Ford C-Max ei huoju mutkissakaan

Merkillä ainakin riittää tila-autoissa vaihtoehtoja. Hiljattain Ford päivitti hieman isoimpia tila-autojaan S-Maxia ja Galaxya, ja nyt tulevat täysin uudet C-Max ja Grand C-Max.

Kun vielä merkin suurin myyntiartikkeli - täysin uusi Focus kolmena eri korivaihtoehtona - ehtii Suomeenkin ensi vuoden alkupuolella, ostajalla on pähkäilemistä. Mitkä ovat käyttötarpeet, ja mihin autoon silmä helpoiten tarttuu?

Tila-autoista suurinta myyntiä odotetaan pienimmälle vaihtoehdolle eli C-Maxille, joka on aina viisipaikkainen. Sen alas laskeutuva peräpää muistuttaa kovasti S-Maxia, kun taas 14 senttiä pidempi Grand-versio näyttää Galaxylta.

Liukuovista erottaa

Grand C-Maxin saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Sen tunnistaminen on maallikolle helpointa, koska vain siinä on kaksoisliukuovet takana. Liukuovet mahtuvat avautumaan, vaikka pysäköintiruutu olisi ahdas, ja toisaalta esimerkiksi lastenistuinten siirtely on helppoa suuren oviaukon ansiosta.

Ovet ovat tosin niin raskaat, että pienen lapsen voimin avaaminen ulkoa ei taida onnistua.

Ford kertoo päätyneensä Grand C-Maxissa liukuoviin ja uudenlaiseen istuinjärjestelyyn lapsiperheiden parissa tekemänsä tutkimuksen perusteella.

Erikoisin keksintö on mahdollisuus kipata keskirivin keskimmäinen istuin vieressä olevan istuimen sisään. Kuusipaikkaisena auton keskelle tulee käytävä, josta pienet lapset sopivat sujahtamaan takimmaiselle riville.

Kuulostaa ainakin periaatteessa toimivalta, koska sivuistuinten kippaaminen ja liu'uttaminen vaatinee aikuista apuun. Sekin mahdollisuus autossa kuitenkin on.

Upea ajettavuus

Grand C-Maxin koko lisäpituus on käytetty akseliväliin. Näin keskellä matkustavat nauttivat hyvistä tiloista, eikä takarivissä matkustaminenkaan ole täysin mahdotonta edes aikuiselle.

Ford tunnetaan siitä, että se osaa tehdä ajo-ominaisuuksiltaan erinomaisia autoja, eivätkä C-Maxin kaksi versiota tuota pettymystä. Kumpikaan auto ei tunnu lainkaan kiikkerältä, vaikka molemmat ovat selvästi tavallista henkilöautoa korkeampia.

Etenkin pienemmän C-Maxin ohjaustuntuma on aivan mainio, vaikka Ford on siirtynyt ohjaustehostimessa ensimmäistä kertaa täysin sähköiseen toimintaan. Sähköinen ohjaustehostinhan säästää polttoainetta, mutta monesti tunnokkuus kärsii.

C-Maxissa tunnokkuus on yhä kohdallaan, ja alusta toimii todella upeasti mutkaisellakin tiellä, eivätkä töyssyt saa pakkaa sekoamaan.

Vaikea ratti

C-Maxin kompaktius tuntuu takana matkustavien tiloissa. Polvitilaa on vain kohtuullisesti, ja noin 180-senttisellä pääkin hipoo kattoa.

Tavaratilaa on reilusti, Grand C-Maxissa seitsemän istuimen kanssa ei tosin juuri lainkaan.

Molempien autojen etuistuimet ovat muuten hyvät, mutta reisituki on niukka. Monitoimiohjauspyörän käyttö vaatisi oppitunnin tai kaksi, sillä painikkeita on aivan liikaa.

Odotettu moottori

Grand C-Maxin lisäpituus tekee autosta hieman kömpelömmän. Pitkän akselivälin takia takapyörät eivät tule yhtä nopeasti mukana, ja tiukoissa käännöksissä ne voivat kolahtaa reunakiviin.

Äänieristyksessä Ford on onnistunut upeasti. Sen enempää diesel- kuin bensamoottorikaan ei puske melua ohjaamoon, eikä kovakaan tuuli juuri suhise. Rengasmelun osalta pitää vielä varmistaa tuomio Suomen rouhituilla teillä.

Ehdottomasti mielenkiintoisin asia uusissa C-Maxeissa on 1,6-litrainen bensaturbomoottori, Ford-kielellä EcoBoost. Kaksilitraisesta vastaavasta koneestahan on tullut jo markkinoille isompiin autoihin kaksi tehoversiota, mutta nimenomaan 1,6-litrainen edustaa sitä kokoluokkaa, jolle odotetaan suurinta myyntiä.

1,6-litraisesta tulee C-Maxeihin kaksi tehoversiota: 150 ja 182 hevosvoimaa.

Ford on ollut bensamoottoripuolella hieman takamatkalla, mutta nyt se on loihtinut myllyn, joka vääntää makeasti todella isolla kierrosalueella, eikä vaihdekeppiin tarvitse paljon koskea.

Entistä pienempää pataa on luvassa. Ford testaa jo jopa yksilitraista kolmisylinteristä moottoria, joka luvataan muutamassa vuodessa myyntiinkin.

C-Maxista saadaan hybridi- ja pistokehybridiversiot 2013.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.