Honda CR-V tuli kasvunsa päähän

Neljä koslaa rivissä osoittavat, miten huljakasti tämäkin automalli on kasvanut. Ensimmäisen mallisukupolven Honda CR-V viidentoista vuoden takaa näyttää kääpiöltä kahden viimeisimmän polven rinnalla.

Nyt kasvulle pantiin kuitenkin stoppi. Huippusuositun katumaasturin uusin painos on puoli senttiä edeltäjäänsä lyhyempi ja kolme matalampi.

Uudessakin CR-V:ssä istutaan korkeammalla kuin tavallisessa henkilöautossa, mutta ajoasento on lähempänä sitä.

Onneksi madaltaminen ei tuota ahtauden tunnetta. Hondan suunnittelijat ovat raivanneet ohjaamoon tilaa periaatteella "ihmiselle mahdollisimman paljon, koneille mahdollisimman vähän".

Lisäksi keulan muotoilu on nyt sellainen, ettei kulmien arviointi tuota tuskaa.

 

Suurin syy auton madaltamiseen on tietenkin ilmanvastuksen ja sitä kautta polttoaineenkulutuksen pienentäminen.

Virallisten lukujen mukaan sekä 2,2-litrainen diesel- että 2,0-litrainen bensiinimoottori ovat nyt sadalla kilometrillä lähes litran aiempaa pihimpiä, vaikka bensapadasta on puristettu vielä viisi hevosvoimaa lisää tehoa.

Kuusiportaisten käsivaihteistojen yhteydessä kulutusta pienentää myös sammutusautomatiikka, joka vaientaa moottorin pysähdyksissä.

Vuoden päästä valikoima täydentyy 1,6-litraisella dieselillä.

 

Koeajoon CR-V saatiin dieselinä sekä automaattina että käsiaskilla. Automaatti on helppoutensa vuoksi Suomessakin suositumpi, mutta koeajon perusteella sen kulutus nousee helposti selvästi ilmoitettua suuremmaksi.

Hondan automaatissa on vain viisi pykälää, vaikka useimpien kilpailijoiden laatikoissa vaihteita on kuudesta kahdeksaan. Vaihteiden vähäisyyden takia moottori nostaa kiihdytyksissä kierroksia turhan paljon ennen isommalle loikkaamista.

Kuljettaja voi toki vaihtaa itse myös automaatissa. Sitä varten ovat siivekkeet ohjauspyörän takana.

 

CR-V on ollut tähän saakka vain nelivetoinen, mutta uuden sukupolven myötä tarjolle tulee myös vähemmän kuluttava etuvetoinen vaihtoehto, tosin vain bensakäyttöisenä ja käsivaihteilla.

Maahantuoja uskoo, että suurin osa Honda-miehistä ja -naisista luottaa yhä nelivetoon. Honda Motor Europe Finlandin toimitusjohtaja Jyrki Mäkinen kertoo, että nelivetojen myyntiin tulee aina selvä piikki ylöspäin, kun syksyn ensimmäiset liukkaat tulevat.

CR-V:n nelivetojärjestelmässä käytetään yhä monilevykytkintä samaan tapaan kuin Hondan automaattivaihteistoissa, mutta kytkin aktivoidaan nyt yhdellä sähkömoottorin pyörittämällä hydraulipumpulla eikä kahdella mekaanishydraulisella pumpuilla, kuten aiemmin.

Hondan mukaan uusi järjestelmä on selvästi aiempaa kevyempi ja nopeampi reagoimaan olosuhteiden muutoksiin. Kuivan asfaltin koeajolla nelivedon toimivuutta ei päästy todistamaan.

 

Uusiin hyödyllisiin ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa perävaunun ajonvakautus ja lisäksi automaattivaihteisessa versiossa tuleva alamäkihidastin.

Kovin hankaliin maastoihin CR-V:llä ei tosin ole asiaa, sillä maavara on kutistunut 16 senttiin eli 0,5–2 senttiä aiempaa niukemmaksi.

Auton tavaratila on entistäkin hulppeampi – peräti 589 litraa, joten ei ole ihme, että moni siirtyy CR-V:hen nimenomaan farmareista.

Erityiskiitoksen Honda ansaitsee huippuhelposta ruuman laajennusmahdollisuudesta: yksi nykäisy tavaratilan vivusta tai takapenkin hihnasta, ja penkin istuinosa ponnahtaa pystyyn ja selkänoja nurin.

Myös takana matkustaville on reilusti tilaa.

 

Iskunvaimentimet ovat aiempaa tehokkaammat, ja pyörien joustovaroja on kasvatettu. Alusta antaakin jykevän vaikutelman, mutta harmillisesti ohjaustuntuma on jäänyt löperöksi. Suoralla tiellä meno on ongelmatonta, mutta mutkissa auto on levoton.

Äänieristystä on lisätty, eikä ainakaan sileällä asfaltilla kuulu häiritsevää melua mistään.

 

Kokeiltu : Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive

Viisiovinen, keskikokoinen katumaasturi viidelle.

Nelisylinterinen 2,2-litrainen turboahdettu dieselmoottori. Teho 150 hevosvoimaa.

Viisiportainen automaattivaihteisto, nelipyöräveto.

Kiihtyy nollasta sataan 10,6 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 6,6 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 174 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Englannissa.

Hinta vahvistamatta. Suomessa marraskuussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusi Honda CR-V lähtee 35000 eurolla

Honda CR-V on myös vaihtoehto farmarille