Alfa Romeo Giulietta on fiksu kaunotar

Iskän kallis leikkikalu tai pyntätyn äipän kauppakassi. Sehän Alfa Romeo on, ei missään tapauksessa perheauto.

Uusi Alfa Giulietta yrittää rikkoa tämän kaavan. Auto on hävyttömän hyvän näköinen, ehkä kokoluokkansa kaunein, mutta silti yllättävän järkevän tuntuinen.

Valtaisaa jättiruumaa kompaktiin viistoperään ei ole taiottu, mutta 350 litran tavaratila riittänee neljän hengen perheelle, ellei huushollissa ole ihan pieniä muksuja tai isoja hurttia.

On tuskin sattumaa, että litramitat asettuvat täsmälleen samoihin lukemiin kuin markkinajohtaja Volkswagen Golfissa. Giulietta on ulkomitoiltaan 15 senttiä Golfia pidempi ja pari senttiä leveämpi.

Palkintoja

Lähtötilanne Giuliettan myynnille on hyvä, sillä auto ja sen tekniikka on niittänyt mainetta jo ennen kuin sen myynti on alkanutkaan.

Euro NCAP -kolaritestissä se saavutti täydet viisi tähteä kokoluokkansa ennätyspistein, ulkonäkö tuotti saksalaislehdiltä Kultaisen ohjauspyörän, ja tärkeimpänä konehuoneeseen on tarjolla Vuoden moottoriksi maailmassa kruunattu MultiAir, uusi 1,4-litrainen bensaturbo.

Saimme koeajoon Giuliettan nimenomaan tällä voitokkaalla 170 hevosvoiman myllyllä, jonka maahantuoja uskoo kiinnostavan eniten ostajiakin.

Voitto tuntuu osuneen oikeaan osoitteeseen, sillä moottorin sitkeys ja vääntö ovat todella upeita. Näin herkullista ajokokemusta kokee harvoin tämän hintaluokan autoissa.

Vaihteiden vaihtotarve on vähäinen, joskin taloudelliseen menoon pyrkivä vaihdeopastin usuttaa tyrkkäämään isompaa silmään tuon tuosta.

Virallinen kulutuslukema on huippualhainen, mutta sen saavuttaminen vaati malttia näin menohaluisen paketin kanssa.

Kumartaen ulos

Pikkuveli MiTossa esitelty DNA-kytkin antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita keliin ja menohaluihin sopivat ajoasetukset.

Vaihdekepin viereen sijoitetusta kytkimestä muljauttamalla voi vaikuttaa muun muassa moottorin, vaihteiston, ohjausjärjestelmän ja ajonvakautuksen toimintaan.

A- eli All weather -asetus on tarpeen Suomen talvessa, mutta ehdottomasti hauskin kyyti irtoaa Dynamic-säädöillä. Silloin Giuliettan sporttisielu pääsee valloilleen.

MiToa pidempi akseliväli ja mukavampi jousitus tuntuvat vakauttavan kyytiä huomattavasti.

Etuistuimet ovat hyvin muotoillut, ja hyvä asento löytyy helposti. Kojelaudan painikkeissa ei ole sorruttu kikkailuun, kiitos siitä, samoin hyvästä näkyvyydestä.

Takaistuimen jalkatila on kahdelle aikuiselle ihan hyvä - useita senttejä enemmän kuin edeltävässä Alfa 147:ssä. Alas kaartuva katto viistää noin 180-senttisen päälakeen. Ulos täytyy kulkea hieman kumartamalla, ettei nuppi kolahda ovenkarmiin.

Kestääkö pakkasta?

Kaikki moottorit ovat turboahdettuja - myös kesyin bensakone, 120-heppainen 1.4 T-Jet. Bensamalliston huippu on 235 kaakkia karjaiseva Quadrifoglio Verde 1750 TBi.

Dieselmoottoreita on aluksi kaksi, molemmat kaksilitraisia. Tehoa niistä irtoaa 140 ja 170 hevosvoimaa. Myöhemmin seuraan liittyy 1,6-litrainen 105-heppainen pata.

Ehdottoman mielenkiintoinen täydennys tulee ensi vuonna, kun käsivaihteiston rinnalle ilmestyy kaksoiskytkinautomaatti, jonka saa MultiAirin ja kaksilitraisten dieselien jatkeeksi.

Alfa Romeota joko rakastetaan yli kaiken tai sitten se koetaan merkiksi, joka ei tule kuuloonkaan.

Merkin laatumaine ei ole meillä päin kehuttava, mutta vuoden maahantuojana toiminut AutoFennica kertoo vakuuttuneensa nykykunnosta takuukorjausten perusteella.

- Vikoja on vähän, toimitusjohtaja Simo Rosvall vakuuttaa.

Giulietta vaikuttaa ainakin äkkiseltään viimeistellyltä ja laadukkaalta autolta. Jos auto kestää Suomen oloissa, merkin jälleenmyyntiarvonkin pitäisi nousta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.