisia tulee jatkuvasti, joka päivä. Mitä enemmän jää miettimään, sitä enemmän varmasti ahdistuu. Tekee hyvää alkaa suunnitella vaikka terassin sisustusta – se on ihan puhdasta tasapainoa tälle kaikelle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Asuminen

"Se oli rakkautta ensisilmäyksellä" – Rautakaupasta ostetusta pihamökistä tuli kesähuone, vaikka mies haaveili talvivarastosta pyörille ja tavaroille

Johanna Rusanen-Kartanon isä rakensi mökkiä kaverille ja vannotti, ettei mökkiä pidä myydä kertomatta – Nyt Rusaset mökkeilevät siellä itse

Tutkimus selvitti: Kylpyhuone on suomalaisten piilopaikka, josta haetaan hetki rauhaa ja räpelletään kännykkää

Piti kunnostaa vanha, mutta siirtolapuutarhamökki meni uusiksi: Keittiöön tuli hempeä yllätysväri!

"Olen syönyt sanani. Tämä on ihanaa" – Pihojen laitto on kasvattanut suosiotaan koronakevään jälkeen

Vielä ehtii ilmoittaa oman puutarhan kaikille nähtäväksi

Tiedätkö, millaista hiekkaa hiekkalaatikolle pitäisi laittaa?

Hyvästi, jäykkä pönötys – tänä kesänä juhlitaan pienillä porukoilla ja mieluiten ulkona

Pitopalveluille alkoi tulla kysyntää – "Nyt halutaan juhlia sitä, että nyt saa juhlia"

Kuopiolainen sisustusarkkitehti suunnitteli Sambiassa valaisimen eikä voinut kuvitella, että samantyyppiset "heinähatut" ovat valtaisa trendi viisi vuotta myöhemmin

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.