Kia Sportage hylkäsi pappameiningin

Hiihtoa, metsänhoitoa, metsästystä, ralliauton vetämistä, koiran ja turvaistuimen kuljettamista. Pieksämäkeläisen Riku Kankkusen nelihenkisen perheen harrastukset ja sen myötä kuljetustarpeet ovat moninaiset.

- Neliveto on mukava, kun liukkaat tulivat, Kankkunen tietää.

Oma autokin - Subaru Impreza vuodelta 1996 - on nelivetoinen mutta pienempi ja matalampi kuin koeajoon saatu uusi Kia Sportage.

- Ei näissä Kioissa ole ollut katsastuksissa ongelmia. Firmallakin on kaksi diesel-Ceratoa, katsastusmies Kankkunen kertoo.

Urheilullisen perheen pisimmät ajot hoituvat matkailuautolla. Pohjoiseen suunnataan useita kertoja vuodessa.

Traileri perään

Nimenomaan metsä- ja ralliharrastusten takia Kankkusella on käynyt mielessä katumaasturin hankinta.

- Pitäisi löytää bensakone, koska nykyään tulee pikkuautolla niin vähän kilometrejä. Suurin osa bensamaastureista on niin pienillä koukkupainoilla, ettei niillä saa vedettyä autotraileria.

Sportage täyttäisi sen vaatimuksen. Kokeiltavana olleen käsivaihteisen bensavehkeen suurin sallittu perävaunumassa on 2 000 kiloa, automaatinkin 1 600 kiloa.

Saavumme kuoppaiselle sivutielle.

- Monille tulee Kiasta mieleen halpisauto, mutta ei tämä rämise eikä nitise tällaisella huonollakaan tiellä.

Viisivuotias Outi-tytär ihmettelee takapenkiltä, miksei auto hyppää.

- Nyt ei ajeta rallia, isä nauraa.

Jano kasvaa

Kia Sportage on muuttunut niin mitoiltaan kuin ulkomuodoltaan täysin.

- Hirmu matala ikkunalinja tekee tästä jyhkeännäköisen. Paljon parempi tämä on kuin entinen. Vanha Sportage ei oikein sattunut silmään. Vanhemmat Kiat ja Hyundait olivat tötteröitä, eivät oikein minkään näköisiä. Ihan pappamalleja, Kankkunen ruotii.

Kaksilitrainen bensiinimoottori on liitetty viisiportaiseen käsivaihteistoon, vaikka muut Sportagen vaihteistot ovat kuusiportaisia. Yhden pykälän vaje kasvattaa moottoritieajossa kulutusta melkoisesti.

- Tämä käskee vaihtamaan isompia vaihteita, Kankkunen hörähtää vaihdeopastimelle.

- Ei sitä tule seurattua, mutta kulutusmittarista on mielenkiintoista seurata hetkellistä kulutusta. Pienellä kaasun kevennyksellä vauhti ei putoa paljonkaan, mutta kulutus saattaa tipahtaa tosi paljon.

Kriittiset kulmat

Ripeätkin kiihdytykset onnistuvat, mutta talla pitää polkaista kunnolla lattiaan.

- Diesel on paljon vaivattomampi ajaa. Suomen verotus pitää huolen siitä, ettei näillä kilometreillä kehtaa maksaa käyttövoimaveroa, Kankkunen viittaa maasturin suurehkoon massaan, vaikka Sportage on toki kasvusta huolimatta laihtunut lähes sata kiloa.

Pienempitehoisen dieselmoottorin lisävääntö tuo epäilemättä maasturiin menemisen meininkiä, ja kulutus jää paljon pienemmäksi.

Auto on madaltunut, mutta 17 sentin maavara riittää normaalioloissa. Nastat eivät ropise sisälle.

Etupyörät saavat vetoapua takaa vain tarvittaessa, mikä vähentää polttoaineenkulutusta. Hitaassa vauhdissa nelivedon voi lukita päälle.

Etuvetoversiot pienempine moottoreineen tulevat Suomeen keväällä.

Sportage voi olla vaihtoehto myös keskikokoiselle farmarille, sillä tavaratila vetää esimerkiksi walesinspringerspanieli Tatun kopin. Viereen mahtuisi 11-vuotiaan Jyri-pojan jääkiekkokassikin, Riku Kankkunen arvioi.

Sportagen huonoin puoli on kehno näkyvyys kulmiin. Suuret sivupeilit ovat mainiot peruuttamisen kannalta, mutta niiden taakse jää vaarallisia katvealueita.

Sportage sai täydet viisi tähteä Euro NCAP -kolaritestissä, ja kori vaikuttaa todella jämäkältä. Turvallisuuden ja näyttävän muotoilun kääntöpuolena takalasi on erittäin matala, eikä takakulmiin näe kuin peileistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.