Citroën C4 Aircross yrittää löytää paikkansa

Citrubishi tai Mitsoën – tai jotain siltä väliltä.

Ulkoisesti Citroën C4 Aircross on tunnistettavasti Sitikka. Muotoilussa on häivähdys ranskalaista glamouria ja modernia värinää. Etuhelman led-huomiovalot huokuvat itsevarmuutta.

Kun oven avaa, sisältä paljastuu kuitenkin aivan muuta kuin mihin Citroënissa on totuttu. Aircross on sisustaltaan ja tekniikaltaan Mitsubishi ASX – joitakin pieniä verhoilun yksityiskohtia lukuun ottamatta.

Hallintalaitteet ovat käytännöllisen selkeät mutta hieman vanhahtavat. Citroënille tyypillistä säihkettä on turha odottaa. Joku voi toki pitää sitä jopa luottamusta herättävänä tekijänä.

 

Koeajoon saimme bensaversion, jossa on vieläpä sama Mitsubishin moottori. Diesel-Aircrossissa on sen sijaan ranskalaisten oma 1,6-litrainen mylly. Se on iskutilavuudeltaan pari desiä pienempi kuin ASX:ssä sekä teholtaan ja väännöltään rahtusen kesympi.

Bensakäyttöisenä Aircross ja ASX ovat aina etuvetoisia, mutta dieselin saa myös nelivetona. Suomeen diesel-ASX.ää tuodaan nyt vain nelipyörävedolla.

Maantiellä korkea maavara ei pysäytä hevillä matkantekoa etuvetomalliltakaan, mutta talven ensi liukkailla neljän pyörän voimin kuljettaisiin paljon ripeämmin.

Ja se käy pian selväksi, että maastoauto etuvetoinen Aircross ei missään nimessä ole. Pieni jäinen töppyrä tien poskessa on jo vähällä torpata etenemisen.

 

Korkea ajoasento, helppo kulku sisälle ja hyvä näkyvyys ovat Aircrossin vahvimpia puolia. Siksi se miellyttää varmasti etenkin varttuneita autoilijoita.

Auton leppoisa ohjaustuntuma sopii parhaiten taajamaan ja metsäautoteille. Maantiellä lievä tunnottomuus vaivaa, mutta paniikkia se ei silti aiheuta.

Suurempi riesa maantiellä on kova melu. Ääntä tulee ASX:n tapaan ohjaamoon niin pyöristä kuin laiskahkosta moottorista. Nastarenkaiden kanssa radion volyymit on käännettävä melkein kaakkoon, jos lähetyksestä haluaa saada selvää.

Vaihteita bensavehkeessä on vain viisi, mikä pitää maantiellä kierrokset ja metelin korkealla. Kuudes pykälä vähentäisi myös polttoaineenkulutusta. Dieselit ovat kuusivaihteisia.

Ykkönen ja pakki eivät tahtoneet aina osua heti kohdalleen.

 

Ergonomiassa on onnistuttu kohtuullisen hyvin. Ajoasennon saa melko kohdilleen, mutta selkänojan muotoilu voisi olla vielä parempi. Lisäksi kytkinjalan lepuutuskoroke on luonnottoman korkea.

Pieni mutta häiritsevä yksityiskohta on se, että istuinlämmityksen kytkimet on sijoitettu hankalasti aivan istuinten kylkiin.

Myös takana matkustavilla on hyvin tilaa joka suuntaan. Jopa keskipaikalla voisi pienen matkan viettää.

Tavaratilassa on suksiluukku, joten melko pitkienkin esineiden kuljettaminen luonnistuu.

Kaukovalot ovat korkeintaan keskinkertaiset, sillä niiden valokeila ei ole juuri lähivaloja kummempi. Korkeampi varustetaso toisi kaasupurkausajovalot.

Kokeilemamme Sport-varustetaso, joka on kahdesta vaihtoehdosta niukempi, pitää sekin sisällään jo muun muassa vakionopeudensäätimen, sähkötoimiset ikkunat edessä ja takana sekä sade- ja valaisuustunnistimen.

Lisävarusteinen peruutuskameralla höystetty navigaattori on helppokäyttöinen mutta englanninkielinen.

 

Samasta autosta on kolmaskin versio, Peugeot 4008, mutta sitä ei tuoda Suomeen.

Aircrossillakin on kova haaste löytää autoilijoiden sydämiin, koska siitä pyydetään Suomessa tuhansia euroja enemmän kuin ASX:stä. Kaiken kukkuraksi Mitsubishillä on nykyisin peräti viiden vuoden takuu, Citroënilla vain kahden.

Täytyy olla vannoutunut Sitikan ystävä, jos päätyy ASX:n ja Aircrossin välillä jälkimmäiseen, vaikka luultavasti aivan yhtä luotettavan auton saakin.

 

Kokeiltu : Citroën C4 Aircross 1,6i Sport

Viisiovinen pieni katumaasturi viidelle.

Nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori. Teho 117 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Viisiportainen käsivaihteisto. Etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 10,8 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 5,9 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 135 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Japanissa.

Hinta lisävarusteineen 32506 euroa, mallisto alkaen 28997 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Citroën C4 Aircross on maasturiristeytys