Näin kulkee Mercedeksen ensimmäinen avolava, X-sarja

Onko se "vain" Nissan, johon on vaihdettu Mercedeksen tähtikeula ja hintalappu? Ei ole, näin Mercedes-Benz X-sarjan maahantuojan edustaja sanoo ja alkaa luetella perusteluja.

Nelisylinteriset, 2,3-litraiset dieselmoottorit ja niiden vaihteistot tulevat auton Espanjassa kasaavalta Nissanilta, jonka suosittua Navara-avolavaa on hyödynnetty saksalaismerkin ensimmäiseen avolavamalliin. Sen sijaan ensi vuonna myyntiin tuleva kuusisylinterinen X 350 d vaihteistoineen tulee Daimlerin omista hyllyistä.

Auton tikapuurunko on Navarasta, samoin sähkö- ja elektroniikkajärjestelmien perusarkkitehtuuri, tietyt rungon sisemmät osat, istuinten rakenne ja muotoilun kannalta merkityksettömät sisätilan osat.

Lisäksi alusta on mukautettu Mercedekselle sopivaksi, kuten myös esimerkiksi ilmastoinnin ja keskikonsolin hallintalaitteet.

Ulkopuolella ei ole näkyvissä yhtään samaa peltiosaa, ja se on helppo uskoa, kun näkee Navaran ja X-sarjan kuvat allekkain.

Mercedeksen kori on viisi senttiä leveämpi, ja sen kokonaisleveys on seitsemän senttiä suurempi. Konkreettisesti tämän voi maahantuojan mukaan huomata lavan käytössä, sillä X-sarjan lavalle mahtuu kuormalava myös poikittain, jos siinä on maalattu ruiskupinnoite muovikaukalon sijaan.

X-sarja näyttää sisältä ja ulkoa kuin miltä tahansa uudelta Mercedekseltä. Hallintalaitteet ja mittaristot ovat tuttuja Mersu-kuskeille.

Autossa on pitkä ohjaamo, joka Nissanilla kulkee nimellä Double Cab. Suomessa vuosittain myytävistä 1 700–1 800 avolava-autosta yli 90 prosenttia myydään kaksipaikkaisina, mutta Mercedeksen maahantuoja elättelee toiveita, että X-sarjan asiakaskunnasta jonkinmoinen osa voisi olla valmiita viisipaikkaisen hankintaan – jopa perhekäyttöön.

Suomen autoverotus käsittelee viisipaikkaista autoa henkilöautona, joten takaistuinten hinnaksi tulee autoveron takia vähintään noin 14 000 euroa. Takaistuimilla piipahti myös 190-senttinen mies, joka mahtui kohtuullisen hyvin istumaan.

Lyhyehköllä koeajolla maantiellä ja maastossa ajettavuus osoittautui miellyttäväksi. Takaistuinten takaa kuuluu toki enemmän rengasmelua kuin tavallisissa henkilöautoissa.

Suomeen tuodaan vain nelivetoisia malleja, vaikka tuotannossa on myös takavetoja. Nelisylinteristen moottoreiden kanssa 50/50-suhteessa toimiva neliveto on kytkettävä kojelaudan alareunasta päälle – ensi vuonna tulevassa kuusisylinterisessä mallissa taas on jatkuvatoiminen neliveto, jossa 60 prosenttia voimasta ohjataan taakse.

Pitävällä maantiellä suositellaan käytettäväksi takavetoa. Alennusvaihteistoa eli hidasta 4L-nelivetoa kannattaa käyttää maastossa.

Autossamme oli myös lisävarusteinen taka-akselin tasauspyörästön lukko, jonka kytkeminen 4L-tilassa sulkee ajonvakautuksen ja lukkiutumattomat jarrut pois. Lukon avulla jyrkähkö mäen töppyrä meni vieläkin kevyemmin tasaisella kaasulla.

360 asteen kamera on maastossa hyödyllinen lisävaruste, sillä sen avulla voi nähdä "pimeiden" mäkien taakse, kun keula on pystyssä.

Meikäläisillä markkinoilla maavara on "vain" 20 senttiä, mutta lisähintaan saa kaksi senttiä lisää. Muutama pohjaraapaisu maastolenkillä tuli.

X-sarjan perään saa 3 500 kilon perävaunumassan, joten auto sopii hyvin vetohommiin. Kantavuus vaihtelee tuhannen kilon molemmin puolin versiosta riippuen.

Autoa saa kolmella eri varustetasolla. Työkalumaisin Pure erottuu mustalla keulallaan. Se kulkee teräsvanteilla, ja autoa ohjataan uretaaniratilla. Esimerkiksi radio ja ilmastointilaite kuuluvat hintaan.

Suosituimmaksi tulee maahantuojan arvion mukaan keskimmäinen Progressive-varustelu, joka on hopeanvärisen keulansa ansiosta jo huomattavasti juhlavamman näköinen. Myös esimerkiksi kevytmetallivanteet, sähkösäätöiset peilit sekä nahkapäällysteiset ohjauspyörä ja vaihdevivun nuppi kuuluvat asiaan.

Kalleimman Power-varustelun pitkälle listalle mahtuvat muun muassa lediajovalot valonpesimillä, tuumaa suuremmat kevytmetallivanteet, sähkötoimiset etuistuimet ja automaatti-ilmastointi.

Kokeiltu : Mercedes-Benz X 250 d 4Matic A Progressive

Neliovinen viisipaikkainen avolava-auto.

Nelisylinterinen 2,3-litrainen kahden turboahtimen dieselmoottori. Teho 190 hevosvoimaa.

Seitsenportainen automaattivaihteisto, kytkettävä nelipyöräveto.

Kiihtyy nollasta sataan 11,8 sekunnissa. Polttoaineenkulutus 9,6 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 207 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Espanjassa.

Hinta ilman lisävarusteita 72 014 euroa, mallisto kaksipaikkaisena alkaen 47 725 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Koeajot

Volvo XC40 pikkumoottorilla – tasapainoinen kokemus

Traktorimönkijä Reeper Patton soveltuu maastoon sekä maantielle

Lexus RX 450hL on hiljainen ja arvokas katumaasturi seitsemälle

Näin Mercedeksen A-sarja puhuu ja kuuntelee

Dacia Duster on yhä halpa muttei enää yhtä kolho

Näin kulkee entistä ylväämpi ja turvallisempi Volkswagen Touareg

Sähköauto BMW i3 REX saa dieselmieheltä kehuja, mutta varauksin

BMW X2 revittelee muodoillaan totuttua rohkeammin

Hyundai i30 Fastback on tavallista sportimmaksi höystetty coupé - katso video!

Palkittu Volvo XC40 on käytännöllisen mittainen - katso video!

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.