BMW 1-sarja on kuin hain poikanen

Takavetoinenhan auton pitää olla, tuumii suonenjokelainen entinen ralliässä, rallicrossin ja jokamiesluokan suomenmestari Pentti Sinkkilä. Ainakin siinä mielessä koeajoauto, toisen polven 1-sarjan BMW, täyttää hänen toiveensa, eikä muita takatuuppareita kokoluokassa olekaan.

Bemu-perheen pienokainenkin on siirtynyt turboaikaan, sillä bensavehkeetkin ovat ahdettuja. Koeajetun 116i:n lisäksi myös 118i on nimestään huolimatta 1,6-litrainen, mutta se antaa 34 hevosvoimaa enemmän tehoa.

- Ai tämä on pienin? Yllättävän tehokashan tämä on. Minusta Suomen teillä auton ei tarvitse olla yhtään tämän tehokkaampi, Sinkkilä arvioi.

Vapaasti hengittävään koneeseen verrattuna vääntöä on tuntuvasti enemmän ja etenkin isommalla käyntinopeusalueella.

Manuaali vai automaatti?

Sinkkilä on automies ja yrittäjä, joten ajokkeja pitää olla moneen lähtöön. Nykyään hän ajelee enimmäkseen lähes uudella Toyota Land Cruiser V8:lla ja nelivuotiaalla BMW 530xd:llä - yleensä siis nelivedolla.

Hänen tarpeisiinsa auto on pieni, mutta kapealla sorapätkällä se osoittaa ripeässä vauhdissa vahvuutensa.

- Ei kolise. Pieneksi autoksi käyttäytyy yllättävän vakaasti. Tämä ei hypi montuista, Sinkkilä kiittelee.

Urheiluautoluokkaan 136-heppainen ajokki ei tietenkään yllä, mutta koeajoautossa olleet käsivaihteet sopivat sporttihenkeen. Sen toteaa Sinkkiläkin, vaikka toisaalta hän, vaimo ja lapset ajavat nykyään vain automaattivaihteisilla autoilla, eivätkä halua niistä enää luopua.

1-sarjan BMW:ssä kahdeksanportaisesta automaatista pitää maksaa vajaat kolme tonnia ekstraa.

Ekoammattilainen

Pienehköksi autoksi äänimaailma on kiitettävän hiljainen. Eritoten moottorin äänet ovat niin vaimeat, että vaihdeopastin on oikeasti tarpeen. Helposti kuvittelee ajavansa kuutosella, vaikka vasta nelonen on silmässä.

Automaatteihin tottuneelle Sinkkilälle vaihdeopastin on uutta. Erityisesti Eco Pro -tilassa auto annostelee kaasua erittäin maltillisesti ja kehottaa kuljettajaa vaihtamaan isommalle jo hyvin pienissä nopeuksissa.

Sinkkilällä on siinä päivittelemistä, sillä mies on tottunut korkeisiin kierroksiin. Hän kokee, että auto on siten otettavissa nopeammin haltuun, jos eteen osuu ohitettava tai muuta yllättävää.

- Nytkin ajan tavallaan pykälää liian pienellä. Ehkä tällä saattaisi tottua ajamaan pienemmillä kierroksilla.

Eco Pro on auton suorituskykyyn nähden niin tahmeaa menoa, että sen käytön jättää mielellään tasaiseen maantieajoon. "Ajoelämyskatkaisimesta" voi tässä Business-varustellussa perusversiossa valita lisäksi neutraalin Comfortin ja selvästi rapsakamman Sport-tilan.

Korkeussäätö hankala

Uusi mallisukupolvi toi 1-sarjan keulaan uudesta 5-sarjasta tutun hyökkäävän hain ilmeen. Käytön kannalta olennaisinta on tuntuva kasvupyrähdys. Kasvu miellyttää etenkin takapenkkiläisiä, joilla jalkatila kasvoi reilut kaksi senttiä.

Korkea keskitunneli ja kova istuin tekevät keskipaikasta epämiellyttävän, mutta harvoin tämän kokoisella autolla pitkiä matkoja viiden hengen voimin tehdään.

Ruumaan mahtuu nyt BMW:n mukaan 360 litraa eli kolme ämpärillistä aiempaa enemmän. Se välttää pienen perheen arkitoimissa.

Etuistuimiin mahtuu vaikka jättiläinen, niin hulppeat ovat pituussäädöt. Kuljettajan istuimen jousikäyttöinen korkeussäätö on sen sijaan harvinaisen hankala. Nosto vaatii lähes akrobatiaa.

Lähes pystysuora, kuljettajan lähellä oleva tuulilasi tarjoaa hyvät näkymät eteen. Taakse pitää kurkkia sivupeileistä.