Dacia Duster on yhä halpa muttei enää yhtä kolho

On autoja, jotka hankitaan elvistelyyn, ja sitten on Dacia, ranskalaisen Renaultin romanialainen halpismerkki. Dacian suosikkimalli, katumaasturi Duster, kuitenkin osoittaa, että halvatkin autot ovat parempia kuin ennen.

Nopealla vilkaisulla toisen sukupolven Duster näyttää kovasti edeltäjältään, mutta autonvalmistajan mukaan sen enempää korissa kuin sisustuksessa ei ole enää yhtään yhteistä osaa ensimmäisen Dusterin kanssa.

Ulkonäkökään ei ole enää niin kolho kuin edeltäjässä. Pienillä yksityiskohdilla olemus on saatu kohoamaan hyvinkin keskiluokkaiseksi, ja nykyaikaiset ledihuomiovalot sekä tähtimäiset takavalot tuikkivat auton luokkaa arvokkaamman näköiseksi.

Ensimmäisen Dusterin häiritsevimpiä ominaisuuksia olivat kehnot istuimet ja ohjauspyörän etäisyyssäädön puuttuminen. Nyt nämä molemmat kuljettajan viihtyvyyteen vaikuttavat heikkoudet on korjattu.

Halvimmassa varustetasossa ratin syvyyssäätöä ei tosin ole vieläkään, eivätkä etuistuimet täydelliset ole, mutta ne ovat paljon aiempaa napakammat ja sekä sivuttais- että reisitukea on parannettu huomattavasti. Myös verhoilun laatu on kohentunut.

Saimme auton koeajoon kalleimmalla mutta silti sangen huokealla Prestige-varustelulla. Siinä mukavuutta tuovat esimerkiksi pehmeäpintainen ratti ja seitsentuumainen kosketusnäyttö navigointeineen ja peruutuskameroineen sekä -tutkineen.

Monet pienet katumaasturit vaikuttavat pikkuautomaisen keveiltä, mutta Duster on selvästi maasturimaisemman tuntuinen. Ainakin dieselmoottori tekee siitä kiihdytyksissä melkeinpä traktorimaisen, vaikka moottoriäänet on eristetty huomattavasti aiempaa paremmin.

Dusterin ostaja tuskin hakeekaan autoltaan suurta urheilullisuutta. Nelivetoisena ja 21 sentin maavaralla siinä on oikean maasturin ominaisuuksia, joilla aidosti päästään myös vaikeakulkuisiin paikkoihin.

Vetotavan voi valita keskikonsolin kytkimellä joko etuvedoksi, pidon mukaan automaattisesti nelivetoon siirtyväksi tai lukituksi nelivedoksi, joka toimii 60:n nopeuteen saakka.

Prestige-varustelussa näytölle saa myös 4x4-monitorin, josta näkee auton kallistuskulmat ja kompassin.

Uusi sähköinen ohjaustehostus tekee muuten hieman jähmeästä autosta mukavan näppärän. 4,34 metriä pitkää Dusteria on helppo käsitellä kaupungissakin, ja toisaalta se on suuntavakaa myös maantieajossa.

Auton pehmeä jousitus on parhaimmillaan maastossa, kaupunkitöyssyissä meno tuntuu välillä turhan keinahtelevalta.

Automaattivaihteiston saa ainoastaan etuvetoiseen dieseliin. Kuusiportaisen käsivaihteiston erikoisuus on se, että parhaiten liikkeellelähdöissä toimii kakkosvaihde. Ykkösen välitykset on suunniteltu maastoajoon, ja hyvä niin. Siellä apua on myös alamäkihidastimesta.

Kytkinpoljin ottaa varsin ylhäältä, mihin on hieman totuteltava, ettei ajosta tule nykivää.

Takana matkustaville on tehty kohtuulliset olot. Pääntilaa on runsaasti ja jalkatilaa riittävästi, ellei edessä ole hyvin pitkiä aikuisia.

Tavaratila riittää useimpiin tilanteisiin. Etuvetoisessa Dusterissa kontin vetoisuus on 445 litraa ja nelivetomallissa 411 litraa. Takaistuimet saa kipattua kahdessa osassa.

Duster kelpaa myös tavanomaisiin vetohommiin, sillä suurin jarrullinen perävaunumassa on 1 500 kiloa, kesyimmässä etuvetoisessa bensamallissa 1 400 kiloa.

110-hevosvoimainen dieselmoottori on arkinen puurtaja, joka vie maltillisesti polttoainetta. Aiempaa viistompi tuulilasi on yksi tekijä, jolla korkean auton ilmanvastusta on saatu pienennettyä.

Nelivetoinen Duster on pätevä auto niille, joille luontoon liittyvät harrastukset ovat tärkeitä. Eikä Dusteria tarvitse enää hävetä, jos on tarvinnutkaan.

Kokeiltu

Dacia Duster dCi 110 4x4 Prestige

Viisiovinen pieni katumaasturi viidelle.

Nelisylinterinen 1,5-litrainen turboahdettu dieselmoottori. Teho 110 hevosvoimaa, sammutusautomatiikka.

Kuusiportainen käsivaihteisto, neliveto.

Kiihtyy nollasta sataan 12,4 sekunnissa.

Polttoaineen keskikulutus 4,7 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 123 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Romaniassa.

Hinta lisävarusteineen 24 269 euroa, mallisto etuvetoisena alkaen 15 399 euroa.

Uusimmat

Koeajot

Volvo XC40 pikkumoottorilla – tasapainoinen kokemus

Traktorimönkijä Reeper Patton soveltuu maastoon sekä maantielle

Lexus RX 450hL on hiljainen ja arvokas katumaasturi seitsemälle

Näin Mercedeksen A-sarja puhuu ja kuuntelee

Dacia Duster on yhä halpa muttei enää yhtä kolho

Näin kulkee entistä ylväämpi ja turvallisempi Volkswagen Touareg

Sähköauto BMW i3 REX saa dieselmieheltä kehuja, mutta varauksin

BMW X2 revittelee muodoillaan totuttua rohkeammin

Hyundai i30 Fastback on tavallista sportimmaksi höystetty coupé - katso video!

Palkittu Volvo XC40 on käytännöllisen mittainen - katso video!

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.