Diesel natsaa Chevrolet Cruze HB:hen

Tämä on aivan toista maata. Konttiperäisestä 1,6-litraisella bensakoneella kulkevasta Chevrolet Cruzesta jäi aikoinaan menohalujen puolesta todella laimea kuva, mutta kaksilitrainen turbodiesel uuden viistoperämallin eli HB:n keulalla on kunnon kone.

Muhkeassa, 163-heppaisessa myllyssä riittää vääntöä ja suorituskykyä komeasti pieneen perheautoon, eikä ihme, sillä liikkuuhan seitsenpaikkainen tila-auto Orlandokin sillä ihan messevästi.

Koeajetussa autossa oli uusi kuusiportainen käsivaihteisto, joka sekin toimii erittäin juohevasti.

Vaihdekeppi vain on pari senttiä koeajajalle liian takana, minkä vuoksi kättä pitää vääntää hankalaan asentoon vaihdekaavion alareunan saavuttamiseksi. Se voi pidemmän päälle rasittaa olkapäätä, jos kovin tiuhaan pitää vaihtaa.

Hatchbackit eli viistoperät ovat nykyään Suomessa huomattavasti suositumpia kuin porrasperät. Chevrolet Cruze HB:lle voikin ennustaa hyvää myyntiä, sillä viime vuonna markkinoille tullut sedankin on kelvannut monille.

Ainakin koeajajan silmään viistoperä näyttää vieläpä nätimmältä ja vauhdikkaammalta.

HB on noin yhdeksän senttiä lyhyempi kuin sedan, joten tavaratilakin jää hivenen pienemmäksi. 413 litraa on silti viistoperämallien kärkipäätä, ja monessa tapauksessa HB:n perä on käytännöllisempi, koska ylös avautuva luukku tarjoaa monipuolisemmat mahdollisuudet erilaisiin tarpeisiin.

Tiloiltaan Cruze HB on hyvää keskitasoa. Aikuisillekin jää ihan hyvät tilat takapenkillä, ja etuistuimet ansaitsevat kiitokset.

Chevy-malliston reippaasti orastava kasvu perustuu hyvältä vaikuttavaan hinta-laatu-suhteeseen. Cruze on pitkälti sama auto kuin Opel Astra, mutta samalla hinnalla saa enemmän varusteita.

Astraan toisaalta on saatavissa uudenaikaisempia lisävarusteita ja moottoreita.

Kaksilitrainen dieselpannu kulki vaihtelevalla koeajolenkillä lähes virallisten kulutuslukemien mukaisesti, mutta pihimpejäkin moottoreita toki markkinoilla jo on.

Ensi vuonna niin sanottu downsizing-saavuttaa Cruzenkin, sillä 1,7-litrainen turbodiesel tulee siihenkin tarjolle. Tässä koneessa on myös sammutusautomatiikka, joka pienemmän iskutilavuuden lisäksi pienentää polttoaineenkulutusta.

Pienemmät päästöt merkitsevät myös pienempiä veroja, joten 1,7-litraisella koneella hinta on nykyistäkin kilpailukykyisempi.

Monille suomalaisille ehdoton vaatimus on kuitenkin farkku. Malttakaa, farmari-Cruze esitellään ensi vuonna.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.