Hyundai toi dieseleitä koko sarjan

Alemman keskiluokan auto ja farmarikori. Siinä on houkutteleva yhdistelmä suomalaisen autonostajan mielestä.

Asiakkaan hymy myös levenee, jos tarjolla on lisäksi moderni ja vähäpäästöinen diesel.

Tähän markkinarakoon iskee nyt myös Hyundai, kun se esitteli uuden i30 Wagonin.

Juuri nyt dieselit ovat erittäin suosittuja, ja i30 Wagon tarjoaa peräti kolme nakuvaihtoehtoa. Kahden pienemmän tilavuus on 1,6 litraa, tehot 90 ja 115 hv sekä väännöt 235 ja 255 Nm. Kahden litran teho on 140 hv ja vääntö 305 Nm.

Bensakoneita on kaksi: 1,6 /122 hv ja 2,0 143 hv.

Lyhyehköön ensikoeajoon sattui alle kahden litran dieselillä varustettu versio. Vaikka sen teho/vääntöarvot eivät olekaan huippulukemia kokoluokassaan, niin meno maistui ja oli jopa herraskaista.

Tarkkaa ja napakkaa

Kuusilovista vaihdekeppiä ei paljon hämmennellä tarvitse. Auton alusta on viritetty mukavan pehmeäksi, muttei onneksi löllöksi ja ohjaus on tarkka ja napakka.

Sisustuskin on laadukkaan oloinen, joten mikäs oli mennessä. Mukava peli.

Asiakkaan naama menee silti hieman mutruun ja lompakko tuntee tuskaa, sillä tämän auton hintalapussa lukee 26 990 euroa. Se selittyy sillä, että iso diesel on tarjolla vain kalleimmalla Style-varustuksella.

Pienin diesel tippuu hintahaitarissa sitten jo kauniiseen lukuun 19 990 euroa. Sen puute on, ettei Classic-varustukseen kuuluu ESC- ajonhallintajärjestelmää, jonka lisähinta on 650 euroa.

Fiksu ostaja sijoittaakin 115 hv dieseliin ja Comfort varustukseen 1 700 euroa lisää. Näin tulee mukaan ESC ja paljon muuta tarpeellista mukavuutta.

Tosin Classicillakin pärjää, mutta kun se ESC on niin tarpeellinen ja turvallinen.

Bensakoneiden lähtöhinta on 19 490 ja siinä pätee sama ESC:n puute. Kahden litran Style automaatti rokottaa jo 30 690 euron verran. Hyundai i30 Wagon on paljolti viisiovisen Hatcbackin kaltainen.

Jalat mahtuvat

Iso ero on kuitenkin 2,70 metriin kasvanut akseliväli. Se takaa takana istujille kerrassaan mainiot tilat. Vaikka etuistuin on taka-asennossaan, niin takana olevan 180-senttisen polville jää vielä reilut viisi senttiä tilaa selkänojaan.

Jaloillakin on mukavaa, sillä isot ja paksupohjaiset talvikengätkin mahtuvat mainiosti etuistuinten alle.

Takaistuin on myös melko tasainen keskipaikan kohdalta. Se lisää keskellä matkustavan mukavuutta kovasti.

Tavarankuljetuskyky on yleensä farkun suurin valtti. Hyundai i30 Wagon tarjoaa normaalioloissa 415 litran ruuman, mikä ei ole valtavasti, mutta riittävästi. Matala nostokynnys lisää käyttökelpoisuutta. Takaselkänojia kaatamalla tila saadaan kasvamaan 1 395 litraan.

Automaattivaihteisto on tarjolla molempien bensakoneiden sekä 115 hv dieselin kylkeen.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 27.3.2008.