Dacia Duster puskee vitosella mäkeen

Kiidämme viittäkymppiä ylös Puijon jyrkkää mäkeä.

- Menee yllättävän hyvin. Vitosella vetää ihan hyvin vielä 1 500 kierroksessa, kuopiolainen koeajaja Teppo Hälikkä ihastelee Dacia Dusterin suoritusta.

Hän pysäyttää auton tien varteen lähes jyrkimpään kohtaan ja päättää kokeilla, onnistuuko mäkilähtö kakkosvaihteella.

- Lähtee täältäkin vielä ihan kevyesti!

Nissanin uusi kuusiportainen vaihteisto on tosiaan tehty maastotarpeisiin, kuten Renaultin halpismerkin maasturin korkea 21 sentin maavara. Ykköspykälä on tarpeen vain hankalan maaston hitaassa ajossa, ja siellä se todella toimii etenkin, kun vielä neliveto lukitaan päälle.

Hälikkä kurvaa metsäpolulta suoraan röykkyiseen varvikkoon.

- Ihan tosi hyvin menee. Menisi tuon mäenkin ylös.

Neliveto tarpeen

Normaalisti Dusterissa päällä on automaattiasetus, jolloin etupyörät saavat tarvittaessa apua takakulmista.

Nelivedon lukitus lähtee pois päältä, kun vauhti kiihtyy maantienopeuteen. Myös etuvedon voi lukita päälle, jos haluaa varmistaa mahdollisimman pienen polttoaineenkulutuksen.

Kaapelifirman myyntipäällikölle neliveto on välttämätön niin työn kuin harrastusten puolesta. Vapaa-ajalla Hälikkä metsästää, kalastaa ja vetää isoja veneitä. Vetojuhta on nykyään uusi Volvo XC70 -farmari, 205-heppaisella dieselmoottorilla.

Dusterin tehohuippu on lähes puolet heikompi, mutta kevytrakenteinen auto kulkee silti ihan tyydyttävästi 240 newtonmetrin väännön turvin, ja perässä saa vetää 1 500-kiloista vaunuakin.

Isot vaihteet toimivat dieselille epätyypillisesti taajamassakin, ja kuutospykälää voi käyttää jo kuudestakympistä ylöspäin.

Erikoisten välitysten kääntöpuoli on se, että moottoritiellä koneen kierrokset nousevat 2 500:aan, joten polttoainettakin kuluu. 1,5-litraisen dieselmyllyn virallinen kulutuslukema on kuitenkin erittäin alhainen nelivetomaasturille.

Äänimaailma on auton hintaan nähden yllättävän hiljainen. Moottorijarrutuksissa kuuluu hassua vinkumista mutta ei häiritsevästi.

Hyvä ajettavuus

Hälikän mielestä autossa pitää olla automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin. Kumpaakaan ei saa Dusteriin edes rahalla. Eikä ohjauspyörän etäisyyssäätöä, joka olisi tarpeen.

Ajonvakautuksen sen sijaan saa lisävarusteena, Dusteriin ensimmäisenä Dacian mallina, mutta vain nelivetodieseliin.

Dusteria tehdään myös etuvetoisena. Bensakone on 1,6-litrainen vapaasti hengittävä moottori, jonka saa nelivetoisena alle 18 000 eurolla, mutta karvalakkivarusteluun ei kuulu edes radiota. Malliston halvin, bensakäyttöinen etuveto, ei ole vielä ehtinyt maahan.

Oikeassa maasturissa dieselpata on järkevin vaihtoehto. Dusterin veroisista maasto-ominaisuuksista joutuu yleensä maksamaan tuhansia euroja enemmän, jos kohta varusteitakin saa enemmän.

Duster yllättää Hälikän melko perusteellisesti ominaisuuksillaan.

- Suuntavakavuus on hyvä. Ei tämä rämise eikä kolise. Hyvä vaihtoehto maastossa kulkemiseen ja näppärä kaupungissakin.

Auto on vain runsaat 4,3 metriä pitkä, joten parkkihallitkaan eivät ole ongelma. Lyhyet etu- ja takaylitykset ovat mainiot myös ojanylityksessä.

Mukava alusta

Pehmeä jousitus ei ole mitenkään sporttinen, vaan jopa hieman keinahteleva, mutta mitään yllättäviä paukutteluja ei kuulu.

Etuveto-Dusterissa tavaratila on hieman suurempi erilaisen jousituksen takia. Varapyörä on lisävaruste, mutta maasturissa se on syytä olla Hälikänkin mielestä. Silloin nelivedon kontti kutistuu 408 litraan. Se ei ole mahdottoman vähän, mutta Hälikän golfbägi ei aivan mahdu näkösuojan alle. Samoin työvälineet vaativat tilaa.

Dusterin myyntimenestys on ollut ensimmäisten kuukausien aikana jo melkoinen. Muualta kantautuneiden laaturaporttien mukaan Dacioiden toimivuuskaan ei ole aivan kelvoton, vaikka hinnasta voisi niin luulla. Duster on todella tutustumisen arvoinen pakkaus!

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.