Lisää tilaa oikeisiin paikkoihin

Upouusi Skoda Fabia Combi on omalla tavallaan pikkujättiläinen. Se tarjoaa mukavan väljät matkustustilat neljälle aikuiselle, ja matkatavaroita uhkaa itse asiassa avaran paikan kammo eli torikauhu, kun ruuma vetää peräti 480 litraa perusmuodossaan.

Kaiken tämän sisältää pikkufarmari, jonka pituus on vain 4,24 metriä.

Combi tulee markkinoille hyvään rakoon, sillä tarjolla on yllättävän vähän tämän luokan farkkuja, jotka ovat meillä hyvin suosittuja.

Skoda ei siis ole tehnyt samaa virhettä kuin esimerkiksi japanilaiset, jotka kuvittelevat tila-autojen ja citymaastureiden korvaavan farkut. Kovia oppirahoja tässä asiassa maksoi myös Skodan emoyhtiö Volkswagen, joka myi uusinta Golf-mallistoaan monta vuotta ilman farkkua. Ostajat kirosivat kuitenkin niin pontevasti, että VW joutui lopulta nöyrtymään ja uusi Golf-farkku tuli.

Ulkomitat entisellään

Edeltäjäänsä verrattuna Fabia Combi on suurin piirtein samoissa mitoissa, mutta lisää on juuri siellä missä sitä tarvitaan.

Korkeutta on nostettu 46 milliä, ja tämä on poikinut varsinkin takaistuimille lisää pääntilaa ja samalla istuinta on voitu korottaa, joten asento on selkeän ryhdikäs ja mukava. Polvitilaakin on saatu mukavasti lisää. Combin takapenkillä on hyvä olla.

Fabia Combin tavaratila on pieni ihme luokassaan. Sen vetoisuus on siis 480 litraa ja pituus perusmuodossaan 96 senttiä. Korkeuskin riittää niin, että isotkin matkalaukut mahtuvat pystyasentoon. Nostokynnys tavaratilaan on riittävän matala.

Tavaratila laajenee takaistuinten selkänojat kaatamalla 1 460 litraan, missä on lisäystä entiseen 235 litraa. Näin syntyvän ison tavaratilan lattia ei ole ikävä kyllä tasainen, vaan selkänojien kohdalle jää muutaman sentin korkuinen kynnys.

Varustetaso kohdallaan

Varustetasoja on kolme: Ambiente, Sport ja Elegance.

Näistä perustaso Ambiente tarjoaa jo käytännössä kaiken tarvittavan, sillä se pitää sisällään mm. kuusi turvatyynyä, ajonhallintajärjestelmän, puoliautomaattisen ilmastoinnin, ratin pituus- ja syvyyssäädön, ajotietokoneen, radio/cd-soitimen mp3-toistolla, sähköiset ikkunat edessä, sähköisesti säädettävät ja lämmitettävät sivupeilit, kaksi hansikaslokeroa, joista toisen voi jäähdyttää ilmastoinnilla. Vain harva merkki kykenee tähän perustasollaan.

Moottoreita on tarjolla neljä: 16-venttiiliset bensakoneet 1,4 ja 1,6 sekä 1,4 ja 1,9 dieselit, joihin kumpaankin saa myös hiukkassuodattimen.

Ensikoeajossa alle sattui isompi diesel. Sen 105 hv ja 240 Nm vääntö veivät 1265 kiloa painavaa autoa iloisesti eteenpäin. Tämän moottorin valinneen ostajan tyytyväisyyttä lisännee se, että yhdistetty kulutus on vain 4,9 l/100 km. Hiukkassuodatin nostaa lukemaa yhdellä desilitralla.

Fabia Combin ajo-ominaisuudet ovat makeat. VW-konsernin alustan virittämisen taito sekä mukavaksi että riittävän kovaksi näkyy ja tuntuu mukavuutena.

Ohjaus on sähköhydraulisesti tehostettu ja se on tarkka sekä tunnokas. Lisäksi tehostus toimii vain silloin, kun sitä tarvitaan, eli suoraan ajaessa tehostusta ei ole, eikä polttoainetta syövä pumppu ole toiminnassa.

Jos Skodan uutuutta pitäisi luonnehtia parilla sanalla, ne olisivat: tilava ja laadukas.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 14.2.2008.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.