Hyundai Tucson tekee comebackin kita ammollaan

Nimipolitiikka meni nyt vähän kirjavaksi, mutta taipuisikohan amerikkalaiskaupunki Tucson paremmin suomalaisten suussa kuin ix35. Korealainen Hyundai joka tapauksessa päätti, että Tucson palautetaan eurooppalaiseen mallistoon ja ix35 saa poistua takavasemmalle vain viiden vuoden jälkeen.

Tucson on ensimmäinen Hyundai-malli, joka esittelee saksalaisen muotoilujohtajan Peter Schreyerin kokonaisnäkemystä. Kuusikulmainen keulamaski on tunnusmerkki, josta uudet Hyundait tunnistaa. Ei kai se haittaa, vaikka Aston Martineissa ja Fordeissa on jo käytetty samankaltaista ideaa.

Tucson on suurempi kuin ix35. Katto on kaksi senttiä matalammalla, mutta pituutta on tullut 6,5 senttiä lisää ja leveyttä kolme senttiä. Se takaa väljät oltavat matkustamoon.

Myös tavaroille on mukavasti tilaa, mutta 513-litraisessa kontissa ei ole muuta kovin erityistä. Kassikoukut, suksiluukku ja ruuman puolen kaatovivut puuttuvat.

Koeajossa ollut Comfort-varustelu on neljästä varustetasosta toiseksi halvin. Esimerkiksi perinteinen vakionopeudensäädin siinä on, mutta aktiiviset ajoavustimet saa vasta lisävarustepaketissa tai kalleimmassa Premium-varustelussa.

Ainakin peräänajoja hillitsevä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä saisi olla vakiona – sitä kolaritestaaja Euro NCAP:kin jo penää.

Ohjaamossa ergonomia ja perusasiat ovat kunnossa, mutta kojelauta on melkoisen vanhakantainen. Liki 40 000 euron hintaan luulisi jo sisältyvän ison kosketusnäytönkin, mutta ei.

Perinteinen pieni radiolaite painikkeineen on toki helppokäyttöinen lämpötilasta riippumatta. Äänentoiston taso on vaatimaton.

Korealaismerkkien mahtavuuksiin kuuluu ohjauspyörän lämmitys, joka pelastaa käsineet kotiin unohtaneen kuljettajan. Myös Tucsonissa se on vakiovaruste. Takaistuimen reunapaikat lämpiävät Comfort-varustelusta alkaen.

Laakeissa istuimissa ei ole sanottavasti muotoja tukemassa, mutta ajoasentoa se ei haittaa.

Muutenkin Tucson on mukava ajettava. Melua kantautuu sisälle maltillisesti, ja alusta nielee hyvin tien epätasaisuudet. Maltillisen kokoiset 17-tuumaiset pyörät ovat tämän varustetason hyviä puolia.

Sähköisesti tehostettu ohjaus on hivenen turhan kevyt ja äkkinäinen, mutta se on silti korealaismerkin parhaimmistoa. Ohjausvastetta saa säädettyä keskikonsolin painikkeesta, ja valinnoista Sport tuntuu paremmalta kuin Normal.

Samassa rivistössä on nappi, josta voi lukita nelivedon alle 40:n nopeuksiin. Tuolloin voima jakautuu tasan etu- ja takapyörien kesken, muuten auto kulkee enimmäkseen etuvetoisena.

Tucsonin saa myös etuvetoisena pienimpien moottoreiden kanssa.

Kirmasimme taipaleelle dieseleistä keskimmäisellä, 136-heppaisella kaksilitraisella myllyllä, jonka jatkeena oli käsivaihteisto. Auto lähtee kerkeästi liikkeelle, sillä kaasuvaste on nopea ja moottori vääntää hyvin jo alakierroksilla.

Moottorimalliston kiinnostava tulokas on 1,6-litrainen, 177-hevosvoimainen bensaturbo, jonka kaveriksi saa seitsenportaisen kaksoiskytkinautomaatin.

Pimeällä Tucson ei ole parhaimmillaan. Halogeenivalot ovat vaatimattomat niin lähi- kuin kaukoasennossa. Täysin ledeillä toimivat ajovalot saa vakiona ainoastaan kalleimmassa varustetasossa, jossa lisähintaa pitää pulittaa vähintään kymppitonni.

Pykälää halvemmassa Style-varustelussakin ne tulevat vasta lisävarustepaketissa.

Kokeiltu : Hyundai Tucson 4WD 2.0 CRDi Comfort

Viisiovinen keskikokoinen katumaasturi viidelle.

Nelisylinterinen 2,0-litrainen turboahdettu dieselmoottori. Teho 136 hevosvoimaa, ei sammutusautomatiikkaa.

Kuusiportainen käsivaihteisto, neliveto.

Kiihtyy nollasta sataan 10,9 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 5,2 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 139 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Tshekissä.

Hinta metallivärillä 39 224 euroa, mallisto etuvetoisena alkaen 26 990, nelivetona 37 990 euroa.