B-sarjan Mercedes koki suuren mullistuksen

Melko korkealla istutaan vieläkin, joten eteen näkee kauemmas kuin tavallisesta henkilöautosta. Sisään pääsee helposti reilusti aukeavista ovista niin etuistuimille kuin taakse. Tila-autojen hyviä puolia tämäkin.

Uusi B-sarjan Mercedes on melkein viisi senttiä matalampi kuin edeltäjänsä, ja istuin on peräti 8,6 senttiä alempana. Silti autossa istutaan ryhdikkäästi, eivätkä jalat väsy helposti pitkälläkään matkalla.

Tila-autoille tyypillisesti etupilarit ovat leveät ja näkyvyyden kannalta kurjassa paikassa. Myös tuulilasi on etäällä, mikä peittää keulan. Useimmissa tilanteissa näkyvyys on kuitenkin riittävä.

 

Pieni kulutus

 

Saksalainen autonvalmistaja kehuu, ettei sen yksikään malliuudistus ole merkinnyt kerralla yhtä monta teknistä parannusta.

Tuulitunnelissa on onnistuttu. Ilmanvastuskerroin on mille tahansa autotyypille huippualhainen 0,26 - tila-autolle lähes uskomaton. Lisävarusteena saatava Eco-paketti pudottaa arvon 0,24:ään.

Auto kulki 1,8-litraisella turbodieselillä kovassa tuulessa ja loskassa tasaista maantieajoa 4,5-4,7 litran keskikulutuksella. Vinkka ei edes juurikaan viskellyt autoa, mutta ovien tiivisteiden läpi tunki suhinaa muuten sangen hiljaiseen autoon. Alla oli tosin nastattomat talvirenkaat.

Ohjauksesta on tehostettu aavistuksen turhan kevyt ja nopea. Jäykempi ruori toisi tanakkuutta ja sporttisuutta.

 

Uusia koneita

 

Tila-auto ei ole urheiluauto, vaikka B-sarjaa nyt Sports Tourerina markkinoidaankin. Painopiste on aiempaa alempana, mutta silti takapuoli on niin paljon maanpinnan yläpuolella, että tuntuma tiehen on etäisempi kuin matalammissa malleissa.

Koeajossa olleen kesymmän dieselin 250 newtonmetrin maksimivääntö on käytössä matalilla kierroksilla, joten kaupunkiajokin sujuu uudella käsivaihteistolla mukavasti.

Seitsenportainen kaksoiskytkinautomaattiloota ehtii tuotantoon ensi vuoden alussa.

Kiintoisia ovat myös aivan uudet bensaturbot, joista ensin ovat saatavilla 1,6-litraiset 122:n ja 156 hevosvoiman koneet. Väännön laajuudellaan ne haastavat jopa dieselit.

Mersu-perheen pienimmät, A- ja B-sarja, ovat muista poiketen etuvetoisia, mikä sopii hyvin talven tullessa.

 

Premium-lisä

 

B-sarjalaisessa on todella hyvät tilat. Istumatila takana on kuulemma reilumpi kuin takseista tutussa E-sarjassa tai valtiomiesten S-sarjassa.

Ruumakin on 486-litrainen eli keskivertofarkun luokkaa, ja sen lastaaminen on helppoa. Takaistuinten kaatamismahdollisuus on tila-autossa vakiovarusteena, vaikka monesti Mercedeksessä pitää maksaa siitä lisää.

Valitettavasti vakiovarusteisessa autossa ei saa liikuteltua takaistuimia pitkittäissuunnassa eikä kallistettua selkänojaa, eikä suksiluukkukaan tule ilmaiseksi. Rahalla niistä selviää, mutta moni halvempi tila-auto tarjoaa ne vakiona.

 

Hätäjarrutusavustin

 

Uudistuksissa ajonvakautusta paranneltiin entistäkin ehommaksi. Erittäin hankala märkä sohjo oli sille hyvä mittari, ja auto selvisi siitä papukaijamerkillä.

Auton erikoisuus on vakiona tuleva Collision Prevent Assist -järjestelmä, jonka avulla vähennetään peräänajon riskiä.

Se varoittaa ensin merkkivalolla ja sitten piippauksella, jos Mercedes uhkaa törmätä johonkin.

Esimerkiksi Volvon ja Volkswagenin tekniikoista poiketen se toimii yli 30 kilometrin tuntinopeudessa, ja lisäksi hätäjarrutusavustin ryhtyy tosi toimiin vasta, kun kuljettaja koskee jarrupoljinta. Auto ei siis jarruta itsestään.

B-sarjassa on lisäksi merkin ensimmäinen sähköinen seisontajarru.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.