Ford S-Max ja Galaxy saivat makean bensaturbon

Vaihtaminen on turhaa. Suomalaiset ovat vasta pikkuhiljaa pääsemässä automaattivaihteisten autojen makuun, mutta kaksoiskytkintekniikan myötä on yhä vähemmän syitä karttaa niitä.

Fordilla tuota tekniikkaa kutsutaan PowerShiftiksi, kilpailijoiden vastaavista tunnetuin on Volkswagenin DSG.

Automaatit tulevat kasvojenkohotuksen yhteydessä tarjolle myös Fordin isoihin tila-autoihin, S-Maxiin ja Galaxyyn.

Ai-jai, sitä ajamisen helppoutta. Varsinkin ahtaissa kaupunkioloissa automaattia osaa arvostaa. Koeajetuista autoista suurempi, Galaxy, varustettu perinteisellä käsivaihteistolla, kun taas S-Max hyrräsi automaatin voimin.

Fordin Suomen-toimitusjohtaja Hannu Pärssinen ilmoittaa, että maahantuoja haluaa hämmentää tosissaan pakkaa tarjoamalla automaattia entistä pienemmällä lisähinnalla. Lanseerauksen aikaan suosituimmaksi uumoiltua 140-heppaista dieseliä myydään manuaalina ja automaattina jopa samaan hintaan, S-Maxia alkaen noin 36 700 eurolla.

- Viimeistään loppukesästä automaatin hinta nousee tonnilla, Pärssinen pamauttaa.

Kaivattu bensakone

Vaihteistoakin merkittävämpi avaus tapahtuu kuitenkin moottoririntamalla. S-Max ja Galaxy saavat nimittäin Fordin ensimmäisinä malleina Euroopassa voimanlähteekseen uuden turboahdetun, suoraruiskutuksella toimivan EcoBoost-bensiinimoottorin.

Isoihin autoihin tarvitaan kaksilitrainen, kuten pian nähdään Mondeossakin, mutta syksyllä lanseerattava uusi C-Max pärjää 1,6-litraisella.

Ford taitaa päästä vihdoin kunnolla vauhtiin niin sanotussa downsizingissa, sillä Pärssinen uumoilee jo ensi vuonna Focukseen saatavan paitsi 1,4-litraisen myös 1,0-litraisen padan.

Turbon turvin saadaan suuremmat tehot pienemmällä kulutuksella kuin aiemmalla vastaavalla vapaasti hengittävällä moottorilla. Turbodieseliin verrattuna selvä etu on makea vääntö pienemmissä nopeuksissa, mistä on hyötyä esimerkiksi ohituksissa.

S-Maxin parina kaksilitrainen EcoBoost SCTi -moottori osoitti täyttävänsä komeasti odotukset. Tosin huippumoottori nostaa auton hintaa melkoisesti, ja bensaturbojen tapaan virallisiin kulutuslukemiin pääseminen on vaikeampaa kuin vastaavilla dieseleillä.

Isoista henkilöautoista jopa 90 prosenttia ostetaan nykyään Suomessa dieselinä, mutta Pärssinen ennustaa pientä paluuta bensapuolelle. Talvi on ollut dieselkuskeille erityisen hankala.

S-Maxin takimmaiset istuimet ovat onnettoman pienet, korkeintaan lapsille sopivat. Viisipaikkaisena S-Maxia ei enää myydä.

Galaxyssa taakse voi istuttaa jo aikuisiakin. Siitä maahantuoja toivookin suosittua taksiautoa.

Suomessa uutuudet ovat huhtikuun lopussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.