Honda CR-Z on rohkeasti erilainen

Sporttisessa autossa pitää olla käsivaihteet, kuuluu vanha uskomus. Hybridit taas ovat tähän mennessä puskeneet järjestään automaattilootalla. Honda päätti kokeilla, voisiko ajatukset sotkea keskenään.

Honda CR-Z on pikkusportti, kuten maahantuojakin kertoo. Auto on todella pieni, käytännössä vain kahdenmentävä. Takapenkillä on turvavyöt kahdelle, mutta jos autoa ajaa edes keskimittainen aikuinen, muutaman vuoden ikäiselle lapsellekaan ei jää riittävästi jalkatilaa.

Jos auton hankkii menevä sinkku tai nuoripari, takapenkit lienevät läjässä, jolloin tavaratila kasvaa oikein asialliseksi harrastuksiinkin.

Ikäihmisille CR-Z:aa ei voi suositella, sillä autossa istutaan sporttihengen mukaisesti todella alhaalla. Siitä ylös kömpiminen on hankalaa, kuten myös turvavyön tonkiminen leveiden ovien takaa.

Tarkkana vaihtaessa

Urheiluauto CR-Z ei ole. Siihen vapaasti hengittävä 1,5-litrainen bensiinimoottori ja pieni sähkömoottori eivät riitä, mutta maksimivääntö 174 newtonmetriä on käytössä jo hyvin matalilla kierroksilla, mikä vähentää vaihtamisen tarvetta.

Kilpailija Toyota nimittää Hondan hybridijärjestelmää "kevythybridiksi" verratessaan sitä omaan "täyshybridiinsä". Japanilaismerkit ovat käytännössä ainoat autonvalmistajat, jotka ovat laajassa mittakaavassa saaneet hybridit myyntiin saakka.

Hondan tapauksessa sähkömoottori toimii todella vain polttomoottorin apulaisena. Yksin sähkömoottorilla auto ei kulje, toisin kuin Toyotalla.

CR-Z:n ilmoitetaan kuluttavan viisi litraa bensaa sadalla kilometrillä. Koeajolenkin perusteella se vaatii erittäin maltillista kaasuttelua ja huolellista vaihteiden vaihtamista.

Kolme ajotapaa

Kulutus nousee maantiellä hyvin helposti päälle kuuden litran, vaikka ajaisi Econ-asetuksella. Econ-napilla kuljettaja ilmoittaa autolle haluavansa ajaa mahdollisimman taloudellisesti, jolloin molemmat moottorit ja ilmastointilaite hölläävät oletuksena olevaan Normal-asentoon verrattuna.

Sport-painikkeella sähköinen ohjaustehostin lisää vastetta, moottorit vastaavat herkemmin sähköisen kaasupolkimen liikkeisiin ja hybridijärjestelmä antaa tavallista enemmän voimaa. Eron huomaa selvästi.

CR-Z:n esikuvana on ollut 1983 esitelty, pientä kulttimainetta nauttiva Honda CR-X.

Moottori on napattu pienin muutoksin Honda Jazzin jenkkiversiosta. Euroopassahan Jazz ja viime vuonna myyntiin tullut hybridi Insight saavat voimansa 1,3-litraisesta koneesta. CR-Z:ssa kyse on periaatteessa samasta myllystä, mutta iskutilavuus on suurempi, ja tehoa ja vääntöä saadaan enemmän.

Ohjaustuntuma varsinkin Sport-asetuksella on melko hyvä - selvästi parempi kuin esimerkiksi yliherkissä Insightissa ja Jazzissa.

Auto on 4 metrin 8 sentin pituudellaan peräti 31 senttiä lyhyempi kuin Insight, mutta akseliväliä on puristettu vain 11,5 senttiä. Myös leveämpi raideväli ja korin vääntöjäykkyys parantavat ajo-ominaisuuksia.

Ristiriitainen auto

Takalasi on Insightin ja Toyota Priuksen tapaan jaettu poikkisuunnassa kahtia. Sen kanssa eläminen vaatii totuttelua.

Autoon on haettu sporttihenkisyyttä jopa äänimaailmaan. Auto olisi hyvin hiljainen, mutta pakoputkistoa on sorkittu niin, että saadaan pörinää pyttyyn.

CR-Z:sta tulee väkisin ristiriitainen olo. Haluaako sporttista autoa hakeva ekoilla tai olla ekoilevinaan, tai tohtiiko vaikkapa vihreitä arvoja kunnioittava nainen hankkia sporttisen auton? Ehkä työsuhdeautoksi tai varakkaan perheen kakkosautoksi.

Maahantuoja odottaa, että koeajettu varustellumpi GT-versio myy paremmin kuin perusmalli. GT:ssä saa muun muassa kaasupurkausajovalot, tummennetut takalasit ja sadetunnistimen.

Mielenkiintoista nähdä, kolahtaako CR-Z. Insighteja myytiin Suomessa heti kärkeen parisataa kappaletta, kun taas Honda Civicin hybridien myynti on jäänyt lähes nollaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Neljä uutta viiden tähden autoa kolaritestissä