Dieselöity nelivetoinen

Mitä saa autokaupasta 26 900 eurolla?

Vastaus on vaikkapa Suzuki SX4 nelivedon 1,9 litran dieselkoneella.

Hinnan vitsi piilee siinä, että tätä halvemmalla ei Suomesta voi uutta nelivetodieseliä ostaa.

SX4 on näppärän näköinen ja oloinen pikkuauto. Sen maavara on 19 senttiä eli aika paljon, se on korkeahko, muttei näytä citymaasturilta sen paremmin kuin tila-autoltakaan. Valmistaja kutsuu sitä crossover -malliksi, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

SX4:n nokalle asennettu suorasuihkutus-diesel on Fiat-konsernin peruja. Se tuottaa mukavat 120 hevosvoimaa ja vielä mukavammat 280 Nm vääntöä.

Nämä ovat ihan mukavia numeroita. Toisaalta voi huomauttaa, että nykyään kaksilitraisista puristetaan ihan tavallisesti jo 150 hv tehoja ja 330-350 Nm vääntöjä. Niihin nähden SX4:n kone on maltillinen.

Polttoainetta se kuluttaa 6,6 l/100 km ja CO2 -päästöt ovat 170 g/km. Vihreitä arvoja kannattavat ilahtuvat koneen hiukkassuodattimesta.

SX4:n alusta on viritetty melko napakaksi, muttei onneksi liian kovaksi. Ohjaus on ihan jees ja palauttaa niin kuin pitääkin. Vaikka auto on vain 4,14 m pitkä, niin neljälle hengelle on kohtalaisen mukavat tilat.

Ajamisen peruselementit ovat siis kunnossa. Ohjaamostakaan ei valittamista juuri löydy. Ei tosin löydy luksustakaan, vaan asiallisuutta ja käytännöllisyyttä arkisesti toteutettuna.

Moottori vetää nykimättä jo vähän yli 1 000 kierroksen kohdalla, mikä on iloinen yllätys. Täysi vääntö tulee 2 000 kierroksen kohdalla. Tämä tuo lisää ajomukavuutta.

Reipashenkinen saa haluamansa, kun painaa kaasun pohjaan ja hämmentää ahkerasti kuusilovista käsivälitteistä vaihdelaatikkoa. Kovin pitkälle yli 3 000 kierroksen ei konetta nimittäin kannata huudattaa, jos halua parasta kiihtyvyyttä.

Diesel raksuttaa aika kuuluvalla äänellä. Moottoritilan eristystä ja kotelointia olisi voinut varmaan parantaa äänimaailman muokkaamiseksi hiljaisemmaksi.

Neliveto toimii hyvin. Ensikoeajossa löytyi vielä pieni läntti jäistä tietä. Siinä tykkilähtö paikaltaan osoitti, että etuveto muuttuu todella nopeasti nelivedoksi, kun tarvetta on.

SX4:n voi säätää pelkästään etuvetoiseksi, automaattiseksi nelivedoksi ja kiinteäksi nelivedoksi. Järkevä pitää vivun auto-asennossa, jolloin takapyörille tulee vetoa, kun etupyörät alkavat luistaa. Nelivedon voi myös lukita, mutta se purkautuu automaattisesti, kun nopeutta on 60 km/h.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 27.3.2008.