Honda Civic Sedan on varttuneiden makuun

Että Suomiko Länsi-Eurooppaa? Ei, jos jotain Honda Civic Sedanin maahantuonnista voi päätellä.

Tätä porrasperäversiota ei edes tarjota Länsi-Euroopan maihin, koska niissä viisioviset viistoperät ovat valttia. Sedanin markkinat ovat Euroopassa idässä – Suomen lisäksi muun muassa Venäjällä, Baltiassa ja auton valmistusmaassa Turkissa.

Vaan jos asian kääntää toisinpäin, mehän olemme avarakatseisia! Civic Sedan on Hondan mukaan "globaali" malli. Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaan on muuta turha tyrkyttääkään.

Olkaamme maailman kansalaisia.

 

Näkyvin ero on autojen peräpäässä. Viisiovisen takaluukku avautuu ylhäältä asti ammolleen, kun taas Sedanissa aukko jää kovin pieneksi.

Nelioviselle kuuluu piste siitä, että takaistuinten lukituksen saa avattua takakontin sisältä, joskaan penkit eivät kellahda alas työntämättä, eikä alustasta tule aivan tasaista.

Sedanin takaluukun saa valitettavasti auki vain auton sisältä kuljettajan kynnyksen vierestä, mutta kiitos siitä, että polttoainetankin avausvipu on samassa paikassa, eikä konepellin vivun vieressä, kuten viisiovisessa.

Viisiovisen mainioita "taikaistuimia" Sedanissa ei ole, joten mahdollisuus tavaroiden kuljettamiseen on paljon rajatumpaa. Toisaalta porrasperäisten ystävät eivät sitä yleensä juuri kaipaakaan, koska he ovat yleensä ehtineet elämässään jo vaiheeseen, jossa kuljetusrumba on takana.

 

Konttiperä on väkisinkin konservatiivisemman näköinen kuin viistoperä, joka Civicin tapauksessa on hyvin futuristinen.

Hondan muotoilijat ovat silti onnistuneet Sedanissakin aiempaa paremmin. Kattolinja lähentelee coupémaisia muotoja, ja silti takana ovat riittävät tilat jopa 190-senttiselle.

Jalkatilan kehutaan kasvaneen takana neljä senttiä, vaikka auton pituus on pysynyt ennallaan ja akseliväli jopa lyhentynyt.

Saattaahan se niinkin olla, mutta on kurjaa, jos sentit on revitty takaistuimen huonommalla muotoilulla. Takaistuin on niin matala, ettei se anna aikuisen reisille tukea lainkaan.

Etuistuimetkin ovat selvästi heikommat kuin viisiovisessa. Reisituki on liian lyhyt, eikä sivuttaistukea ole nimeksikään. Ehkä penkin hyvä puoli on, että isompikin ruho mahtuu siihen leveyden puolesta.

 

Sedanista näkee selvästi paremmin ulos kuin viisiovisesta, jossa varsinkin taakse näkeminen on hankalaa.

Toinen merkittävä plussa Sedanille tulee korkeammasta oviaukosta. Autosta pääsee ulos päätä kolhimatta.

Kojelaudoissa mallien väliset erot ovat pieniä, mutta varsinkin verhoilu tekee Sedanista vanhanaikaisen tuntuisen.

Automaattivaihteistossa on pykäliä vain viisi, mutta maahantuoja uskoo sen olevan suuressa suosiossa vieläkin. Moottoriksi Sedaniin saa vain 1,8-litraisen bensapadan, eikä käsivaihteisessakaan ole sammutusautomatiikkaa, toisin kuin viistoperässä.

Honda kertoo petranneensa auton ohjausta ja jousitusta, mutta kovanpuoleinen alusta on vieläkin. Myös äänieristystä pitäisi parantaa entisestään, varsinkin takana.

 

Kokeiltu : Honda Civic Sedan 1.8i Executive

Neliovinen, porrasperäinen pieni perheauto viidelle.

Nelisylinterinen 1,8-litrainen bensiinimoottori. Teho 142 hevosvoimaa.

Viisiportainen automaattivaihteisto. Etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 10,7 sekunnissa.

Polttoaineen keskikulutus 6,6 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 153 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Turkissa.

Hinta 26490 euroa, mallisto alkaen 23990 euroa.