Ministeritason kyytiä

Skodan lippulaiva Superb on kasvanut entisestään. Kun auton katon uudentyyppisellä muotoilulla sisätiloihin on saatu lisäystä, Skodalla liikkuu kuin edustustason autolla, ja miksipä se ei sellaiseksi sopisikin. Niin etu- kuin takapenkillä on ruhtinaalliset tilat.

Takapenkkiläisten polvitiloissa vertailua voi hakea muiden merkkien jatketuista versioista. Niin ruhtinaalliset tilat ovat.

Vaikka auto luokitellaan ylempään keskiluokkaan, mieli tekee nostaa se isojen autojen luokkaan. Tilojen lisäksi Superb täyttää muutenkin isoille autoille yleensä asetettavia vaatimuksia. Auto on erinomaisen miellyttävä ajaa, se on äänetön ja tekniikaltaan nykyaikainen, kun muun muassa elektroninen ajonhallintajärjestelmä on vakiona.

Kolmas sukupolvi

Uusi Superb on kolmannen sukupolven Superb. Ensimmäisen sukupolven malli esiteltiin jo 1930-luvulla. Tällä mallillaan tshekkitehdas nousi tunnetuksi maailmanlaajuisesti. Seuraava malli tulikin vasta 2001, ja jo tämä Superb menestyi hyvin vertailussa sitä suurempien autojen kanssa. Sama linja jatkuu.

Uudessa Superbissa moottori on sijoitettu eteen poikittain, ja tämä omalta osaltaan lisää avaruuden tunnetta sisällä. Myös keskitunneli vie huomattavan vähän tilaa. Sisätiloissa on panostettu materiaalien ja yksityiskohtien laadukkuuteen.

Kojelauta on ergonomisesti onnistunut, kaikki toiminnot on mukavasti keskitetty kuljettajan läheisyyteen.

Selkeäpiirteisessä mittaristossa on valkoinen taustavalaistus. Mittariston yksityiskohta on, että käynnistysvaiheessa nopeus- ja kierroslukumittarit viivähtävät hetken maksimiasennoissa, josta ne palaavat alkuasentoon. Koko kojelaudan pintamateriaali on pehmeä, joten sitä on miellyttävä koskettaa.

Toimiva kaksoisluukku

Muodoiltaan ajattoman Superbin erikoisuus on kaksitoiminen takaluukku, jollaisia on yleensä totuttu näkemään vain farmarimalleissa. Pieniä tavaroita taakse pakattaessa voi käyttää vain takaikkunan alla olevaa luukun osaa, kun taas isoja tavaroita pakattaessa luukun voi aukaista takaikkunan yläreunaa myötä, jolloin lastaustilaa on varsin runsaasti.

Ison luukun avaaminen on näppärä tekninen toteutus. Avaus tapahtuu painamalla kevyesti takaluukun alareunassa oikealla olevaa katkaisinta, jolloin takaikkunan lisäjarruvalo syttyy hetkeksi ilmaisemaan, että pienempi luukku on lukittu ja varsinaista avauskahvaa painamalla iso luukku aukeaa.

Myös tavaratila on reilun kokoinen. Kun takaistuin on käytössä, tilaa on 565 litraa. Kun takaselkänojat on taitettu eteen, tilaa on peräti 1 670 litraa.

Superbin pohjalevy ei ole suoraan mistään VW-konsernin malleista, mutta se on toteutettu Octaviasta ja Passatista tutuista moduuleista. Etuakselisto on varustettu McPherson-joustintuin ja se on kokonaan alumiinirakenteinen. Taka-akselisto on tyypillinen monivarsituentaratkaisu.

Kuudella moottorilla

Skoda Superbin moottoritarjonta on runsas mahdollistaen autolle laajan käyttäjäkunnan. Tarjolla on kolme diesel- ja kolme bensiinimoottoria. Dieselit ovat 1,9- ja 2-litraiset. Jälkimmäisestä on kaksi eri variaatiota, joiden tehot ovat 140 ja 170 hevosvoimaa.

Tehokkaampi moottori on moderni suorituskyvyltään ja kulutukseltaan. Keskikulutus on 6 litraa ja hiilidioksidipäästöt kiitettävän alhaalla, 159 grammaa kilometrillä.

Bensakoneissa yllättää vain 1,4-litrainen, josta irtoaa kuitenkin 125 hevosvoimaa. 1,8-litraisen huipputeho on 160 hevosvoimaa ja huippuna on kokonaan uusi V6 260 hevosvoimallaan. Tämä kone tarjoaa jo urheiluauton ominaisuuksia. Kulutus on 10 litraa satasella. Auto kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa ja huippunopeus on 250 kilometriä tunnissa.

Skoda Superb ehtii Suomeen syyskuun alussa. Halvimman vaihtoehdon hinta jääneen hieman alle 30 000 euron.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 25.6.2008.

Škoda Superb Combi kuljettaa paljon

Škoda Superb Combi kuljettaa paljon

Škoda Superb Combi vilauttelee jo

Škoda Superb pesi muut laajassa talvitestissä