Kaupparatsun lepotuoli sai rautajouset

Innokkaimmat Citroën-kuskit pitävät lähes pyhäinhäväistyksenä tehtaan päätöstä myydä Citroën C5 -mallia myös rautajousilla varustettuna. Perinteiseen tapaan Citroënin paremman luokan autot on aina varustettu kaasunestejousituksella.

Tehdas myöntää, että tavoitteena on etsiä uusia asiakkaita, jotka ovat vierastaneet oudolta kuulostavaa tekniikkaa. Mutta ei hätää. Jos autokaupassa on testattavana rautajousi- ja kaasunesteversio, kokeile molempia ja tee päätös selkärankasi perusteella. Valinta on helppo.

Ensimmäisen sukupolven C5:een yhdistettiin laatusanat hiljainen, mukava, tilava, valtava ja epäluotettava. Luonnehdinnat pätevät muuten myös uuteen sukupolveen, mutta epäluotettavan leimasta on pyritty pääsemään eroon laatuohjelmilla. Varsinkin sähkölaitteet ovat olleet erityistarkkailussa.

C5:n muodot muistuttavat lippulaiva C6:tta. Suuri osa rakenteista ja varusteista onkin peräisin isoveljestä, esimerkiksi äänieristys ja alusta.

Yhä lisämittaa

Edelliseen korimalliin verrattuna akseliväli on kasvanut 65 milliä, kori pituutta 80 milliä ja leveyttä reilut 30 milliä. Vain uusi Ford Mondeo on saman kokoluokan autoista suurempi.

Kaikki C5:llä ajaneet tietävät, että kyyti on maantiellä täysin ylivoimainen.

Ahtaassa parkkihallissa on silti ongelmia. Ruutuun ei tahdo mahtua, eikä suuri kääntösäde paranna tilannetta.

Maantiellä auto on loistava. Etupenkillä on reilusti tilaa, eikä takanakaan tarvitse kyyristellä. Nykymuodin mukaisesti porrasperäinen kori kaartuu melko voimakkaasti alaspäin, mutta pää ei silti ota takana kattoon.

Farmarimalli eli Tourer saa kiitosta siitä, että peräkontti on todella tilava. Muodon kustannuksella katto on pidetty suorana, jolloin peräkontti on vielä avarampi kuin aikaisemmissa korimalleissa.

Muoti näkyy myös siinä, että ikkunoiden pinta-ala on pienentynyt. Tukevien sivupalkkien ja kookkaan taustapeilin vuoksi näkyvyys ulospäin on melko heikko. Se häiritsee, kunnes näkymään tottuu. Myös etupään arviointi on vaikeaa, sillä korin pitkä keula ja lyhyt perä ovat Citroënin tavaramerkkejä, joista ei hevin luovuta.

Diesel kysytyin

C5:een voi valita voimanlähteen kolmesta bensamoottorista ja neljästä HDI-dieselistä. Bensaa käyttävät 1,8-, 2,0- ja 3,0-litraiset versiot. Dieselit ovat 1,6-2,7-litraisia. Tehokkaimpien moottoreiden seurana on aina kuusilovinen vaihteisto.

Koeajossa oli kaksi dieseliä, 2,0- ja 2,2-litrainen. Niistä pienempi sopii hyvin Suomen nykyiseen veropolitiikkaan.

Pienellä dieselillä pärjää Suomessa vallan mainiosti, sillä kuusiportaisen vaihteiston ansiosta vääntöä löytyy tarpeeksi joka lähtöön. Isompi moottori on jo ylellisyyttä. Myös dieselin melu pysyy aisoissa, jos kierrokset pysyvät 2 500:n alla.

Maahantuojan, Auto-Bonin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt laskee, että tämän vuoden aikana Suomessa myydään noin 1 700 uutta C5:ttä. Niistä 65 prosenttia on farmareita. Sedanien myynti alkaa kesäkuussa, Tourerien heinäkuussa.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 23.4.2008.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.