Mitsubishi Outlander PHEV menee sähköllä jopa motarilla

Nelivetoinen, yli 1800 kiloa painava auto vie vain 1,9 litraa bensaa sadalla kilometrillä. Tuntuu mahdottomalta, mutta niin pieni on pistokehybridi Mitsubishi Outlander PHEV:n virallinen, painotettu kulutuslukema.

Hiilidioksidipäästöiksi lasketaan siten vain 44 grammaa kilometrillä, joten verokarhu raapii uuden auton ostajalta autoveroa "vain" reilut 4000 euroa. Se on yli 6000 euroa vähemmän kuin halvimmasta nelivetoisesta, pelkällä polttomoottorilla kulkevasta Outlanderista vaaditaan.

Toki hintaeroa on kymppitonni, mutta hybridissä varustelu on kattavampi. Vakiona saa muun muassa ksenonvalot sekä navigaattorin suurella seitsentuumaisella ruudulla.

Lähiksenonien valokeila on erittäin leveä ja kirkas, mutta kaukohalogeenit eivät yllä samalle tasolle.

 

Outlander PHEV ei ole ensimmäinen myyntiin ehtinyt pistokehybridi, mutta se on ensimmäinen sähköverkosta ladattava hybridi, jolla voi ajaa pelkällä sähköllä myös nelipyörävedolla.

Sekä etu- että taka-akselille on kytketty sähkömoottorit, jotka autoa pääasiallisesti liikuttavat.

Kaksilitrainen bensiinimoottori toimii enimmäkseen sähkömoottoreita avustavana generaattorina, mutta korkeissa nopeuksissa bensiinipata vauhdittaa etupyöriä ja sähkömoottorit avustavat sitä.

Tässä rinnakkaishybriditilassa saavutetaan 165 kilometrin tuntinopeudessa 193 hevosvoiman maksimiteho.

Bensakoneen ja sähkömoottorien yhteisvoiman huomaakin helpoimmin ohitustilanteissa, jotka hoituvat ripeästi.

Pelkällä sähköllä voi ajaa tasaista nopeutta peräti 120 kilometriä tunnissa. Kovassa vauhdissa akut tyhjenevät nopeimmin.

 

Pistokehybridi on täyssähköauton ja perinteisen hybridin välimuoto. Täyssähköautosta sen erottaa polttomoottori ja "tavallisesta" hybridistä mahdollisuus ladata ajoakkuja sähköverkosta.

Tavallisesta pistorasiasta ladattaessa akkujen täyteen saaminen vie yli viisi tuntia. Tulevaisuudessa huoltoasemille tullee pikalatauspisteitä, joista saa puolessa tunnissa 80 prosentin varauksen.

Toki autolla voi ajaa bensiinin voimalla, vaikka ajoakut olisivat tyhjät. Se onkin merkittävä etu täyssähköautoihin verrattuna, joilla toimintasäde jää yleensä korkeintaan vajaaseen 200 kilometriin.

Bensatankki on 45-litrainen eli 15 litraa tavallista pienempi.

Toimintasäteeksi sähköajossa ilmoitetaan 52 kilometriä. Sillä ei pitkälle pötkitä, mutta useimpien päivittäisiin ajoihin se riittää. Vaatii vain sopivan latauspaikan ja hiukan innostusta, jotta auto tulee kytkettyä verkkoon, kun se jää seisomaan.

 

Todellinen polttoaineenkulutus vaihtelee suuresti sen mukaan, miten pitkää matkaa ajetaan ja millaisissa oloissa.

Normaalisti auto kulkee enimmäkseen etuvetoisena, mutta pidon vähentyessä takapyörät tulevat apuun. Keskikonsolista voi myös lukita nelivedon päälle, eikä se ole nopeudesta riippuvainen.

Tavaratila on vain 14 litraa pienempi kuin polttomoottorimalleissa. Sähkömoottori ja akut vievät kuitenkin tilan varapyörältä.

Ruuman alla on lokero, johon saa pakattua laturin tai kaksi. Johto on kiitettävän pitkä, joten lataus onnistuu monenlaisissa paikoissa.

Useimmista hybrideistä poiketen autolla saa vetää peräti 1500-kiloista kärryä.

Keskialueen ohjaustunto on heiveröinen, mutta varsinkaan huonommilla teillä se ei haittaa.

Äänieristys saisi olla parempi. Jopa kitkarenkaiden melu tunkee sisälle.

Pistokehybridiä saa vain viisipaikkaisena. Perus-Outlanderia myydään myös seitsemällä istuimella.

 

Kokeiltu : Mitsubishi Outlander PHEV Intense+

Viisiovinen keskikokoinen katumaasturi viidelle.

Nelisylinterinen 2,0-litrainen 121 hevosvoiman bensiinimoottori ja kaksi 82 hevosvoiman sähkömoottoria.

Portaaton automaattivaihteisto. Nelipyöräveto.

Kiihtyy nollasta sataan 11,0 sekunnissa.

Polttoaineen kulutus 1,9 litraa sadalla kilometrillä. Toimintasäde sähköllä 52 kilometriä.

Hiilidioksidipäästöt 44 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Japanissa.

Hinta 49995 euroa. Outlander-mallisto alkaen 32990, nelivetona 39995 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Mitsubishi Outlander PHEV yhdistää sähköajon ja nelivedon