Škoda Kodiaq on sisältä jäätävän suuri

Pikkuveli Yeti jää lähes puoli metriä lyhemmäksi, mikä kuvastaa hyvin Škoda Kodiaqin suuruutta. Eurooppalaisittain sitä voi pitää isona katumaasturina, vaikka rapakon takana 4,70 metrin pituudella pääsee vasta keskikokoisten luokkaan.

Auton erinomaisin piirre on se, että Škoda on jälleen kerran onnistunut raivaamaan kohtuullisiin ulkomittoihin luokkaa suuremmat sisätilat. Kodiaq on ensimmäinen Škoda, jonka saa myös seitsenpaikkaisena.

Matalat, tavaratilan alle taitettavat takimmaiset istuimet on suunniteltu lasten käyttöön, joskin pääntila riittää vielä 175-senttiselle. Polvet ulottuvat kuitenkin niin eteen, että liu'utettava keskirivi pitää vetää miltei kiinni etuistuimiin.

Muuten jalka- tai pääntila ei kesken lopu. Vaikka etuistuimet vetää aivan taakse, keskimmäisessä rivissä on reilusti tilaa koiville.

Näkösuojan alle laskettu tavaratila on viisipaikkaisessa versiossa jättimäiset 720 litraa ja seitsenpaikkaisessakin viiden istuimen kanssa 630 litraa. Useimmat isotkin farmarit jäävät siis toiseksi.

Seitsenpaikkaisessa mallissa laajennetun tavaratilan pohja on tasainen, viisipaikkaisessa kaadetuista istuimista jää porras.

Seitsemän matkustajan kanssa ei suuria matkatavaroita saa auton sisälle, sillä ruuma kutistuu 270 litraan. Onneksi auton perässä voi vetää jopa 2 500 kilon perävaunua.

Seitsenpaikkaisen auton kantavuutta on kasvatettu viisipaikkaiseen verrattuna 80 kiloa, ja auton alusta on vieläkin jämäkämpi.

Me ehdimme ajaa vain viisipaikkaisella dieselmalliston huippuversiolla, jossa kaksilitraisesta koneesta otetaan 190 hevosvoimaa. Kolmesta vaihtoehdosta kallein varustetaso on Style, mutta Suomen-maahantuojan mukaan meikäläiset Škodan ostajat hinkuvat vielä tuhdimpaa varustelua. Niinpä maahantuoja pyrkii rakentamaan päälle neljännen tason.

Maahantuoja olettaa, että kiinnostus kohdistuu nimenomaan nelivetoisiin dieselautomaatteihin. Voimakkaimmissa diesel- ja bensiinimoottorissa myllyn jatkeena on uusi seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti, jota ei ole aiemmin Škodalla nähty.

Uusi DSG on suunniteltu kestämään jopa 600 newtonmetrin vääntömomenttia. Kodiaqissa vääntävin kone on ajamamme 190-heppainen turbodiesel, jossa 400 newtonmetrin vääntöpiikki on käytössä laajalla alueella.

DSG-vaihteistot ovat saaneet maineeseensa vuosien saatossa monta kuprua. Toivookin sopia, että uusi vaihteisto on aiempia luotettavampi. Ensivaikutelman perusteella sen viiveet lähdöissä olivat lyhyempiä kuin aiemmissa laatikoissa.

Kodiaq on tanakka auto ajaa. Style-varustelun vakiokokoisilla 18-tuumaisilla pyörillä epätasainen tie tuntui jo hivenen alustan läpi, mutta ajokokemus jäi silti ehdottomasti plussan puolelle.

Škoda on pitänyt jo vuosia yllä slogania, jossa se liputtaa yksinkertaisten mutta fiksujen ratkaisujen puolesta. Näitä on Kodiaqissakin runsaasti.

Ison auton kanssa parkkipaikat voivat olla kiperiä, joten ovenkarmien suojaksi avatessa ponnahtavat kumit säästänevät monelta naarmulta niin Kodiaqin kuin sen vieressä olevat autot.

Lisävarustelistan uusiin erikoisuuksiin kuuluvat niskoja sivuttaissuunnassa tukevat pääntuet ja torkkupeitot takaistuimilla.

Tarkkoja hintoja maahantuojalla ei vielä koeajon aikaan ollut, mutta maalis-huhtikuussa Suomessa lanseerattava auto sijoittuu samaan hintaluokkaan Superbin kanssa. Halvin etuvetoinen käsivaihteinen malli 1,4-litraisella, 125-hevosvoimaisella bensaturbolla maksaa noin 30 000 euroa. Nelivedon saa noin 36 000 eurolla ja dieselinä noin 38 000 eurolla.

Vaihtoehtoisia voimanlähteitä ei valitettavasti ole vielä tarjolla. Škodan ensimmäinen lataushybridi saataneen kahden vuoden kuluttua.

Kokeiltu : Škoda Kodiaq 2,0 TDI 190 4x4 DSG Style

Viisiovinen iso katumaasturi viidelle.

Nelisylinterinen 2,0-litrainen turboahdettu dieselmoottori. Teho 190 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka.

Seitsenportainen automaattivaihteisto, neliveto.

Kiihtyy nollasta sataan 8,6 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 5,7 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 150 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Tshekissä.

Hinta noin 55 000 euroa, mallisto alkaen noin 30 000 euroa. Suomessa maalis-huhtikuussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.