Ford B-Max imee paljon sisuksiinsa

Ensi vaikutelma voi olla hämmentävä. Jos auton saman kyljen etu- ja takaovi ovat auki, välissä sojottaa yleensä pilari.

Ford B-Maxissa niin sanottua B-pilaria ei ole kuitenkaan lainkaan. Tärkeä tukirakenne on yhdistetty liukuviin takaoviin ja saranoituihin etuoviin, minkä ansiosta käytössä on valtava puolitoistametrinen aukko.

Suuren aukon kautta on helppo nousta kyytiin tai lastata vaikkapa kasattavia huonekaluja. Niin takaistuimet kuin etumatkustajan penkin saa kipattua helposti vaakasuoriksi, joten kyytiin saa jopa 2,35 metriä pitkiä esineitä.

Mahdollisten kolarien takia pilarin puuttuminen voi arveluttaa, mutta Ford uskoo vakaasti, että ovissa käytetty korkealujuuksinen booriteräs suojaa hyvin myös sivutörmäyksissä.

Virallinen vahvistus auton kolariturvallisuudesta saadaan marraskuussa, kun Euro NCAP julkistaa testitulokset.

 

Ilman laajennusta pienen tila-auton tavaratila riittää vain pienen perheen arkikäyttöön, joskin liikuteltava pohja tuo siihen muunneltavuutta.

Monissa tila-autoissa taka-istuimia voi liikutella pituussuunnassa, mutta sitä mahdollisuutta B-Maxissa ei ole.

Matkustustilat riittävät hyvin takanakin ainakin kahdelle keskimittaiselle aikuiselle. Koeajetuissa autoissa oli runsas Titanium-varustelu, ja ainakin niissä etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen.

Sivuttaistuki on niin hyvä, että se paikkaa hivenen lyhyttä reisitukea. Erityisen leveälle kropalle etuistuimet saattavat olla ahtaat.

 

Suomeen B-Max tulee aluksi vapaasti hengittävällä 1,4-litraisella 90 hevosvoiman bensiinimoottorilla. Kyseessä on kuitenkin vain sadan kappaleen erikoisvarusteltu, poikkeuksellisen halvaksi hinnoiteltu erä.

Aloituksen jälkeen vanhaa 1,4-litraista moottoria ei enää tuoda, ja suurin huomio keskittyykin pieniin mutta ponteviin kolmisylinterisiin yhden litran EcoBoost-bensaturboihin.

Vuoden moottoriksi hiljattain valittu mylly on saatavissa 100:n ja 120 hevosvoiman tehoilla yhtenevin kulutuslukemin.

Koeajossa konehuoneessa hyrisi näistä tehokkaampi pannu, joka paljasti äänellä pienen sylinterimääränsä vain tiukimmissa kiihdytyksissä.

Ominaisuuksissa se päihittää helposti monet selvästi isommat vapaasti hengittävät bensiinimoottorit, sillä korkea 170–200 newtonmetrin vääntö palvelee erittäin suurella käyntinopeusalueella. Niinpä vaihteita ei tarvitse juuri vaihtaa.

 

B-Maxissa molemmat EcoBoostit ovat kaupan viisiportaisella käsivaihteistolla, vaikka esimerkiksi Focuksessa tehokkaammassa versiossa on kuusi pykälää.

Yhden vaihteen puuttuminen ei haittaa ajoa, mutta kovimmissa moottoritienopeuksissa kuudes lovi voisi pienentää kulutusta entisestään.

Käsivaihteet ja kytkin toimivat koeajossa erittäin sujuvasti niin EcoBoostin kuin 1,6-litraisen, 95-heppaisen dieselmoottorin kanssa.

Automaattivaihteita kaipaavalle tarjotaan aluksi vain 1,6-litraista vapaasti hengittävää bensiinimoottoria. Sen jatkeena on nykyaikainen kaksoiskytkinvaihteisto.

Monet Fordin uudet mallit ovat ohjaustuntumaltaan aivan markkinoiden kärkijoukkoa, eikä myöskään B-Max petä. Sähköinen tehostus on jämäkkä ja looginen, joten pyörien suunta on hyvin kuljettajan selvillä. Auto ei kallistele pahasti tiukissakaan mutkissa.

Etupyörät saisivat kuitenkin kääntyä reilummin, jotta käännökset pienissä tiloissa kävisivät vielä juohevammin.

 

Kokeiltu : Ford B-Max 1.0 EcoBoost Titanium

Viisiovinen pieni tila-auto viidelle.

Kolmisylinterinen 1,0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Teho 120 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Viisiportainen käsivaihteisto. Etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 11,2 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 4,9 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 114 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Romaniassa.

Hinta vahvistamatta. Mallisto lanseerausvaiheessa alkaen 19260 euroa. Suomessa loppusyksystä.

Ford B-Max hävitti pilarin

Kia Optima pursuu varusteita