Citroën DS5 ei kaihda riskejä

Riskinotto suunnittelussa on Citroëniä. Melkoinen riski on sekin, että uusi erikoismallisto on nimetty DS:ksi ja sen huippumalli DS5:ksi.

Vuosina 1955-1975 valmistettu puikula DS on nimittäin jäänyt pysyvästi autoilun historiaan. Poikkeavan muotoilun lisäksi se muistetaan muun muassa kaasunestejousituksesta, josta tuli Citroënin tavaramerkki.

Tätä erikoisuutta ei uusissa DS-malleissa ole. Paljon silmiä ja sormia hiveleviä yksityiskohtia on, mutta jonkin aivan uuden keksiminen on paljon vaikeampaa.

Huikea bensamoottori

 

Pääsimme kokeilemaan DS5:n tehokkaimpia vaihtoehtoja: 200-hevosvoimaista THP:tä eli bensaturboa ja yhtä puhdikasta Hybrid4-dieselhybridiä, joka on nimensä mukaisesti neliveto.

200 kaakin repiminen 1,6-litraisesta bensiinimoottorista tuntuu aika hurjalta, mutta siinä PSA-konserni on onnistunut upeasti. Erittäin laajalle käyntinopeusalueelle ulottuva 275 newtonmetrin maksimivääntö tekee ajosta niin makoisaa, etteivät sanat tahdo riittää.

Yhtä puhdikasta, iskutilavuudeltaan näin pientä bensakonetta ei juuri ole tarjolla.

Tässä sporttisimmassa versiossa on henkeen sopivasti aina käsivaihteisto, joka vieläpä toimii poikkeuksellisen hyvin. Vaihdekaavio on oikein mitoitettu, samoin kepin ja kyynärnojan sijainti.

 

Bassopörinää

 

 

Kiihdytyksissä makeasti pörisevät saundit kruunaavat ajokokemuksen THP 200:lla. Imukanavaan on yhdistetty värähtelevä kalvo, joka tuottaa sopivasti vaimennetun bassoäänen kiihdytyksen aikana. Kaikkea hauskuutta autoilusta ei ole onneksi viety.

Sähköhydraulisesti tehostettu ohjaus on riittävän raskas myös nopeaan mutka-ajoon. Kuljettajan täytyy kuitenkin huomata ohjauspyörän poikkeuksellisen voimakas palautus keskelle, eli otetta ei pidä päästää kirpoamaan.

Ratin alareuna on muotoiltu vaakasuoraksi, mikä näyttää hyvältä, mutta tiukimmissa pyörityksissä se häiritseekin.

 

Tuttu hybridi

 

DS5:n hybridiversiossa on sama tekniikka kuin Peugeot 3008 HYbrid4:ssä, joka sai kunnian olla maailman ensimmäinen dieselhybridi. Suomeen kumpikin tulee ensi keväänä.

163-heppainen kahden litran turbodiesel ja taka-akselille sijoitettu 37 hevosvoiman sähkömoottori liikuttavat täyshybridiä yhdessä ja erikseen. Pelkällä sähköllä voi ajaa enintään seitsemääkymppiä ja korkeintaan neljä kilometriä kerrallaan.

Kulutuslukema jää pienimmällä 17 tuuman rengaskoolla 3,8 litraan sadalla kilometrillä, joten hiilidioksidipäästöt painuvat 99 grammaan kilometrillä.

Komea suoritus autolta, joka kykenee myös nelipyörävetoon, mutta valitettavasti sille on luvassa lähes 400 euron käyttövoimavero. Se on yli 300 enemmän kuin bensahybridillä.

Hybridin huono puoli tavallisiin polttomoottorivaihtoehtoihin verrattuna on kolmanneksen pienempi tavaratila. Suurimmillaan DS5:n ruuma on sporttifarkuille tyypilliset 468 litraa, hybridissä varapyörän kanssa vain 310 litraa.

 

Lasikatto ahdistaa

 

DS5 poikkeaa kovasti C5:stä. Muodoiltaan se asettuu tavallaan C5:n farmarin ja sedanin väliin mutta paljon elegantimmin paketoituna.

Coupémaiset muodot häiritsevät pahasti takana matkustavia aikuisia ainakin lasikatolla varustetuissa versioissa. Kolmesta varustetasosta kaksi ylintä on lasikattoisia.

Keskimittaisen miehen pää hipoo kattoa myös reunapaikoilla, eikä takaistuimen keskellä voi istua millään, koska päälaki paukkaa lasikaton reunukseen. Tässä pienempi DS4 päihittää DS5:n.

Lasikaton ja heijastusnäytön säätimet on sijoitettu ilmailuhenkisesti ohjaamon keskelle. Löytäminen on hankalaa, mutta onneksi niitä tarvitsee harvoin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.