Chevrolet Aveo dieselillä ekoluokkaan

Sadan gramman raja paukkuu. Chevrolet Aveo alittaa 1,3-litraisella turbodieselillä himoitun rajan hiilidioksidipäästöissä, ja koeajon perusteella auto todella kulkee pienellä polttoainemäärällä.

Suomeen tuodaan joulukuusta alkaen vain tehokkaampaa, 95-heppaista moottoria ja vieläpä Eco-versiona, jossa sammutusautomatiikka viimeistelee viimeiset grammat.

Pienen dieselin alavääntö on valitettavasti ohuenlaista, mikä tekee kaupunkiajosta vähemmän miellyttävää.

Tasavauhtisessa maantieajossa diesel-Aveo on parhaimmillaan, mutta myös reippaissa kiihdytyksissä dieselin vääntö tulee maukkaasti apuun, joten ohituksetkin onnistuvat kohtuudella.

Aveo on muuttunut myös ulkoisesti selvästi edukseen. Auto on edellistä sukupolvea selvästi isomman ja määrätietoisemman oloinen.

Sisätilan näkymä on ristiriitainen. Mittaristo on pienemmän Sparkin tapaan lelumaisen näköinen, vaikkakin kieltämättä selkeä.

Kojelaudan oikea laita taas näyttää jopa suhteellisen arvokkaalta, mutta koputtelu paljastaa sen kovan muovin.

Tavaratila on tyypillinen tässä niin sanotussa B-segmentissä eli toiseksi pienimmässä pikkuautoluokassa. 290 litran ruuman käytettävyyttä parantaa ylimpään varustetasoon kuuluva liikuteltava välipohja.

Aveota tehdään nyt myös sedanina, jossa on suorastaan käsittämättömän suuri 502 litran tavaratila. Se on peräti 52 litraa enemmän kuin luokkaa isommassa porrasperäisessä Cruzessa. Liekö "ylisuuri" takakontti syynä siihen, ettei porrasperä-Aveota tuoda ainakaan toistaiseksi Suomeen.

Joka tapauksessa viistoperäisessä Aveossakin on hyvä vaihtoehto pikkuautoluokkaan. Ohjaustuntuma on parempi kuin jenkki-Chevyissä, eikä istuimissakaan ole moittimista.