Citroën C-Zero kuuluu sähkökolmosiin

Jos tämä sähköauto näyttää jotenkin tutulta, olet ehkä nähnyt jo kuvissa Mitsubishi i-MiEVin tai Peugeot iOnin. Kyseessä on nimittäin käytännössä sama auto hieman eri vivahtein.

Uuden tekniikan suunnitteleminen on kallista, joten ranskalainen PSA-konserni päätti säästää ja hypätä liikkuvaan sähköjunaan. Niinpä sähkö-Sitikat ja -Pösöt ostetaan valmiina Mitsubishiltä Japanista.

Tätä ennen kokeiltavana oli jo ollut lyhyesti Mitsubishin prototyyppi, jossa ohjauspyörä oli japanilais-brittiläiseen tyyliin oikealla.

Jos muistikuvat pitävät, alustan ajomukavuutta on kehitetty melkoisesti ja sisustaa viimeistelty tuntuvasti. Ketterä 3,48 metriä pitkä auto on mukava pyöriteltävä kaupungissa, eikä valtatielläkään hirvitä.

Mitsubishi i-MiEViin verrattuna vaihteistoa on yksinkertaistettu. Eteenpäin ajetaan automaattivaihteistomaiseen tapaan D:llä. Mitsussa olleet ekoajoon tarkoitetut Eco- ja B-pykälät on pudotettu pois.

Täysin sähköllä toimiva auto on lähes äänetön, joten ulkoa kantautuu jonkin verran meteliä. Ei kuitenkaan häiritsevästi.

Nelipaikkaisessa autossa on reilut tilat myös takana matkustaville. Tavaratilaa on kääpiöautolle kohtuulliset 166 litraa, ja takaistuimet kaatamalla sitä saa reilusti lisää.

Sähköautoilun makein puoli on upea maksimivääntö heti kaasupolkimen hipaisusta lähtien. 180 newtonmetriä on paljon ratkaisevampi lukema kuin 64 hevosvoimaa.

Nollasta sataan kiihtyvyys on vaatimaton 15,9 sekuntia, mutta olennaisinta onkin polttomoottoreihin verrattuna hillitön lähtönopeus. Samoin esimerkiksi 30:stä 60:een kilometriin tunnissa kerkiää 3,5 sekunnissa ja 60:stä 80:een 3,9 sekunnissa.

Huippunopeudeksi ilmoitetaan 130 kilometriä tunnissa.

Olennaisin lukema on tietenkin toimintasäde yhdellä latauksella. Virallisesti ilmoitettu 150 kilometriä on tyypillinen nykyisellä akkutekniikalla. Sillä useimmat pärjäävät työmatkaliikenteessä, mutta pidemmät reissut ovat ongelma.

Suurimmat ongelmat ovat talvipakkasilla, jolloin toimintamatka lyhenee kuulemma tuntuvasti.

Litium-ioniakkujen lataaminen täyteen tavallisella verkkovirralla vie seitsemän tuntia, mikä on pitkä aika. Pikalatausvalmius autossa on, mutta Suomessa se ei vielä onnistu.

Kunhan infra saadaan kuntoon, 80 prosentin varauksen saa puolessa tunnissa. Sekin on tietysti moninkertainen aika verrattuna bensatankin täyttöön.

Mieli on puhdas, sillä ajon aikana päästöt jäävät nollaan. Maahantuojan mukaan sähköntuotannon päästöiksi voi laskea 10,9 grammaa kilometriä kohden, mikä sekin on vain noin kymmenesosa piheimpiin pakokaasupöllyttäjiin verrattuna.

Ostajan kannalta tärkein tieto puuttuu vielä: hinta. Ranskassa C-Zeroa ruvetaan myymään tämän vuoden lopulla noin 30 000 eurolla. Suomessa hinta on melkoisella varmuudella korkeampi, mutta maahantuoja odottaa, minkä ratkaisun valtiovalta tekee sähköautojen verottamisessa.

Maahantuojan mukaan C-Zero ehtii Suomeen viimeistään maaliskuussa. Hinnan luvataan olevan noin viidenneksen halvempi kuin suomalaisvalmisteisella Think Cityllä, jonka lähtöhinta on nyt lähes 50 000 euroa.

C-Zeron eduksi pitää laskea vielä hyvä varustelu: esimerkiksi ilmastointi ja ajonvakautus ovat vakiovarusteita.

Energiakulut ovat maahantuojan mukaan Suomessa noin 1,20 euroa sataa kilometriä kohden. Kuluvia osia on vähän, joten huoltokustannusten pitäisi jäädä pieniksi. Autonvalmistajan mukaan käyttökustannukset jäävät neljäsosaan esimerkiksi Citroën C1:n luvuista.

Myös Peugeot iOn ja Mitsubishi i-MiEV ovat tulossa Suomeen lähikuukausina. C-Zeron kanssa käytännössä identtinen Peugeot iOn ehtinee maahan ensimmäisenä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.