Aiempaa kevyempi Škoda Fabia Combi liikkuu kerkeästi

Škoda Fabian farmarikoriselle versiolle voi povata menestystä. Mallilla on vannoutunut ajajakunta, tilaa on tarjolla aiempaa enemmän ja mallien lähtöhinnat ovat kohtuulliset. Uutta ajattelua on myös se, että älypuhelimen näyttö voidaan peilata keskikonsolin kosketusnäyttöön.

Koeajo jättää aprikoitavaakin: sisäilme on muovinen, rengasäänet kantavat rokonarpisella asvaltilla ikävästi sisälle ja moni avustin tai mukavuusratkaisu on tarjolla vasta varustetason noston myötä.

Škoda Fabia Combi on ollut maailmalla valmistajalleen syömähammas, jota on myyty yli 1,1 miljoonaa sitten ensiesittelynsä vuonna 2000.

Tarjolle tulee kolme bensiini- ja dieselmoottoria. Kaikki moottorit on varustettu sammutusautomatiikalla ja jarrutusenergian talteenotolla.

Pienin bensiinimoottori on litrainen kolmisylinterinen, jossa on tehoa 75 hevosvoimaa. Luvattu keskikulutus on 4,8 litraa sadalla kilometrillä. Moottorin jatkeena on viisiportainen manuaalivaihteisto.

Suosituimmaksi moottoriksi koko mallisarjassa voi povata nelisylinteristä 1,2-litraista moottoria, josta on valittavissa 90 ja 110 hevosvoiman versiot.

Voimanlähteistä suosituimmaksi noussee 110 hevosvoiman TSI-bensiinimoottori, joka koeajossa osoittautui Nizzan seutukunnan jyrkkiä ylämäkiä kerkeästi kipuavaksi tuttavuudeksi.

Harmi, että tasamaalla oivasti etenemistä tukenut automaattivaihteisto ei vuoristoserpentiineillä aina osannut päättää, mitä laittaisi pykälään: valinta osui yleensä alaspäin, jolloin moottori huusi, vaikka vääntöä olisi riittänyt isommallakin vaihteella.

Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, lähes puolet Fabioista myydään farmarikorisena.

Keulille voi istuttaa myös jonkin kolmesta uudesta 1,4-litraisesta turboahdetusta dieselmoottorista. Pihein on syksyllä 2015 tarjolle tuleva 75 hevosvoiman tehoinen versio. Greenline-mallin keskikulutus on luvatusti 3,1 litraa sadalla kilometrillä. Se tietää 82 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä – ja ostajan kannalta myös maltillista verokohtelua.

Dieselmoottorien 90 hevosvoiman versio kykenee 3,4 litran ja 105 hevosvoiman versio 3,5 litran keskikulutukseen.

Tulokas on edeltäjäänsä hitusen pidempi, leveämpi ja matalampi. Myös matkustamo on aiempaa leveämpi ja pidempi.

Tavaroiden rahtaamiselle muutos tietää hyvää, sillä kontin litrat ovat lisääntyneet 25 litralla 530 litraan. Takaistuimet kaadettuina litroja on 1 395. Tavaratilan lattia ei ole takaistuimet kaadettuna kuitenkaan tasainen, ellei hanki lisävarusteista tavaratilan välipohjaa (157–164 euroa). Se taas mataloittaa yhtenäistä kuljetustilaa.

Farkku-Fabian hintahaitari on 15 345–24 189 euroa. Edullisimman litraisen bensiiniversion ostaja saa toki vakiona ajonvakautuksen, keskuslukituksen, kuusi turvatyynyä, ilmastoinnin ja ajotietokoneen.

Oudoksuttaa, että niinkin tavalliset toiminnot kuin etuistuinten korkeuden säätö ja sähkötoimiset takaikkunat, tulevat vasta kolmannella varustetasolla.

Maaliskuussa Suomeen rantautuva farkku-Fabia on valmis rantakauteen: auto on läpikäynyt onnistuneen painonpudotuksen. Korimallin kevein versio painaa vain 1 004 kiloa. Tulokas on varustelu- ja malliversiosta riippuen jopa 61 kiloa edeltäjäänsä hoikempi.

Grammojen hivutus ulottuu myös konehuoneeseen. Esimerkiksi uusi 1.4 TDI dieselmoottori on 28 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.

Koeajossa käy ilmi, että keveys tuo ajoon ripeyttä ja vaivattomuutta: kadonneet kilot tekevät olosta terhakamman, aivan kuin ihmiselläkin.

Kokeiltu : Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 Style DSG

Hinta 22 342 €

Moottori 1 197 cm3, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho 81 kW (110 hv) / 4 600–5 600 r/min

Vääntö 175 Nm / 1 400–4 000 r/min

Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s

Huippunopeus 199 km/h

EU-kulutus (kaup./maant./yhd.) 5,8/4,1/4,8 l/100 km

Hiilidioksidipäästöt 110 g/km

Mitat p/l/k 4257/1732/1467 mm, akseliväli 2 470 mm, tavaratila 530 l, omamassa 1 283 kg

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.