Mercedes-AMG C 63 S Coupén ääni ei jätä kylmäksi

Häveliäisyys on koeajolla koetuksella, kun saavumme maantieosuudelta pieneen taajamaan. Kytketäänpä ajotilaksi valittu Sport+ maltillisemmaksi Comfortiksi. Pörinä ja pauke neljästä pakoputkesta vaimenee selvästi maltillisemmaksi hyrinäksi, vaikka äänen saattaa yhä tunnistaa isoksi kahdeksansylinteriseksi myllyksi. Se ansaitsee pahennusta ja ihastusta.

Allamme on Mercedeksen C-sarjan Coupén ärjyin versio, Mercedes-AMG C 63 S Coupé.

AMG-merkintä Benzin paikalla kielii, että pakettiin on kääritty merkittävästi enemmän voimaa kuin perus-Coupéssa. S-kirjain taas paljastaa, että kyseessä on kahdesta C 63:sta se vielä hersyvämpi malli: polleja potkii pitkän konepellin alla peräti 510, eikä "ainoastaan" 476.

Ajossa olleessa versiossa S+:n yläpuolella on vielä Race-ajotila, joka antaa kuljettajalle vielä suurempia vapauksia – ja vaatimuksia. Radalla perälle sallitaan selvästi enemmän sivuluisua, vaikka ajonvakautusjärjestelmä pysyy päällä. Napista senkin saa toki pois.

Autossa on julmetusti voimaa ja suorituskykyä, mutta onneksi ohjaus, urheiluistuimet, turvavarusteet ja jarrut ovat sen mukaiset. S-versiossa käytetään komposiittijarruja, joissa on punaiset jarrusatulat ja suuret jarrulevyt.

Taka-akselilla on sähkötoiminen tasauspyörästön lukko, jonka avulla kurveihinkin voi mennä todella kovaa.

19-tuumaiset pyörät ovat melkoiset nakit. Edessä niillä on leveyttä 25,5 senttiä ja takana vielä kolme senttiä enemmän.

Maavaraa on niukasti, joten hidastetöyssyihin on syytä suhtautua järkevästi.

Kiihdytys 3,9 sekunnissa nollasta sataan kertoo, mihin tuplaturbomoottori pystyy. Huippunopeuden saa lisähinnalla kasvatettua 250:stä 290:een kilometriin tunnissa, mutta onko sillä Suomessa käyttöä?

Autonvalmistaja halusi, että AMG-mallit poikkeavat niin ulkoa kuin sisältä entistä selvemmin C-Coupén perusversioista. Vain ovet, katto ja takaluukku ovat yhteneväiset, edes tavaratilan koko ei ole sama. AMG-malleissa ruuma vetää 355 litraa eli 45 litraa vähemmän kuin muissa.

Makean näköinen Coupé on C-sarjan kolmikosta epäkäytännöllisin. Sedanin neljä ovea helpottavat takaistuimille kulkemista, ja farmarin tavaratila on paras lapsiperheille.

Coupéssa takana on vain kaksi tiivistunnelmaista istuinta. 175-senttisen päälaki on kiinni katossa, eikä pienistä sivuikkunoista näe juuri mitään. Leveät takapilarit kaventavat selvästi myös kuljettajan näkökenttää.

Coupén perusmallit ovat kasvaneet edeltäjään nähden selvästi. Pituutta on 9,5 senttiä enemmän, josta kahdeksan senttiä on akselien välissä. Leveyttäkin on tullut neljä senttiä lisää, joten hartiatilaa on aiempaa enemmän.

AMG-malleissa on kuusi senttiä pidempi konepelti, koska iso mylly vie paljon tilaa. Ne on muokattu myös lähes seitsemän senttiä leveämmiksi.

Suomeen tuodaan C-sarjan Coupéta vain automaattivaihteisena. Bensakoneiden jatkeena ovat seitsenportaiset laatikot, dieselmallien uudessa askissa on yhdeksän vaihdetta. Se on luvassa myös tuleviin nelivetomalleihin.

Malliston alapäässä on Mercedes-Benz C 180 Coupé, jossa autoa liikuttaa 1,6-litrainen, 156-hevosvoimainen bensaturbo. Noin 50 000 euron hintaisen auton vakiovarusteina tulevat muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin, älykkäät led-ajovalot ja kolmessa osassa taittuva takapenkki.

Mercedeksen C-sarja saa neljännen jäsenen ensi kesänä, kun myyntiin tulee avomallinen Cabriolet.

Kokeiltu : Mercedes-AMG C 63 S Coupé A

Kaksiovinen urheilullinen coupé neljälle.

Kahdeksansylinterinen 4,0-litrainen kahden turboahtimen bensiinimoottori. Teho 510 hevosvoimaa, sammutusautomatiikka.

Seitsenportainen automaattivaihteisto, takapyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 8,6 litraa sadalla kilometrillä. Hiilidioksidipäästöt 200 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Saksassa.

Hinta 139 489 euroa, Coupé-mallisto alkaen 49 851 euroa. Suomessa tammikuussa, AMG maaliskuussa.

Tällainen on rajuin Mercedeksen C-sarjan Coupé

Tesla Model S on melkoinen supersähköauto

Mercedeksen C-sarjan farmari täyttää litrat tehokkaasti

Mercedeksen C-sarja pyrähti pituutta