Mainio maastossa ja maantiellä

Renault tuo markkinoille merkittävän uutuuden. Koreassa valmistettavalle katumaasturi Koleokselle voi povata melkoisen hyvää tulevaisuutta myös Suomen markkinoilla.

Ennakkohinnaltaan 37 000 euron kulkupeli osoittautui koeajossa niin maantiellä kuin maastossakin ajo-ominaisuuksiltaan varsin toimivaksi ratkaisuksi.

Koleoksen vahvuus on myös sen tekniikassa, joka puolestaan tekee autosta mukavan käyttää.

Koleos on Renault'n kaikkien aikojen ensimmäinen katumaasturi, jonka suunnittelua ja toteutusta on auttanut tiivis yhteistyö Nissanin kanssa.

Voimansiirto perustuu Renault-Nissanin allianssin suunnittelemaan nelivetojärjestelmään, joka esiteltiin ensimmäisen kerran Nissanin uuden X-Trail-mallin yhteydessä.

Järjestelmä toimii periaatteessa automaattisesti, mutta sitä voidaan käyttää myös manuaalisesti. Automaattinen alamäkijarru on myös Koleoksen varustelistalla.

Kevyt käsitellä

Koleos yllätti käsiteltävyydellään. Sen ohjauspyörän taakse kotiutui varsin nopeasti.

Nelivetoiseksi se on kevyt käsitellä, eikä auton mitat (pituus 4,52 ja leveys 1,85 metriä) vaikuta itse ajossa ylisuurilta. Ohjauksen tehostus on lähes maksimaalinen.

Vauhdikkaassakin menossa kulkusuunta pysyy hyvin kuljettajan toivomassa kaavassa, eikä minkäänlaista "vetelyä" havainnut missään vaiheessa.

Maastossa mahtavasti

Maastossa Koleos varsinaisesti yllätti. Marokon Atlas-vuoristossa tapahtunut maasto-ajo-osuus tarjosi yhden parhaista koeajoradoista, mitä olen koskaan kokenut. Välillä kivikossa, raskaalla soralla ja melkoisissa kuopissa jyristäminen tuntui välillä auton tahalliselta särkemiseltä, mutta hyvin Koleos kaiken kesti.

Alusta toimii erinomaisesti ja antaa ajolle vakavuutta huonoissakin olosuhteissa. Myös kallistuksen sietokyky on korkeaa luokkaa.

Tuntui siltä, että ennen pettää kuljettajan uskallus, Koleoksen kaatumiseen siitä on vielä monta kaltevuusastetta.

Maantiellä sivistyneesti

Kun Koleoksella palaa vuoristosta maantielle, autosta tulee hyvin sivistynyt kulkuväline.

Merkittävä ominaisuus on matkustamon äänettömyys. Vauhdin kasvaessa ensimmäinen ylimääräinen ääni on sivupeilien suhina, mutta sekin alkaa vasta niissä nopeuksissa, joissa Suomen liikenteessä menettäisi ajokorttinsa ainakin hetkeksi.

Mekaaniset ja tiestä aiheutuvat äänet on vaimennettu tehokkaasti, eli tässäkin asiassa Koleos saavuttaa täysin yleensä tavallisille henkilöautoille asetetun melutason.

Ajamisen mukavuutta lisää myös hallintalaitteiden hyvä sijoittelu. Navigaatiojärjestelmän, hands-free puhelimen, audiojärjestelmän ja automaattisen seisontajarrun kytkimet on sijoitettu ohjauspyörään tai muuten hyvin kuljettajan ulottuville.

Näkyvyys kuljettajan paikalta on hyvä ja myös sopiva ajoasento löytyy helposti.

Kolmella koneella

Renault Koleos on saatavana kolmella moottorivaihtoehdolla. Listalla ovat 150- ja 170-hevosvoimaiset, 2-litraiset dieselit sekä 2,5 litran bensiinimoottori, jossa tehoa on 170 hevosvoimaa.

Dieselmoottorien yhteyteen on saatavana automaattivaihteisto.

Manuaalisen vaihdelaatikon välitykset jättivät toivomisen varaa varsinkin maastossa. Ykkös- ja kakkosvaihteen suurta eroa pystyi kuitenkin eliminoimaan runsaalla kaasutuksella.

Koleos valmistetaan Korean Busanin tehtailla, joista Renault omistaa yli 80 prosenttia.

Suomeen auto ehtii syyskuussa.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 5.6.2008.