Honda CR-V:n uusi automaatti ei jahkaile

Lähtökiihdytyksessä katse tarrautuu käyntinopeusmittarin viisariin. Osoitin pomppii tiuhaan ylös ja alas, kun Honda CR-V:n uusi, peräti yhdeksänportainen automaattiaski vaihtaa ylöspäin. Ennen kasvopesua suositun katumaasturin automaatissa oli vain viisi vaihdetta.

Tarvittaessa useita pykäliä voi hypätä yli: esimerkiksi ysiltä viitoselle tai seiskalta neloselle. Käsin vaihtaminen käy ohjauspyörän takana olevista siivekkeistä.

Uusi automaatti tulee ainakin aluksi saataville vain uuden 1,6-litraisen, kahden turboahtimen dieselin kanssa. Se kehittää 160 hevosvoimaa eli 10 heppaa enemmän kuin sille tilaa tekevä 2,2-litrainen diesel, mutta kulutus putoaa roimasti.

Vääntöä ja tehoa on tarjolla tasaisesti, sillä pienempi muuttuvageometrinen turboahdin palvelee matalilla käyntinopeuksilla ja isompi matalapaineturbo lisää tehoa korkeilla kierroksilla.

Paras vääntö ja teho tulevat käyttöön käyntinopeuden keskialueella, jolloin molemmat ahtimet tekevät töitä.

Kaksoisahdettu malli on aina nelivetoinen, kun taas yhden turbon 1,6-litrainen, 120 heppaa tuottava diesel kuopii maata vain etukulmista. Kaksilitraisen bensakoneen saa etu- tai nelivetoisena, ja sen nelivetoversioon jää saataville vanha viisiportainen automaatti.

Pihi 120 hevosvoiman diesel kiritti viime vuonna etuvetoisten CR-V-mallien osuuden Suomessa yli 40 prosenttiin, mutta tehokkaampi pienipäästöinen diesel saattaa vetää jopa yli puolet ostajista sen hankintaan, maahantuoja arvioi.

Käsivaihteistolla ehdimme ajaa enemmänkin kuin automaatilla. 160-hevosvoimaisen moottorin laaja vääntö tukee hyvin myös kuusiportaisen manuaalin toimintaa, sillä vaihtamistarve on dieseliksi vähäinen.

Kytkin on pitkäliikkeinen mutta sulavatoiminen, eikä liikkeelle lähtiessäkään ole sammahtamisen vaaraa.

Korkealle sijoitettu vaihdevipu on hyvin käden ulottuvilla, ja kuusi senttiä pituussuunnassa säätyvä keskikyynärnoja toimii mainiona tukena.

Voimalinja ei jää CR-V:n neljännen sukupolven puolivälin uudistuksen ainoaksi parannukseksi.

Vähintään yhtä merkittävä muutos on tehty ohjaukseen, joka oli vuonna 2012 esitellyssä mallissa luvattoman kevyt. Ohjauksen keskialuetta on vahvistettu merkittävästi, ja nyt vaste on tanakka mutkaisellakin tiellä.

Mukavuutta on parannettu myös äänieristystä lisäämällä. Tuulisella säällä kyljistä kuului vain pientä suhinaa, minkä lisäksi renkaat tuottivat tasaista mutta siedettävää kohinaa.

CR-V:n etupenkeillä istutaan melko matalassa mutta ryhdikkäässä asennossa. Sivuttaistukea on riittävästi erikokoisille ihmisille, mutta reisituki saisi olla pidempi.

Takana matkustavilla on reilusti tilaa, eikä keskimmäiselläkään matkustajalla ole valittamista, sillä autossa ei ole jalkatilaa vievää keskitunnelia käytännössä lainkaan.

Kuljettajaa avustavat turvajärjestelmät ovat entistä kattavammat.

Ihka ensimmäisenä maailmassa CR-V:hen saa ennakoivan vakionopeudensäätimen, jonka toiminta perustuu kameraan ja tutkaan.

Hondan mukaan järjestelmän toimintaa ohjaava tietokone osaa laskea, kuinka todennäköisesti esimerkiksi moottoritien viereisellä kaistalla oleva auto hyökkää CR-V:n ajolinjalle. Sen kerrotaan hoksaavan, jos vaikkapa henkilöauto lähestyy nopeasti tämän edessä hitaasti etenevää kuorma-autoa.

Lyhyehköllä koeajolla järjestelmän toimivuutta ei päästy todentamaan, mutta Honda vakuuttaa, että järjestelmä osaa pudottaa nopeutta turvallisesti ja – muista mukautuvista vakkareista poiketen – tasaisen rauhallisesti jarruttaen.

Kokeiltu : Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4WD Lifestyle Business

Viisiovinen, keskikokoinen katumaasturi viidelle.

Nelisylinterinen 1,6-litrainen dieselmoottori kahdella turboahtimella. Teho 160 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Yhdeksänportainen automaattivaihteisto, nelipyöräveto.

Kiihtyy nollasta sataan 10,0 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 5,1 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 134 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Englannissa.

Hinta vahvistamatta. Käsivaihteinen Suomessa huhtikuussa, automaatti kesäkuussa.

Honda tuo myyntitykkinsä takaisin

Honda CR-V koki merkittäviä parannuksia