Ford Focus käy kuin hanska käteen

Hyvä ohjaustunto kertoo kuljettajalle täsmällisesti, missä mennään. Tunnetta voi verrata istuvaan käsineeseen tai jalkapallokenkään. Missään ei ole höttöistä löysää, eikä silti tule hiertymiä.

Ford Focus on ollut tässä mielessä ehdotonta eliittiä, eikä uusi Focus tuota pettymystä. Perinteisestä hydraulisesta ohjaustehostimesta on siirrytty sähköiseen - polttoaineenkulutuksen tähden, kuinkas muuten - mutta tatsi tiehen on edelleen erinomainen.

Etenkin hyväpintaisella, päällystetyllä mutkatiellä rilluttelun ilo on huipussaan. Alusta on yhä melko napakka, mutta kaivattua mukavuutta on tullut ripaus lisää.

Mukavuutta parantaa myös aiempaa tuhdimpi äänieristys. Parhaimmalla tasolla se on turboversioiden varustelussa.

Toisaalta uuteen bensaturboon eli EcoBoostiin on tarkoituksella liitetty toiminto, joka korostaa kiihdytysääniä. Asuuhan meissä kaikissa pieni mikko hirvonen?

Liian pieni kontti

Tiloiltaan tämä viistoperä-Focus, joka ensin ehtii kauppoihin, on turhankin kompakti. Takana pystyy tosin kaksi aikuistakin kohtuudella matkustamaan, kiitos etuistuimien takapuolen muotoilun. Keskimittaiset polvet uppoavat siihen juuri sopivasti, mutta heilutteluun ei jää tilaa.

Pääntila riittää pitkäselkäisellekin, mikä alkaa nykyään käydä harvinaiseksi, kun katot viistävät maata kohti.

Pahin pettymys on tavaratila. Ilman varapyörää se vielä niukin naukin menettelee, mutta jos takakontin alle laittaa varapyörän, Focuksen kuljetuskyky putoaa pikkuautoluokkaan.

Lisäksi takapenkkien kaataminen on kömpelöä, eikä sekään tuo kunnolla mökkikansan kaipaamaa kuljetustilaa.

Onneksi Fordilla ymmärretään, että muitakin korimalleja tarvitaan. Pian viistoperän jälkeen kevään aikana Suomeenkin saadaan myös neliovinen sedan ja ennen kaikkea farmari.

Porrasperäversio on lähes 18 senttiä pidempi ja farkku ynnää vielä pari senttiä. Niissä ruuma on rapiat sata litraa suurempi. Siten päästään kohtuullisiin lukemiin.

Kysyntää riittänee myös esimerkiksi juuri uudistuneelle tila-auto C-Maxille, jossa on sama alusta ja hyvin samankaltainen ajettavuus kuin Focuksessa. Muotoilultaan Focus eri muodoissaan miellyttää silmää vielä enemmän.

Tehoa jopa yli tarpeen

Koeajossa olivat malliston tehopakkaukset, 182 hevosvoimaa rykäisevä 1,6 litran EcoBoost ja 163 pollen turbodiesel. Molemmissa autoissa tehoa on vähintään riittävästi.

Vääntöä irtoaa molemmista todella makeasti ja aivan poikkeuksellisen laajalla moottorin käyntialueella.

Bensakoneen jatkeena on toistaiseksi vain käsivaihteisto, mutta kun vaihtamistarve on olematon ja aski toimii kuin unelma, automaatti voi tuntua jopa tylsältä.

Autossa piti olla sammutusautomatiikka, mutta jostain syystä se ei toiminut, vaan auto hyrisi liikennevaloissa. Lämpötilasta se ei ollut kiinni.

Kaksilitraisessa dieselissä oli uusi PowerShift- eli kaksoiskytkinautomaatti, joka hoitaa vaihtamisen ihailtavan eleettömästi. Se on jo perusmuodossaan D-pykälällä niin sporttinen, ettei S-sporttiasentoa juuri tarvitse.

Takaisin kaistalle

Uuteen Focukseen saa kokoluokassa ennennäkemättömän paljon sähköisiä turva- ja apuvarusteita. Lisävarustepaketeissa niiden hinta jää kohtuulliseksi muuten hieman aiempaa kalliimmassa autossa.

Erikoisin toiminnoista on kaistavahtitoimintoa täydentävä aktiivinen kaistanpitoavustin, joka on nyt ensimmäistä kertaa Fordissa. Se vänkää auton takaisin kaistaviivojen väliin, jos kuljettaja ei sitä itse älyä.

Onneksi kuljettaja voi tarvittaessa ohittaa toiminnon rattia kääntämällä, jos viivojen toiselle puolelle on oikeasti syytä päästä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Odotettu Ford Focus saapuu Jyväskylään