Kia vahvisti arsenaaliaan urheilullisella kolmiovisella

Askeleen urheilulliseen suuntaan otti korealainen mahtimerkki uudella Kia Procee'dilla. Kun Kiasta ja nimenomaan Cee'distä puhutaan, on mallin nimen kirjoittamisen kanssa erilaisia mieltymyksiä.

Tehdas puhuu pro cee'distä, yleinen mielipide selkeästi Procee'distä, kuten tässäkin yhteydessä.

Procee'd on pieni kummajainen, sillä sen voisi kuvitella olevan hyvin paljon samaan muottiin valettu kuin viisiovinen Cee'd, mutta näin ei ole.

Yhteistä ovat konepelti ja etulokasuojat, mutta sen jälkeen mennäänkin aivan erilaisilla linjoilla.

Procee'din taaksepäin kaventuva kori ja voimakkaasti muotoiltu perä antavat autolle sitä urheilullista ulkonäköä, mitä suunnittelija on hakenutkin. Samaa linjaa korostaa jyrkästi takaikkunoita kohti nouseva kylkilinja.

Kun kahdella sivuovella pelataan, niiden kanssa tarvitaan voimaa. Ovet ovat todella raskaat.

Tehokkaat dieselit

Kiireisen koeajoaikataulun vuoksi oli mahdollisuus kokeilla vain yhtä moottorivaihtoehtoa. Kohdalle sattui 2-litrainen bensiinikone, joka ei kokoonsa ja tehoonsa (143 hv) nähden juurikaan häikäissyt.

Lujaa autolla toki pääsee, mutta alhaisilla kierroksilla suorituskyvyn suhteen jäi toivomisen varaa.

Aikaisempien kokemusten perusteella Kian omaa tuotantoa oleva 1,6 litran 115-hevosvoimainen diesel sopii Procee'dinkin keulalle erinomaisen hyvin. Se on terhakka ja vääntävä moottori, jonka hyviä ominaisuuksia ovat keskikulutus 4,7 litraa ja hiilidioksidipäästöt 125 g.

Molemmat lukemat ovat nykyvaatimusten mukaisia. Tekniikan Maailman talvitestissä todettiin myös Cee'din kylmäpäästöarvot hyviksi.

Kia Cee'd on malliversiosta riippumatta hyvä ajettava.

Procee'd noudattaa tätä linjaa. Madridin ympäristö tarjoaa enimmäkseen loivalinjaista maastoa, jossa tiet ovat melko yksitoikkoisia.

Sen verran syheröä kuitenkin eteen sattui, että saattoi todeta Procee'din ohjauksen tunnokkuuden ja alustan toimivuuden.

Yllättävästi tilaa

Kun muodoilta haetaan urheilullisuutta, jostain se on luonnollisesti poissa.

Procee'din suunnittelijat ovat tosin onnistuneet minimoimaan nämä tekijät. Ainoastaan takana istujien pääntilassa on toivomisen varaa.

Jalkatilaa on niin edessä kuin takanakin ihan kohtuullisesti. Takapenkille menoa auttavat reilusti aukeavat ovet, mutta muuten meno sinne on kaksiovisille tunnusomaista ja hieman notkeutta vaativaa.

Edellä mainittujen kahden moottorivaihtoehdon lisäksi Procee'din saa 1,4- ja 1,6-litraisilla bensiinimoottoreilla sekä 2-litraisella dieselillä, eli moottorivaihtoehtoja on muun Cee'd-malliston tapaan viisi.

Varustelussa kiinnittää huomiota, ettei Procee'din LX-perusmallissa ole ESP-ajonvakautusjärjestelmää. Sen saa lisävarusteena 900 eurolla ja ilmastoinnin 1 000 eurolla.

Suosittelen molempia, varsinkin ESP:tä. EX-varustetasolle mentäessä molemmat ovat vakiovarusteena.

Vakiona molemmissa varustetasoissa on ajotietokone, kauko-ohjattu keskuslukitus, radio/cd /mp3-soitin ohjauspyörän säätimillä, sähköiset sivupeilit ja lämmitettävä tuulilasin alareuna.

Turvavarustukseen kuuluu kuusi turvatyynyä. Procee'din lähtöhinta on 15 990 euroa. EX-varusteisen 1,9-litraisen dieselin saa 19 990 eurolla.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 14.2.2008.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.