Citroën C3 hönkii valoa tuutin täydeltä

Yksi sana riittää kuvailemaan uuden Citroën C3:n laajakulmatuulilasia:

- Vaaau, Heidi Iljin hihkaisee heti jätti-ikkunan nähdessään.

Myös avomies Pete Partanen pitää näkemästään. Kirkas kevätaurinko tulvii sisään täydeltä terältä, koska tuulilasi ulottuu etumatkustajien päälakien yli.

- Tämä on parempi kuin kattoikkuna, koska välissä ei ole palkkia, arvioi Partanen, joka ajaa itse 11 vuotta vanhalla Nissan Primera -farkulla.

Koeajoauto edustaa korkeinta varustetasoa, jossa tämä Zenith-tuulilasi tulee mukana. Halvemmissa versioissa pitää tyytyä tavallisempaan näkymään.

Koeajossa aurinko porotti hetkittäin niin kirkkaasti, että pään takaa piti vetää suoja eteen. Se tapahtuu ihan käsipelillä. Keskimittaisen miehen pää hipoo silloin jo kattoa, joten pystysuunnassa tilaa on niukasti.

Jouheva maantiellä

Toisen mallisukupolven C3 on kasvanut hieman joka suuntaan edeltäjänsä verrattuna.

Pikkuautomaisuus tuntuu selvimmin tavaratilassa ja takamatkustajien polvitilassa, vaikka sitä on saatu etuistuinten selkänojan muotoilulla hieman kasvatettua. Lisäksi apukuljettajan taakse saa joitakin lisäsenttejä, koska kojelauta on muotoiltu vänkärin puolella kapeammaksi.

Partanen epäilee aluksi, ettei pikkuauto riittäisi maantieajoon, mutta muuttaa pian mieltään.

- Tuntuu paljon isommalta ajaessa kuin miltä sivusta näyttää. Alusta tuntuu aika jämäkältä. Kaarreajossa tämä ei niiaa. Jouheva mutta jämäkkä.

Ranskalaista mukavuutta eli jousituksen pehmeyttä osaa eniten arvostaa juuri tähän aikaan vuodesta, kun tiet ovat täynnä röykyttäviä jääpolanteita. C3 nielee ne huomaamattomasti.

Tuoksua tulvii

Exclusive-varustetaso tuo tyylikkyyttä auton sisälle. Partanen arvioi krominhohtoisen sisustuksen näyttävän paljon kalliimmalta kuin onkaan. Ranskasta kun tullaan, autossa on luonnollisesti myös parfymointijärjestelmä.

Vakionopeudensäätimen yhteydessä on nopeasti yleistyvä nopeudenrajoitin. Partanen joutuu hieman hakemaan oikeita nappuloita, ja aluksi päälle menee vahingossa nopeudenrajoitin. Hän arvelee, ettei itse käyttäisi sitä ajossa.

- Yritin kiihdyttää autoa, ja kun se ei kiihtynytkään, tuli turvattomuuden tunne, enkö hallitse tilannetta.

Säätimen ohjaus tapahtuu ohjauspyörän takana olevasta viiksestä, joka on lopulta näppärä, kunhan sitä oppii käyttämään. Äkkinäisen kannalta se on kuitenkin hankala.

Perheelle pieni

Partasen ja Iljinin perheeseen tuli kolme ja puoli kuukautta sitten kolmas jäsen, Oona Iljin. Tyttövauvan turvaistuimen asettaminen takapenkille onnistuu helposti, ja lapsi nukahtaa, vaikkei auto edes liiku.

Perheen tavarankuljetustarve on melkoinen, sillä lastenvaunujen lisäksi mukaan pitäisi mahtua laskettelu- ja golfvälineet. Siksi C3 on nuorelle perheelle liian pieni.

- Jos Heidi ajaisi kortin, tämä olisi hyvä toiseksi autoksi, Partanen pohtii.

- Pieni sievä auto se on. Jos olisi ajokortti, mikä ettei kelpaisi, vaimo säestää.

C3-mallistossa on toki tilavampikin vaihtoehto, vuosi sitten esitelty C3 Picasso.

Koeajossa ollut C3:n keskimmäinen bensiinimoottori oli kokoisekseen yllättävän virkeä ja hiljainen. Suoraruiskutus takaa vikkelät liikkellelähdöt ja kohtuullisen polttoaineenkulutuksen.

Kuukauden kuluttua kauppoihin tulee Citroën DS3, joka on kolmiovinen, ikään kuin valmiiksi tuunattu kiitäjä. Sen konehuoneesta irtoaa potkua vielä tuntuvasti C3:a enemmän.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.